Gå til innhold

Gjør noe med bensinprisen!!

Ranger emnet


AJ82

Anbefalte innlegg

Dere må jo gjerne protestere mot høye bensinpriser, men det er jo ikke Shell og Statoil som bestemmer den. Det er tilbud og etterspørsel på verdensmarkedet i tillegg til den norske statens avgifter på drivstoff. Gå etter disse faktorene, ikke bensinstasjonene som har en avanse på under én krone pr. liter de selger.

 

Og siden det å være en bedreviter betyr å vite mer enn andre, så stemmer vel det i dette tilfellet. Da det ser ut som om det er mange som ikke skjønner hva som er den egentlige årsaken til de høye prisene.

Tror nok de fleste er klar over hvordan det ligger ann. Problemet er bare hva man skal gjøre.

Alle skjønner i allefall at det ikke er bensinstasjonene som er syndebukkene, men se litt lenger. Statoil er ikke bare den lokale stasjonen, derfor er Statoils avanse høyere enn en snau krone. Ca fem kr pr liter er det som er igjen for selskap og stasjon

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 113
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

De tjener ikke noe mer. Staten tar sine avgifter uansett, pluss at det ikke akkurat er gratis å pumpe opp råolje og raffinere den. Det er de internasjonale prisene på olje som styrer bensinprisene, ikke jenta på 18 i kassa på Shell.

 

]

Statens avgifter er pr liter, så de er relativt uavhengige av literpris på oljen. Det eneste blir momsen som selvfølgelig utgjør mer ved 17 kr enn ved 14.

 

Selvfølgelig skjønner alle at det ikke er gratis å pumpe opp olje, og jeg tror også de aller aller fleste som er gamle nok til å fylle bensin skjønner at kassadama har liten påvirkningskraft på prisen. Samtidig må kassadama regne med å bli uthengt, fordi hun er den eneste representanten for selskapene en vanlig nordmann kan få i tale.

 

Men hvorfor skal prisen opp så voldsomt akkurat nå? Det har ingen ting med avgifter å gjøre,(bortsett fra 5-10 øre over statsbudsjettet), og jeg har ikke hørt noe om at det er større etterspørsel nå

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1

 

 

Personlig så driter jeg sidelengs i prisen på bensinen, om den hadde kostet 10kr/l i stedet for 13kr/l så sparer jeg ca 2500kr i året. Nå kjører ikke jeg så jævla langt, men i forhold til resten av bilholdet så er dette peanuts.

Selvfølgelig gjør du det. En økning i drivstoffprisen på 30 prosent vil nok føre til at også du får mindre å rutte med gitt. Hvordan tror du mat og andre livsnødvendigheter kommer seg til den lokale Rema butikken? Med seilbåt??

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor skal prisen opp så voldsomt akkurat nå? Det har ingen ting med avgifter å gjøre,(bortsett fra 5-10 øre over statsbudsjettet), og jeg har ikke hørt noe om at det er større etterspørsel nå

 

Etterspørselen etter olje har da aldri vært større. Økt velstand i blant annet Kina og India har ført til at flere og flere får råd til å kjøpe seg privatbiler. Økt flytrafikk, økt skipstrafikk. Ustabilitet i Midt-Østen og Afrika, krangel mellom Hugo Chavez som rasler med sablene ovenfor USA. Alt dette er med på å drive opp oljeprisen. Dessuten er OPEC motvillige til å øke produksjonen for å presse ned prisene, de tjener jo på å holde de høye - det samme gjør Norge også, i den store sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så driter jeg sidelengs i prisen på bensinen, om den hadde kostet 10kr/l i stedet for 13kr/l så sparer jeg ca 2500kr i året. Nå kjører ikke jeg så jævla langt, men i forhold til resten av bilholdet så er dette peanuts.

 

For oss vanlige som bare bruker bilen til daglige gjøremål har ikke 3 kroner så mye å si. Men for transportnæringen blir det annerledes, deres økte kostneder må dekkes inn ett eller annet sted - og det vil bli forbrukerne som til syvende og sist må betale den prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca fem kr pr liter er det som er igjen for selskap og stasjon

 

Hvis du antar at Statoil detaljhandel får råoljen gratis og at raffinering ikke koster noe har du helt rett. Hvis de antagelsene ikke holder mål tar du helt feil.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har de blå lovet med tanke på bensinpris? Kan ikke si at drivstoff var rasende billig sist det var blått styr(e)

 

Høyre vil sette ned avgiftene mens FRP vil ha en fast pris. Sist debatt ville Hagen ha bensinprisen ned på 10-11kr.

 

Sist det var blått styre kostet vell bensin 9-11kr? Syns ikke det er noe å styte over..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du antar at Statoil detaljhandel får råoljen gratis og at raffinering ikke koster noe har du helt rett. Hvis de antagelsene ikke holder mål tar du helt feil.
Har aldri skrevet at de tjente fem kr. Det er det som er igjen etter at staten har tatt sitt. Poenget er at staten har varslet en avgiftsøkning på 5-10 øre pr liter, altså under 1%, mens prisen er forventet å stige med 30%. Hvem tjener penger da? Staten tar inn mer på moms selvfølgelig, men resten da?

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som selger olje, og indirekte staten siden de tjener på økt oljepris.

 

Da kan vi jo slå fast en gang for alle at med unntak av ørene i bensinavgift er ikke den høye prisen noe resultat av blått eller rødgrønt, og det er tvilsomt om det blir noe voldsomt mye bedre hvis FrP skulle få si sitt.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pr. 23.05-2008 kl. 18.15 er det 0 kroner og 83 øre på deling mellom selskap og forhandler pr. liter 95 oktan bensin.

 

Fordelingen er 60/40 i selskapets favør.

Har du en totaloversikt over hvem som får hva?

Uansett så er vel både Shell og Statoil aktører i Nordsjøen

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en totaloversikt over hvem som får hva?

 

Ved nevnte klokkeslett ja. (dette gjelder Statoil)

 

Vet ikke hvor vanskelig det er å forstå at majoriteten av drivstoffprisen i Norge er avgifter til staten.

 

Hvis selskapene skal begynne å redusere prisene ytterligere kan man like greit slutte å selge bensin og legge om til gatekjøkkendrift.

 

I løpet av de siste 20 årene har det å drive en bensinstasjon gått fra bensinsalg med nåko attåt, til kiosk og grill drift med bensin attåt.

 

Grunnen til dette er statslige avgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår