Gå til innhold

erfaringer med 1.8tq b5

Ranger emnet


Tore

Anbefalte innlegg

Gjest brunerune

Her har du punkter som gjelder generelt for alle B5:

 

6.1

Q: Hva bør jeg se etter når jeg skal kjøpe en A4 (B5)?

A:

- Se om bilen har fulgt servicene

- Pass på bærearmene/broene/kulene er i orden (disse er ganske svake på tidligere utgaver av A4)

- Samme som i punktet over gjelder for forstillingen

- Foringene kan være ganske tørre, da blir det mye knirkelyder. Kan løses ved bytte av foringer eller smøring av de gamle

- På modeller med aircondition sitter rørene ganske lavt under bilen, kan være lurt å se at de ikke er skadet

- Luftmassemåleren er en svakhet, tåler ikke så mye. Pass på at denne ikke er gåen, gjelder spesielt hvis bilen har/hatt montert åpent luftfilter med olje

- Pass på at alle de elektriske tingene fungerer (el. vinduer, klimatronic panelet på biler med AC osv.)

- Grenrøret på 1.8T kan sprekke, pass på at det er helt

- Pass på at turboen er i god stand hvis du skal ha en 1.8T

 

 

6.2

Q: Hva bør man se etter når man skal kjøpe en S4 (2.7L bi-turbo) fra år 2000 (Gjelder vel stort sett nyere modeller å)?

A:

- Reg. reimen bør helst være byttet innen 5 år eller 120 000km

- Turboene har lett for å ryke, sjekk at disse er byttet eller i god stand.

- Selv om bilen har gått på long-life oljen kan den ha tatt skade av dette. Viktig å undersøke.

- Ellers må du se etter de samme slitasjene som på andre biler, se f.eks. på den listen som står lenger opp her som gjelder for A4 (B5).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brunerune

Sjekker på slark i turbo, gjerne åpne opp og se om propellen er slitt. Har det kommet mye dritt gjennom, er det som regel slitemerker i denne, i form av hakker.

 

Slark i understell kan du sjekke ved å løfte den på bukk\jekk, og ta tak i dekket kl 12 og kl 6, for så å røske tak, er det slark og klunkelyder, er lagrene slitte. Du kan og prøvekjøre den, i første gir ved full sving, og hører du klakkelyder og klunkelyder er det endeleddene som synger på siste verset. Hør også etter ulyder ved rolig kjøring.. Kanskje demperene kan være gåene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reima bør helst byttes innen hver 120 000km. Delene i forstillinga burde også vært byttet, Audi kjørte en forlenget garanti på dette, så det kan jo hende de har blitt byttet alt.

 

Min har gått 225 000km nå, merker ingen forskjell på hvordan bilen oppfører seg nå og i forhold til da jeg kjøpte den på 187 000km. Har riktignok ikke turbo på min da, så færre ting som blir slitt :P Men selve bilen tåler ganske mange km med rett stell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår