Gå til innhold

Utbedre små skader på metallic lakk

Ranger emnet


Hallojs

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nettopp kjøpt meg en Volvo 240 GLE, 86 mod. Den har metallic lakk som ser ganske grei ut på avstand, så jeg tenkte jeg skulle slippe å lakkere den. Det er noen skader i lakken og de tre verste ser dere på bilde 1, 3 og 4. I tillegg har lakken mange plasser (så og si hele bilen) ørsmå striper som på bilde 2. Prøvde å polere en liten flekk med en voks fra Biltema (Brilliant Wax) som jeg fant, men uten at småstripene kom bort. Vannet prellet av da...

 

Bilde 1: Stripeskader i lakken på siden av bilen, stripene kjennes med neggelen.

Bilde 2: Små striper som kun sees på nært hold, eller i sola. Kjennes ikke med neggelen.

Bilde 3: Rustflekk på 1-2 cm på den ene hjulbuen.

Bilde 4: Lakkskade på venstre side av panseret og litt på kanten (helt til høyre på bildet). Klarlakken har flasset av.

 

Så jeg lurer på hva jeg kan gjøre for å utbedre disse skadene, i det minste gjøre dem mindre synlig? Lakken er tross alt 22 år gammel, så noe må man jo regne med, men det hadde vært greit om noe kunne gjøres...

Polering gjør vel mye, men hva med bilde nr 4?

 

201178.jpeg

For storbilde: http://bildr.no/view/219894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er greit om jeg kommer med et spørsmål til dette temaet.

 

Hvordan vil det funke å bruke å bruke airbrush til å utbedre små lakkskader og steinsprut?

Tenkte da på slike som selges på biltema og lignende, de har jo varianter både for kompressor og noen som drives av flasker med drivgass.

Er klar over at lakken og klarlakken sikkert må tynnes ut en del mer da disse airbrushene bruker mindre dyser enn lakksprøyter, men vil det gi et resultat som er bedre enn de små flaskene med lakk du kjøper hos forhandleren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, en ting må du først forstå. Noe håndpolering ala biltema funker ikke på noe av dette. Du må ha skikkelig maskin og skikkelige stoffer. Kommenterer i samme rekkefølge...

 

1: Disse er aaalt for dype til at du kan få de bort. Du kan få de mindre synlig ved polering, men du vil aldri klare å fjerne de.

 

2: Hvis disse er skikkelig merkbar med negl kan du glemme å fjerne disse helt også, men du bør klare å få de usynlig for det blotte øyet.

 

3: Prøv å poler vekk den du! :P

 

4: Ingenting å gjøre med polering her dessverre.

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan flekke i ripene med en liten pensel..

La det tørke i iallefall 2 uker, så våtsliper du til området er helt flatt igjen. 3m har en veldig fin pussekloss i "Trizact" serien sin som er fin å bruke til slikt..

Så poleres området, og jobben er ferdig.

 

Denne jobben bør gjøres av noen som har erfaring, og kan det..

Du burde ikke gi deg ut på det selv hvis du ikke kan det, kan fort gå galt da :)

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Er vel ikke noe stort poeng i å rubbe ny lakk. Er du ute etter å korrigere appelsinlakk el.l er det våtpussing etterfulgt av grov korrigering og polering som gjelder, og da burde du vente opptil 3mnd alt etter lakktykkelse (MY) og lakktype.

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lakket skade nr 3 og 4 (se bilder i første post) etter pussing og sparkling og tenkte å rubbe resten av bilen etterpå for å prøve å få den like blank, samt få mindre fargeforskjell. Kan jo prøve å unngå å rubbe der det er lakkert, men overgangen mellom lakkeringene er jo greit å rubbe over litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår