Gå til innhold

Gjør noe med bensinprisen!!

Ranger emnet


AJ82

Anbefalte innlegg

Nå som det ser ut som så mange engasjerer seg i denne saken syns jeg de mye heller burde brukt energi på å protestere mot de skyhøye avgifter på nye biler. Jeg syns det er statens plikt og sørge for at folk har mulighet til å kjøpe seg nyere og sikrere biler.

 

Alle andre avgifter enn utslippsavgifter bør fjernes slik at også ungdommer har råd til å kjøpe seg sikre og miljøvenlige biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 113
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

du vet godt at bensinen ikke er verdt nesten 14 kroner i norge. det er bare sludder..

 

Du driver jo et salig rot med bensin- og oljepriser. Hva bensinen er verd er det forøvrig markedet som bestemmer. Hvis du ikke synes den er verd 14kroner er det bare å la være å kjøpe den.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sittet å lest denne diskusjonen, og jeg fatter ikke å begriper dere som faktisk mener at det er greit at bensinen koster 14,- litern?? hvis dere ønsker å betale mer, værsågod, bare betal dere, men det skal faen ikke gå utover meg at dere mener dette...

Jeg mener at bensin burde ligge på rundt 9,- litern, ikke noe mer, dette er det den er verdt, det å tvinge folk til å kjøpe nyere biler ved å sette prisene på drivstoff opp i skyene er jo helt på trynet, ren idioti kalles det.

Det å si at aksjoner ikke hjelper og at stakkars lille norge ikke kan gjøre noe med prisen ute i verden er HELT FEIL.

Jeg kan si dette fordi det faktisk er norge, INGEN andre som bestemmer hvem vi skal selge vår olje til. selger vi til noen som gjør jobben billigere, kan vi tjene det samme og selge billigere, dette er ren logikk.

Hvorfor skal vi bry oss om hva opec mener? vi kan vel selge oljen til den prisen vi vil eller? hvis vår olje ligger på 120 dollar istedet for 136, så vil vi tjene mer for da vil heller andre land kjøpe av oss??

Jeg forstår ikke denne idiotiske diskusjonen, og jeg kommer aldri til å forstå noen som helst argumenter for høyere oljepris... CO2?? hva faen, ingen har enda klart å bevist at det er CO2 som påvirker klimaet... klimaet har endret seg fram og tilbake i millioner av år, og vi kan ikke si at mennskene har hatt så mye å si på co2 tidligere, eller??

Vet dette inlegget ble langt, men jeg synes det er idiotisk at jeg skal straffes fordi at norge skal vise seg å være den mest griske nasjonen på planeten.

 

Har faktisk hørdt rykter om at folk vurdere å smugle bensin, da det kan bli billigere i lengden, og da må snart norge åpne gluggene litt....

91 volvo 740

81 pontiac Grand Prix[phat square]

72 vw boble[go biln]

 

[x]93 bmw 525i[x]87 vw golf[x]85 mercedes 190e[x]97 audi a4q [x]83 opel manta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sittet å lest denne diskusjonen, og jeg fatter ikke å begriper dere som faktisk mener at det er greit at bensinen koster 14,- litern?? hvis dere ønsker å betale mer, værsågod, bare betal dere, men det skal faen ikke gå utover meg at dere mener dette...

Jeg mener at bensin burde ligge på rundt 9,- litern, ikke noe mer, dette er det den er verdt, det å tvinge folk til å kjøpe nyere biler ved å sette prisene på drivstoff opp i skyene er jo helt på trynet, ren idioti kalles det.

 

Hvorfor skal vi bry oss om hva opec mener? vi kan vel selge oljen til den prisen vi vil eller? hvis vår olje ligger på 120 dollar istedet for 136, så vil vi tjene mer for da vil heller andre land kjøpe av oss??

 

Hva skal du gjøre den dagen bensinen koster langt mer enn 9kroner literen UTEN avgift? Holde pusten til du får vilja di?

 

Det er ikke OPEC som bestemmer oljeprisen, det er markedet. Når oljeprisen er 130dollar fatet betyr det at markedet betaler det, og da er det rimelig mongo av norske oljeselskaper å selge den til 120dollar i stedet. De driver business, ikke veldedighet.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at staten mener at folk er villig til å betale 20kr litern, selfølgelig, ellers så mister jo mange muligheten til å komme seg på jobb, buss og tog går ikke til alle verdens hjørner.

 

Det blir det samme som å sette opp matprisene til det dobbelte, folk er villig til å betale det også ellers så dæver vi!!

 

håper ikke jens leser det så ender vi opp med å betale 200 kr for 500g kjøttdeig..

Signatur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sykt. Men problemet er at de fleste av stasjonene enten det er datter selkskaper eller leier av shell eller statoil. Så da måtte man heller gått på en av de større selskapene slik at de andre må sette ned. Men dette er ikke så enkelt i praksis. Er det flere enn meg som har lagt merke til prisen på den såkalte avgiftsfrie dieselen? Den har passert 10 kr/l! Så det at ikke selskapene har profitt ihvertfall på den stemmer ikke. Det er ikke lenge siden jeg fylt for 6 kr/l. Og åssen dem da kan gi priser på ca 5,50 kr/l til større entreprenører skjønner ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med høye bensinavgifter er vel for å tvinge folk til å benytte kollektivtransport. Dette er jo idiotisk av to grunner. For det første, folk må ikke tvinges til noe, de må først få tilgang til såpass gode alternativer at man skal kunne bruke dem. "Ta T-banen, buss eller trikken" hører vi. Gi meg én god grunn for hvorfor jeg skal ta T-banen, betale over 40 kroner og bruke nesten en time på å komme meg til Frognerseteren/Tryvann når jeg kan kjøre på 15-20 min og parkere gratis.

 

Nå er jeg så heldig at jeg bor i Oslo, hvor vi iallfall har alternativer til bilen (bil i sentrum er heller uaktuelt, greiere å ta T-banen hvis man først skal være i sentrum. Er ikke bare å slenge fra seg bilen rundt Jernbanetorget/Oslo S. Har vært endel rundt på østlandet, og har med egne øyne sett hvorfor partier som Sv ikke fungerer på landsbasis. Kollektivtransport er visst kun for Oslofolk.

 

Det å sette opp bensinpriser for å tvinge folk til å bruke kollektivtransport fungerer (hvis det i det hele tatt gjør det) kun i Oslo, da det er vanskelig å tvinge folk til å bruke noe som ikke tilbys. Det er da denne CO2-avgiften deres, som utgjør endel av de totale avgiftene når man fyller bensin.

 

Det er ikke bare i Norge det blir dyrere da. Har ikke eksakte tall, men husker jo hvordan det var på Kypros for en ti år siden, bensinen kostet vel ned mot fem kroner liter'n. Er ikke slik lengre, med internasjonale oljepriser som har gått i været (var nedpå 20 dollar pr. fat selv etter 2000-skiftet) og introduksjon (og stadig økning) av merverdiavgift.

 

For å sette dette litt på spissen, det eneste jeg tror hjelper er å sette Kristin Halvorsen i en posisjon hvor hun må bo på et tettsted med rundt 1000 innbyggere, og komme seg til jobben som ligger en mil unna. Da kan hun kjenne hvordan det er å måtte bruke bilen hver eneste dag, på et sted hvor kollektivtilbud ikke renner over og jobber ikke vokser på trær. Jeg mener det å kjøre bil er et privilegium, ikke en menneskerett. På en annen side, slik samfunnet er lagt opp i dag er man nesten avhengig av bilen. Og da blir vel egentlig denne CO2-avgiften veldig urettferdig. Enten må de begrense avgiftene, eller bygge ut kollektivtilbudet over landet massivt. I begge tilfeller, "Å nei, da tjener jo ikke Norge penger".

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sette dette litt på spissen, det eneste jeg tror hjelper er å sette Kristin Halvorsen i en posisjon hvor hun må bo på et tettsted med rundt 1000 innbyggere, og komme seg til jobben som ligger en mil unna. Da kan hun kjenne hvordan det er å måtte bruke bilen hver eneste dag, på et sted hvor kollektivtilbud ikke renner over og jobber ikke vokser på trær.

 

Hvis Kristin Halvorsen ble nødt til å gjøre det, og i tillegg fikk hjelp til å regne på hva det kostet henne, så hadde hun funnet ut at merkostnaden for 13 kontra 10kr/l vil bli under en tusenlapp i året. Ikke noe å bli hysterisk over altså.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på bygda og må kjøre bil for å komme meg til skolen og fritidsaktiviteter. Jeg kjører ca. 18000 km pr år. Bilen bruker 0,75 pr mil. Jeg bruker altså 1350 liter bensin. Hadde prisen for bensin vært 11kr literen hadde det kostet meg 14850kr. Nå som prisen er på rundt 13.30 i gjennomsnitt vil det koste meg 17955. Det er 3105kr mer. Det er omtrent det jeg tjener denne mnd før skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problemet selv, kjører 10 mil tur retur hver dag dvs 420 kr uken med 14kr litern (forbruk 0.6) med 11 kr ville det ha vært 330 dvs 400kr månden, det er mat en hel uke det for meg som er ung og forholdsvis nyetablert! Det blir bortimot 5000kr i året!

 

Skulle jeg tatt buss, tog og t-bane ville det tatt 2,5 timer, såklart jeg heller kjører bil som tar 40min!

 

Som eriksmil sier så trur jeg politikerne må ut av stortinget og oppleve norge og gjøre endringer deretter!!

Signatur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt ingen som har svart på hva de vil gjøre den dagen bensinen koster 20kroner selv i det hypotetiske tilfellet at alle avgifter er fjernet. Det er bare å begynne å forberede seg.

 

Hvis du kjører 10mil hver dag bør du jo tenke på at de totale kostnadene er 3-6kr/km, så en liten økning i bensinprisen gir ikke det store prosentvise utslaget. Blir det et stort problem bør man jo vurdere å enten bytte bo- eller arbeidssted.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[..]må kjøre bil for å komme meg til skolen og fritidsaktiviteter [..]

[..]kjører ca. 18000 km pr år. Bilen bruker 0,75 pr mil.

[..]Nå som prisen er på rundt 13.30 i gjennomsnitt vil det koste meg 17955. Det er 3105kr mer. Det er omtrent det jeg tjener denne mnd før skatt.

 

1. Du må vel strengt tatt ikke det. (Jeg går ut i fra at du går på vgs.) Hvis avstanden mellom deg og skule er mer enn x-antall kilometer får du betalt skolebuss mellom hjem og skule. Tur-retur. Hvis avstanden ikke er så lang synes jeg ikke synd på deg. Men. Si det at du er lat, ikke orker å gå, osv., så går det ofte noe som heter "skolebuss" både morgen og ettermiddag. Og med busskort koster den deg sikkert et sted mellom 600 og 1000kr/mnd. (Da kan du jo ta bussen til og fra fritidsordninger også..)

 

Et annet alternativ er å alliere seg med noen naboer.. Som regel har man nemlig det; og de pleier ofte å 1) enten jobbe, eller 2) gå på skole.

 

18 000km/året er ganske mye. Rundt regnet 50km/daglig, om en regner 360dager i året. Har du virkelig behov for dette? Enkelte ting kan, i vårt overflodsland, kalles halvluksus. En rånetur på 50km daglig havner i den kategorien.

 

Fint at du tjener penger. Men en økning på 3105kr/årlig vil koste deg den nette sum av kroner 285,75/mnd.

 

Og det er langt mindre enn hva mitt huslån koster meg i mnd. pga. høyere rente pga. ditt(!) og andres overforbruk!

 

 

Det å kjøre bil er til dels et privilegium.

Og jeg også stiller meg tvilende til at det er CO2-utslippene som forårsaker all styggedom i verden.

 

Men at (unødvendig) kjøring fører med meg mange ulemper er jeg ikke i tvil om!

 

----

 

..og nå skal jeg ut i bilen.. For nå er jeg ferdig på jobb..

Fylle bensin skal jeg også...

 

 

..og forresten AndreasK.. Jeg er også oppvokst på landet.. Jeg vet hvordan det er å ha mange kilometer å gå for å komme til buss og skole.. Men jeg allierte med meg de som kjørte..

*blah*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget var vell strengt tatt ikke ment som noe "Få bort bensinavgiften" innlegg. Jeg mener fortsatt at folk heller burde hatt en aksjon mot engangsavgiften på nye biler.

 

Jeg må strengt tatt ikke kjøre bil, men jeg må strengt tatt kunne ha et liv. Og det har jeg ikke ved å bruke 5 timer på buss (ikke tull engang) hver dag istedet for å bruke 1.5 timer med bil. Som statlig ansatt (det hadde jeg ikke vært uten bil) har jeg full forståelse for at staten trenger inntekter. Hva jeg derimot ikke forstår er hvordan staten kan sløse bort mine bensinpenger på dette:

 

- Kriminelle innvandrere (kast dem til helvette ut av landet)

- Statlig sponsing av bønder

- Statlig sponsing av kunst

- Opera

- OL

- Trygdesnyltere

- U-hjelp (har det noen gang hjulpet?)

 

Hadde det engang vært slik at staten var i økonomisk krise (noe de ikke er) kunne jeg godt forstått avgiftene vi har på bil. Men Kristin Halvorsen og resten av gjengen driter penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det virkelig at statens pensjonsfond i 2007 var på 2 019,0 milliarder norske kroner? (tall fra wikipedia, som igjen er hentet fra Årsmelding 2005 - Statens pensjonsfond - Utland)

 

Hvor lenge ville denne pengereserven vare dersom norge plutselig en morgen (helt hypotetisk) våkner til tomme oljefelt? Med andre ord: hvor lang tid går det før staten "går konkurs", dersom oljeinntektene forsvinner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En aksjon mot bensinselskapene vil være meningsløst. Vet ikke om noen har skrevet dette før, har ikke lest gjennom tråden, men pr. dags dato er innkjøpspris på bensin 4 - 4.5 kr. pr. liter, noe som er høyt. I tillegg kommer avgifter, transportutgifter osv. i tillegg, så hver enkelt stasjon sitter igjen med UNDER 1 kr. bruttofortjeneste pr. liter. Det er jo en grunn til at prisene er som de er; bensinstasjoner konkurrerer seg i mellom og presser prisene ned så godt de kan for å selge mest. Det er jo bare enkel markedsøkonomi.

 

Hvis det er noen som skal bli lagt press på, er det vel heller politikere som sitter og håver inn meteparten av pengene vi fyller bensin for til statskassa. Hadde det bare vært så vel at de enkelte selskapene tjente på det fremfor staten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår