Gå til innhold

Har kjøpt bil. Ett par spørsmål.

Ranger emnet

Lucifuge

Anbefalte innlegg

Ble idag lykkelig eier av en 1993 mod. 240 GL.

Utstyrt med FX maskin, diffsperre, airbag, motorvarmer og sentrallås. Har tidligere vært utrykningsbil for politiet, så er dessuten utstyrt med dobbelt hanskerom, kartleserlampe, og noen rare kontakter ved golvet som jeg innbiller meg må være til noe radiogreier. Bilen er tilnærmet rustfri, og fri for bulker. 210 000 km på klokka og hvit av farge. Ga 25 høvdinger. Ingen upris det vel?

Tenkte jeg skulle være snill med bilen og gi den nye plugger, olje og oljefilter. Hva bør jeg bruke av produkter? Mineralolje eller semisyntetisk olje? Når det gjelder filter så er vel dette likt som til F motoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en så lite ømfintlig motor ville jeg ikke brydd meg no videre om merke på olja, men kjøp helsyntetisk. Koster ikke mer enn 250kr på bilxtra o.l.

Oljefilter er likt på alle 2.3rødblokkene til volvo, så til f-motor passer ja :)

Ville sponset på bytte av regreim også, hvis du ikke er sikker på at dette er gjort for kort tid siden!

25k høres veldig akseptabelt ut, hvis den er så fin som det høres ut som :)

Fin i lakken?

Få opp noen bilder da vel :)

Gratulerer med et smykke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, kjøp olje hos volvo feks..250kr for 4 liter :-) valvoline.

Gå for originalt oljefilter, ikke spar 50kr på biltemafilter, som blir tett fort.

Sjekk luftfilter (her kan du bruke feiltema filter).

Sjekk også om den "flappen" i luftfilterboksen (forvarming) lukker seg.

Bytte av bensinfilter bør vel også vurderes, om det er ukjent når det ble byttet sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje er en av de tingene som er verd å bruke litt ekstra kroner på. Castrol!

Jeg hadde byttet olje på girkasse og spesiellt bakaksling med det samme. Oljefilter kjøper du på mekonomen, eller en plass de selger Mahle sine filter. De er sorte og da ser det mye penere ut.

Grattis med bra bil! Høres ut som en grei vogn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble originalt volvo luftfilter, og syntetisk olje fra Volvo. Dette duger nok.

Bilen er veldig fin i lakken ja. Ikke en eneste bulk noenplass. Hel og fin lakk. Eneste er at bakluka er lakket opp igjen, og denne er i feil hvitfarge. Men jeg har skaffet ny luke allerede i rette fargen. (189-21), så dette blir bra. Har og skiftet bremseklosser fremme idag, disse også originalt volvo.

Når det gjelder luftfiler og luftfilterboksen; her har siste eier fjernet hele boksen og montert ett stort konisk luftfilter.

Gir ett herlig snerr ved gasspådrag. Forvarmingsslangen er fjernet. Har boksen og alt det der fra en K motor som jeg har stående, men så lenge det funker uten, lar jeg det være foreløpig.

Stod også blåe r-sport setetrekk fremme i bilen. Disse var vel heller utslitt, men fikk med 2 "nye" svarte/rød. Fantastisk godt å sitte i.

Er alt i alt svært godt fornøyd med bilen. Ble tilbudt 27 000 for bilen idag også, så skulle jeg bli lei, kan jeg selge med en liten fortjeneste. (ikke at det er aktuelt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider