Gå til innhold

Gjør noe med bensinprisen!!

Ranger emnet


AJ82

Anbefalte innlegg

Poenget med høye bensinavgifter er vel for å tvinge folk til å benytte kollektivtransport. Dette er jo idiotisk av to grunner. For det første, folk må ikke tvinges til noe, de må først få tilgang til såpass gode alternativer at man skal kunne bruke dem. "Ta T-banen, buss eller trikken" hører vi. Gi meg én god grunn for hvorfor jeg skal ta T-banen, betale over 40 kroner og bruke nesten en time på å komme meg til Frognerseteren/Tryvann når jeg kan kjøre på 15-20 min og parkere gratis.

 

Bensinavgiften er der for å betale for de kostnadene bilbruken påfører samfunnet, i form av trafikkulykker, forurensning, og vei-bygging.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 113
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg bor på bygda og må kjøre bil for å komme meg til skolen og fritidsaktiviteter. Jeg kjører ca. 18000 km pr år. Bilen bruker 0,75 pr mil. Jeg bruker altså 1350 liter bensin. Hadde prisen for bensin vært 11kr literen hadde det kostet meg 14850kr. Nå som prisen er på rundt 13.30 i gjennomsnitt vil det koste meg 17955. Det er 3105kr mer. Det er omtrent det jeg tjener denne mnd før skatt.

 

Så 40% av det du tjener går til bensin? Og så kommer forsikring, årsavgift og reparasjoner i tillegg... Hvordan i guds gode navn har du overhodet råd til å ha bil?

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke nettopp dette veiavgiften, CO2 avgift på biler og bompengene er beregnet på..?

 

95 % av alle agviftene på drivstoff er såkalte fiskalavgifter, dvs. de går rett i statskassen uten å være øremerket til noe som har med vei og trafikk å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så noen andre Redaksjon En (var det ikke det det var?) i går med Siv Jensen og en Sv-politiker? Jensen lot jo selvsagt ikke ham korrigere henne (ikke at han prøvde heller), men avbrøt ham så det sang. Blir så provosert av hu dama..

Uansett, hun sa at bensin er 7-8.000 kronere dyrere i gjennomsnitt i året. Enn hva, Siv? Enn for 20 år siden? Logisk brist fra Frp. Sv hadde noen gode poenger, vi slipper å jobbe så mange timer i Norge som de må i andre land for å få kjøpt samme mengde bensin. Han bemerket også at den nåværende regjeringen ikke har økt avgiftene noe nevneverdig. Litt håpløst da heller ikke han backer opp utsagn med fakta, men det er iallfall interessant det han sier.

På Toll- og Avgiftsdirektoratets hjemmesider ser det ut som om bensin- og CO2-avgiftene ikke er prosentvis beregnet. Noen som har peiling her? For dersom det var prosentvis beregnede avgifter vil jo økning i oljepriser, lokal konkurranse, råvareandelen og hvor man bor påvirke avgiftene. Vi må forresten huske på at dette iallfall også bestemmer bensinprisen uansett hvordan man beregner avgifter.

 

Skulle vært interessant å se hvor mye gjennomsnittsmannen i Norge må jobbe for å kunne betale for 10 liter bensin kontra en i Sverige. Tror Norge hadde kommet bedre ut, selv med høyere bensinpriser, da inflasjon og lønningsnivå er langt viktigere enn høye avgifter i seg selv.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hadde ikke gjort så mye å betale avgiften hvis det faktisk hadde blitt brukt på den grunnen det blir tatt på. Men det er jo ikke tilfelle i dag.

 

Men han dusten på TV'n som mente at man bare skulle kjøpe en ny bil så ville problemet løse seg er vel det dummeste jeg har hørt. Det er ikke alle som har muligheten til å ta ett nytt lån for å kjøpe ny bil. Det er mange der ute som har mer enn nok med å nedbetale huslånet og mate familien.

 

OPEC kontrollerer nok ikke prisen for oljen, det gjør jo markedet, men de kan regulere eksporten for å tjene deres interesser så og si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man går fra en bil som bruker 0.8l/mil til en som bruker 0.6l/mil og har en kjørelengde på 16000km/året og regner bensinprisen til å være 13kr/l så sparer man 4160kr/året, eller 346kr/måneden. Hvis den nye bilen koster 100000kr mer enn inbytteverdien på den gamle bilen, så har man spart inn dette beløpet etter 24 år.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men han dusten på TV'n som mente at man bare skulle kjøpe en ny bil så ville problemet løse seg er vel det dummeste jeg har hørt. Det er ikke alle som har muligheten til å ta ett nytt lån for å kjøpe ny bil. Det er mange der ute som har mer enn nok med å nedbetale huslånet og mate familien.

 

Han var ganske dust ja. Kjøp nye biler så er problemet løst. Kjøp dyr bil, da redder du kloden. SV sendte en uerfaren tulling, mot Siv Jensen. Litt interessant egentlig, SVern mente at man skulle ha mindre trafikk, Siv Jensen mente man skulle bygge ut veiene, da ble det ikke kø.

 

Men da kjære Siv Jensen (for dette leser du nok), hvordan skal du løse køproblemene på Ring 3 for eksempel? Bygge ut noen felt til, rive husene som er i veien, utvide tunellene og legge 4-felts motorvei på alle sideveier og avkjørsler? Fra by'n og inn i forstedene går det endel kollektivtrafikk. Her jeg bor er det 5 km med kø fra Ring 3 og opp hit. Ironisk nok går T-banen rett ved siden av. Jeg har mer tro på å senke priser på T-banen enn å bygge ut veien ved siden av. På en annen side, jeg har også mer tro på å redusere prisene på T-banen til 50% av dagens enn å sette bensinprisene opp for å tvinge folk til å ta T-banen med dagens priser ;)

 

Det er forresten ikke min personlige økonomi jeg er mest bekymret over, men all køen. Her jeg bor er det et problem..

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe 24 år!! kan jo ikke kalle det å spare inn beløpet.

for det første må du mest sansynlig bytte bil lenge før det har gått 24 år så derfor er det å bytte bil en betalings sirkel som aldrig kommer ned i 0.

samtidig som det sikkert blir høyere priser og dyrere avgifter på å eie bilen med årene.

jeg tjener godt nok til å kunne betale 14 kr literen, å gjør heller det en å kjøpe meg en bil som koster 100000 mer i lån å som jeg ikke har tjent inn før det har gått 24 år, det vil jo si det samme som at jeg kan kjøre i 24 år til 14kr literen å da uten å betale renter på gjeld =)

AUDI A4 1.8T STV 1998 MOD

X Mitsubishi L200 instyle 2.5di-d 2007

X Passat 130 tdi 2003

X Polo color consept 1.6 (nos)1996

X Golf 2.8 vr6 1993 X Audi a4 1.8T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alt vi må betale for å eie bilen er latterlig. har du sett at det har blitt gjort en god reperasjon av den dårlige veien? Åja lapping det er bra istedenfor hull så får vi småe "fartsdumper" istede.. her jeg bor på Skedsmokorset har dem lagt et gigant prosjekt som gikk ut på å fjerne trafikken mellom gjerdrum og skedsmokorset. og har holdt på med snart i et år. og seriøst jeg skjønner ingenting hvor de ville fram med dette! eneste de gjorde var å lage en større rundkjøring og flytta veien over på andre sia for ingenting . tilbake til der vi starta mer sakt haha ! millioner av kronner på prosjekt som ikke er gjennom tenkt!

 

litt OT men men !

Golf 4

Golf 3

Golf 2

bmw E30 325i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for meg er det ikke det at det er så svindyrt, men at staten tar så jævla mye av det! å putter jo nesten alt rett i lomma!

 

er ikke noe fornuftig for folket i det hele tatt.

her jeg bor er det greit med buss til lillehammer, men koster 25kr for student en vei. å det er noe drøyt, når det er 1,7mil.

 

fornøyd viss bensinprisan holder seg på 11kr, nå er den på nesten 13kr her. og at kollektivt blir billigere, mye billigere, spes i byer, og inn til byer.

 

også jævla sleipt å gå ut i media å si at diselbil er så mye miljøvennelig enn bensinbiler, og senker avgifter på disel biler, året etter stiger faen meg prisen noe helt jævlig! å de tjener så jævlig godt på det!

-BMW e30 320 tramp drifter posjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår