Gå til innhold

Subwoofer der ekstrahjulet ligger?

Ranger emnet


solviken

Anbefalte innlegg

Hei..

 

Hørte en gang for lenge siden, at det fantes en type subwoofer element som er laget for å ha der ekstrahjulet ligger i bilen...

 

Noen som vet noe om dette? og hvor jeg kan få kjøpt dette?

 

PS.

 

Har også hørt at vist man har en vanlig subwoofer bake i bagasjerommet skal man ha noen rør som går inn i bilen for å få optimalisert lyden.. er dette på alle subber eller bare på utvalgte??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, tror ikke det finnes et spesielt element for å ha i reservehjulsbrønnen, kan være, men tviler. det du kan gjøre er å lage en "kasse" i glassfiber som passer i brønnen din. eller ev. kjøpe(hvet ikke helt sikkert om dette er å finne på noen nettsider, men kan gå ann å søke hær inne. mange som bygger kasser og slikt. kan være de ønsker å bygge om og har en liggende du kan få kjøpt.

 

spørmål 2. her snakker du om enten porta kasse eller båndpass. porta kasse vil du få trykket som er i kassa ut og du kan legge rør som fører inn i cupen, her ligger elementet ute på "framveggen" og du får halve trykket ut i bagasjerommet. og halve inn i cupen. om jeg har fårstått det riktig.

 

båndpass er en kasse som er laget slik at du får alt trykket inn i cupen eller så mye som mulig da. som jeg må lage til min bil. noe mere vanskelig etter som subben må bygges inn. altså du får ikke sett subben ved mindre du bruker glass på den ene veggen(den som vender ut mot bagasjerommet) søk på google så finner du tegninger på dette;)

 

som tips vil jeg be deg gå på en butikk som har spesialisert seg på bilsterio.

 

ps. hvilken bil snakker vi om?

Mercedes Benz E280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, tror ikke det finnes et spesielt element for å ha i reservehjulsbrønnen, kan være, men tviler. det du kan gjøre er å lage en "kasse" i glassfiber som passer i brønnen din. eller ev. kjøpe(hvet ikke helt sikkert om dette er å finne på noen nettsider, men kan gå ann å søke hær inne. mange som bygger kasser og slikt. kan være de ønsker å bygge om og har en liggende du kan få kjøpt.

 

spørmål 2. her snakker du om enten porta kasse eller båndpass. porta kasse vil du få trykket som er i kassa ut og du kan legge rør som fører inn i cupen, her ligger elementet ute på "framveggen" og du får halve trykket ut i bagasjerommet. og halve inn i cupen. om jeg har fårstått det riktig.

 

båndpass er en kasse som er laget slik at du får alt trykket inn i cupen eller så mye som mulig da. som jeg må lage til min bil. noe mere vanskelig etter som subben må bygges inn. altså du får ikke sett subben ved mindre du bruker glass på den ene veggen(den som vender ut mot bagasjerommet) søk på google så finner du tegninger på dette;)

 

som tips vil jeg be deg gå på en butikk som har spesialisert seg på bilsterio.

 

ps. hvilken bil snakker vi om?

 

Takk for svar:D Har en Toyota Corolla G6 1998

 

Har da en porta kasse. skal jeg da gjøre sånn at jeg forlenger porten i subbe slik at den går inn i bilen?

eller bare et rør som går fra bagasjerom og inni bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:D Har en Toyota Corolla G6 1998

 

Har da en porta kasse. skal jeg da gjøre sånn at jeg forlenger porten i subbe slik at den går inn i bilen?

eller bare et rør som går fra bagasjerom og inni bilen?

 

porten kan gi mot sete ryggen din, eller så kan du dra portene opp gjennom hatthylla. det enkleste er vel å bare ha en port i bak kant av kassa (mot sete ryggen altså) men personlig ville jeg gått for å lage hull i hatthylla å få rørene opp. vil tro at du får mye bedre lyd uten å være så alt for sikker. men det er noe som jeg tenker å gjøre( starter kassebygging denne helga skal ta bilder å legge det ut på mitt prosj. forum (amatørbygg på mercedes benz 230ce))

 

ps. hvor er porten din? på toppen av kassa eller forran?

om den er forran tett denne igjenn. for det kan bli utroligstykt og du kan få dårligere lyd ved å ha maaaase bøy på porten. den skal være mest mulig rett etter det jeg har fårstårr...

 

toppen ingen problem. ett hull til vær port kjøp deg 2 porter og spleis de sammen slik at du får den riktige lengden.

Mercedes Benz E280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33372.jpg

Slik hadde jeg det i min forrige bil. Fjerna den plata som lå over sub og forsterker etter bildet var tatt. Lyden ble ikke værst, så går fullt mulig an. Jeg bygde bare en subkasse av ca mål, (lukket) skrudde det fast i hjulbrønnen, og trakk plater over, som jeg skrudde fast i subkassa. Ble tett og bra, bare man er nøye nok. Dette var noe jeg gjor for første gang, så neste gang (om jeg skal ha det sånn) blir jeg å heller legge glassfiber langs brønnen slik at det blir 100% tett.

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen sett noe statistikk som viser at det er familieløse einstøinger uten barberhøvel & kompiser som har best grunnlag for å få go'lyd i bilen sin? :D

 

Som nevnt over, med en kombi-bil spiller rør her eller der i bagasjerommet ingen rolle, all bass kommer greit inn i kupéen. Bagasjerommet er jo allerede en del av kupéen. Det eneste måtte være hattehylla som kan klapre og bremse litt. Ta vekk hattehylla eller lag en ny; F.eks. kun et rammeverk som du trekker med høyttalerfront-stoff e.l. Ikke lag hull i originalhylla i unøden, og fell ihvertfall ikke inn noe høyttalere i den. Helt meningsløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår