Gå til innhold

Polo 97 mob, girproblemer.

Ranger emnet

borat78

Anbefalte innlegg

Heisan. På min Polo 97 mod, har eg problemer med å få den i revers, samt først og andre. Det er ikke hele tiden, men i det siste har det skjedd oftere.

Er det en slags justering man kan gjøre ? Eller er det rett og slett girkassen som er i ferd med å ryke ? :-(

Mvh

André

* - VW POLO 1.0, 1997

X - Toyota Corolla 1.3 XLI, 1992

X - VW GOLF 1.6, 1981

X - Mercedes Benz 200D, 1974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Noen modeller som er mer utsatt enn andre mener jeg på. Har hørt at bensinmodeller like rundt/før årtusenskifte visstnok har dette som en "produksjonssvakhet" eller noe i den dur. 2 av kollegene mine sine koner har Polo, og begge har måtte byttet gearkasser. (Vet ikke om det skyldes "konekjøring" da men :p)

Just my two cents.

'01 VW Polo 1.4TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å kapre tråden helt vil jeg i en bisetning nevne at jeg har en slags ristelyd/vibreringslyd som angivelig kommer fra girkassen ved gasspådrag (eller når det rett og slett bare er lett til moderat påkjenning på drivverket). Virker som lyden "forandrer" seg eller blir delvis borte om man holder på girspaken med litt makt (har det ikke som vane, heldigvis). Lyden har dog blitt mer markant i det siste.

Lyden kommer uavhengig av gir, men er ikke tilstede i fri (naturligvis lite påkjenning da). Ved lett pådrag er der ingen lyd, og heller ikke ved mye (-til fullt) pådrag, men midt i mellom et sted. Synes det er litt snodig.

Kan legge til at bilen har gått mindre enn 100,000. Har ingen problemer med å få den i gir, og den gir heller aldri fra seg noen ulyder (bortsett fra den irriterende vibreringen).

Om noen har en formening om hva det kan være så mottas svar med takk :)

'01 VW Polo 1.4TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. godt spørsmål. Den kommer iallefall bare når det er belastning på drivverket (e.g flat vei eller helst oppover). Utover dette må jeg kjøre med et spesielt turtall, ja det stemmer vel det. Men den forsvinner både hvis jeg har merkbart mye mindre eller mer omdreining.

Det er vel kanskje ikke godt å si hvor det opprinnelig kommer fra siden vibbelyder som dette sikkert forplanter seg veldig. Eksosen hadde jeg ikke tenkt over da.

'01 VW Polo 1.4TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...