Gå til innhold

bygge om originale delefiltre

Ranger emnet

StigV

Anbefalte innlegg

Når jeg titter inni delefiltrene som følger med frontsettet jeg skal montere, så er det mulig å få komponenter som holder høyere kvalitet. Vil jeg kunne få merkbart bedre lyd dersom jeg bytter til komponenter med bedre kvalitet, men med samme verdier? Frontsettet det er snakk om er et Boston Acoustics Pro 5.5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er vel om det vil koste mere enn det smaker.

Delefiltrene til BA er jo ikke akurat av Elkjøp - standard fra før av.

Du kunne jo evt. selge BA - settet og investere i Brax Graphic Pro.

Du må uansett ut med en slump penger for å få bedre lyd.

Lyden blir som regel ikke bedre enn det svakeste leddet i kjeden, innstalasjon medberegnet...

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet ville jeg si ja... Men alikevel... Om du setter inn la oss si en spole med større ledningsareal, men lik verdi i H, er jeg litt usiker på om den forandringen i ledningens motstand vil påvirke resultatet... Og i såfall, i hvilken retning... Sikkert noen her, som kan utdype dette litt.

Hva med deg, Mr.SQ...? Du har nok vært borti dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var aktuelt å bytte sett så ville jeg nok gått for Seas Lotus. Fjorårsmodellen nå på salg til 3.500,- hos Eltek.

Har sett diskusjoner på området og man snakker f.eks. om foliespoler og forskjellige typer kondensatorer - sågar er det noen som hevder at riktig type motstander gir bedre lyd.

Hvordan vil det evt. bli med aktiv deling? Si hvis jeg f.eks byttet ut spilleren min (Blaupunkt Bremen CD72) med en Pioneer DEH9400 og brukte denne spilleren sine delefiltre og tidskomp. ville dette gi bedre lyd?

Bilen er en '98 Opel Omega stasj. med femtommeren nede i døra og diskanten oppe i døra. Vil tidskomp. kunne gjøre underverker?

Hadde tenkt å kjøre BA Pro 6.5 som rearfill i bakdørene og to stk BA Pro 10.5 i reservehjulsbrønnen. Forsterkere blir BA GT42 (4x75w) og BA GT24 (2x120w) Gode innspill mottas med stor takk. Har tenkt å bruke vinteren på dette prosjektet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider