Gå til innhold

Kjøpt bruktbil = Havari

Ranger emnet

cy3erthug

Anbefalte innlegg

Hei Folkens!

Jeg vil gjerne ha en diskusjon på dette og et Fasitsvar fra noen som er advokat eller lignende...

Jeg kjøpte meg en Octavia 1 (2004mod)

Vi skrev kontrakt og jeg fikk bilen levert 2 dager senere.

Da jeg da satt meg inn i min nye fine UVASKEDE bil og kjørte så var jeg så heldig at jeg fikk turbohavari etter KUN 24KM!!!!!

Selger var ikke villig til å dekke noe som helst av dette....men jeg mener jeg har KRAV på å få dette dekket...jeg har jo bare kjørt i 30 minutter jo...

noen som VET reglene på dette og kan hjelpe meg?

og en annen ting jeg oppdaget ved første bilvask var at mobilantennen var opprustet rundt og det var hull rett gjennom taket....

PS! bilen er gått som drosje og hadde en km.stand på 265'

Det vil si at bilen er gått som næringsbil som tilsier at det er noen andre regler som kommer inn i bildet her...(positivt for meg mener jeg)

Men tilbake til taket.....

Jeg måtte da ta bilen inn på karosseriverksted og fjerne antennen, tette hullet og lakkere opp taket på nytt...

Skal selger dekke dette også?

Dette var ikke opplyst om...

bilen hadde og nettopp vært inne på oppretting for kollisjonsskade...(skjerm og panser) som er opplyst om.

så hvis noen kan hjelpe meg her, så blir jeg VELDIG TAKKNEMLIG!

Mvh

-R-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ikke for å virke frekk her, men at bilen har gått som drosje, og dermed har ekstremt høy km, taler vel egentlig MOT deg (siden prisen da sikkert var veldig lav og reflekterte høy km, og at man må regne med påkost når bilen har gått langt, særlig på så kort tid)?

Hvertfall sånn jeg har forstått det. og erfart fra tidligere bilkjøp.

Har faktisk vært borti å få med sommerdekk som ikke passet på bilen (sto så klart på vinterdekk da jeg kjøpte), og fikk ikke en krone tilbake på det heller.

Nå er jeg kanskje ikke den med de beste erfaringene å referere til. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Til tross for et vilkår som "solgt som den er", kan kjøperen likevel ha sine rettigheter i behold. Dette gjelder hvis gjenstanden ikke svarer til de opplysninger selgeren har gitt, eller hvis selgeren har unnlatt å gi opplysninger av betydning."

Sjekk ut kjøpsloven på forbrukerportalen.no :

http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/1023824302.54/1025851213.08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som saabareo nevnte; er den solgt som den står har du faktisk visse rettigheter; hvis ikke har du mange flere :)

Men sånn som jeg ser på det er det, uansett hvordan du ser på det, ett eller annet det ikke ble opplyst om da en turbo ikke skal konke etter bare 24 km kjøring; dette er vel en del som slitasjemessig skal begynne og lage lyder og herje hvis den blir slitt? (Dette blir bare spekulasjoner fra min side, da jeg aldri har eid en turbobil :))

1988 Golf II aka. Helene

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sånn som jeg ser på det er det, uansett hvordan du ser på det, ett eller annet det ikke ble opplyst om da en turbo ikke skal konke etter bare 24 km kjøring; dette er vel en del som slitasjemessig skal begynne og lage lyder og herje hvis den blir slitt? (Dette blir bare spekulasjoner fra min side, da jeg aldri har eid en turbobil :))

Hvis det bare blir spekulasjoner er det vel bedre å holde kjeft. En turbo ryker ikke etter 24 km, men etter 256 000 km er det ikke mye å klage på. Og man trenger overhodet ikke å få noe forvarsel.

Man må regne med litt på så høy km stand

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider