VilleW Skrevet Mai 28, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2008 Hvis man legger disse avgiftene sammen slitenvolvo, vil man kjappt merke at avgiftene i Norge er noe større en i andre land. Jeg og min mor (ja, faktisk :)) hadde en lengre diskusjon om dette, og jeg kom frem til en ting; her i norge legger man nesten ikke merke til pengene man betaler til staten før man blir veldig syk. Titaniums-protese hvis man knuser hofta? Gratis. Fikse den brukne armen? Gratis. Trykkpustemaskin hvis man sliter med søvnpustapné? Gratis. Har man leddplager, og trenger spesialutstyr? Gratis. Medisiner? Er de på respet, betaler man 1500 i året, og får resten gratis. Bensinprisene i norge er ganske stive, det er jeg helt og holdent enig i. Men er det ikke litt kjekt også da; at fordi at vi betaler litt ekstra trenger ikke vi og være livredde for og ødelegge livet bare du brekker armen? :) Siter 1988 Golf II aka. Helene Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå" Øge: "Kunne vært lengre..." Tollak: "Å?" Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nomix Skrevet Mai 28, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2008 Jeg merker meg at finansministeren øker avgiftene på diesel og bensin. Om dette er nødvendig skal jeg ikke si, men en ting kan jo bemerkes i det henseende. Siterer VG.no; "I revidert nasjonalbudsjett foreslår regjeringen å øke autodieselavgiften med 10 øre per liter og bensinavgiften med 5 øre per liter med virkning fra 1. juli. For en bensindrevet personbil med et forbruk på 0,8 liter per mil og årlig kjørelengde på 20.000 kilometer betyr økningen 100 kroner ekstra i året inkludert moms." Det er vel et ganske greit overslag. Med et forbruk på 1.6 liter bensin på mila blir det altså 200 kroner ekstra per år. Dieselbiler med et forbruk på 0,8 liter per mil vil koste 200 kroner ekstra per år med samme kjørelengde. Så om vi skal se bort fra det rent prinsippielle ved økningen av bensinprisene vil jeg si at det er snakk om forsvinnende små beløp for en bileier. Det kommer i tillegg til den nåværende prisen, men selve økningen er altså ikke noe spesielt å snakke om. I forhold til at drivstoff er så dyrt som det er, så kommer det tross alle forskjellige faktorer av at prisen på råolje har gått opp. Ymse økninger av drivstoffavgiften fra statens side har ikke stått for brorparten av økningen. I tillegg må vi medberegne KPI, og da er nok prisveksten enda lavere. Jeg forstår at det for veldig mange virker urettferdig og feil, og jeg er ingen motstander av protestaksjoner som den som er iverksatt. Men ikke heng dere opp i den økte prisen de siste årene, det er (nesten) irrelevant for avgiften. Jeg er redd folk vil se den siste avgiftsøkningen som en katastrofal økning. Det er det mange som gjør med jordbruksoppgjøret også. Jordbruksoppgjøret kom på 1.6 milliarder kroner, og skal dekkes inn av økte matvarepriser. Med et folketall på 4.5 millioner mennesker i Norge representerer det i gjennomsnitt 355 kroner per person. Også det er forsvinnende lite for hver enkeltperson (med selvfølgelige forbehold om variasjoner fra husstand til husstand). Uansett, poenget mitt er, ikke se på den siste avgiftsøkningen som en katastrofe; ikke klandre politikerne for hoveddelen av prisøkningen på bensin og diesel de siste årene (den skylden kan man nok like gjerne legge på ymse politikere på andre siden av den store dammen). Det som derimot er et godt spørsmål er om avgiftsordningen som eksisterer i dag kan endres. Altså, hoveddelen av selve prisen på drivstoff er avgifter, det er det ingen tvil om. Men prisøkningen har lite med avgifter å gjøre. Siter Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Mai 28, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2008 Tullball, dårlig men litt morsomt eksempel. Og på lån har man mulighet til å betale ned mer når man føler for det, man kan skaffe seg rentetak og i mange tilfeller utsette avdrag og renter. Like fult må folk nå selge hus for kr 1 for å kvitte seg gjelden. Bensinprisen i Norge er nok høyere en de fleste andre land, og dette fra "Olje Nasjonen" Tvert om. Har kjørt en del i Europa og bensinen er dyrere i mange europeiske land. Dessuten er det ikke bare på bensinavgiftene at staten tar inn penger. Omreg koster flere tusen kroner (For bytte navn på en papirlapp, lillebror hadde gjort det for en femmer). Du har engangsavgiften. Bomringer omtrent hver mil og årsavgift. Bomring er ett Oslo-fenomen, og har alt med det lokale styret å gjøre, og null med landets bensin-politikk å gjøre. Men jeg er 100 prosent enig med deg på omreg-avgifgten. Hvis man legger disse avgiftene sammen slitenvolvo, vil man kjappt merke at avgiftene i Norge er noe større en i andre land. Nei. Bensinen koster omtrentlig det samme i Norge, Sverige, Finland, Danmark, Tyskland, Frankrike, Storbritania... I Frankrike må man betale bompenger for å kjøre på motorveien (hvor det faktisk er en bom hver mil). Tar man i betraktning det høye lønnsnivået i Norge, så koster bensinen mindre (i arbeidstimer) i Norge enn den gjør i andre Europeiske land. Dessuten så har vi vel omtrent 3 millioner biler i Norge, noe som viser at de fleste har råd til å ha bil. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VilleW Skrevet Mai 28, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2008 Men hvordan forklarer dere blodprisen på norsk diesel, som faktisk etter sigende er av crappy kvalitet da? :) Siter 1988 Golf II aka. Helene Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå" Øge: "Kunne vært lengre..." Tollak: "Å?" Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ja__9 Skrevet Mai 28, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2008 siste spørreundersøkelse på vg nett :) Takk for din stemme! Under ser du resultatet av avstemningen så langt. Hvem mener du tjener mest på de høye drivstoffprisene i Norge? 1. Staten, som håver inn penger på drivstoffavgifter og moms på drivstoff. 82.90% 2. Oljeselskapene, det er ikke mange fattige oljeselskaper i verden. 8.87% 3. Miljøet. 6.63% 4. Bensinstasjonene. De tjener mer enn de opplyser. 1.58% Antall stemmer: 57120 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet Mai 28, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2008 Ja, korekt! Men håpet med boikotten er at Statoil/Shell som har stor markedskraft, og også delevis politisk makt kan presse politikere. Sier ikke at dette skjer, men at det er håpet. Tviler på at det funker, men kjører på jeg. De har 98okt på Esso.. :) Bensinprisen er høy fordi oljeprisen er høy. Oljeprisen er høy fordi etterspørselen er høy. Det vil si at dersom ikke du vil kjøpe bensinen til Statoil eller Esso er det alltid noen som vil. Fordi det er stor etterspørsel. Statoil og Esso får solgt bensinen sin til samme pris, bare til noen andre ;) slitenvolvo: hvor mye gjeld blir man kvitt ved å selge huset sitt til 1 kr? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Phantom3D Skrevet Mai 28, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2008 Bensinprisen er høy fordi oljeprisen er høy. Oljeprisen er høy fordi etterspørselen er høy. Det vil si at dersom ikke du vil kjøpe bensinen til Statoil eller Esso er det alltid noen som vil. Fordi det er stor etterspørsel. Statoil og Esso får solgt bensinen sin til samme pris, bare til noen andre ;) slitenvolvo: hvor mye gjeld blir man kvitt ved å selge huset sitt til 1 kr? Ja, stemmer. MEN for å forsvare boikotten: Hvis INGEN hadde kjøpt bensin hos Statoil/Shell, da hadde de reagert. Og kanskje de hadde brukt sin makt til å feks presse ned avgiftene på bensin. Selvom etterspørselen er stor, er det alltid mulighet til å skaffe bensin/diesel hos esso +++ (Takk og lov for monopol-loven) Dette er iallefall tankegangen jeg tror de som "fant opp" boikotten sikter til. Om dette i det heletatt vil fungere er en helt annen sak Siter 2009 Mitsubishi Lancer 1.8 Instyle + CVT X 2006 Mitsubishi Colt CZT X 2002 Mitsubishi Pajero Pinin 2.0 GDI X 2002 Seat Leon 4 1.8t 180hk X 2003 Smart Roadster Coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wings Skrevet Mai 28, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2008 Bensinprisen er høy fordi oljeprisen er høy. Oljeprisen er høy fordi etterspørselen er høy. Det vil si at dersom ikke du vil kjøpe bensinen til Statoil eller Esso er det alltid noen som vil. Fordi det er stor etterspørsel. Statoil og Esso får solgt bensinen sin til samme pris, bare til noen andre ;) slitenvolvo: hvor mye gjeld blir man kvitt ved å selge huset sitt til 1 kr? Kanskje ikke mye gjeld slitenvolvo, men tror ikke du fullt ut forstår den problemstillingen før Tingretten sier at du skal selge huset ditt til høystbydende...men da er jo den forstanden litt for sent ute, eller? Hei alle sammen. Beklager en noe brå introduksjon av meg selv i og med at dette er mitt første svar her på forumet, men dette interesserer meg faktisk litt. Slitenvolvo snakker stort om alt som er gratis i dette landet, og derav forsvarer en ALT FOR HØY bensinpris. Vel, nå er det jo evnebestemt inntektsskatt her i landet, og den skatten betaler blandt annet for gratis hofteproteser i titanium og gips på armen. Veiavgiften (som nå heter årsavgift) skulle ha betalt for veinettet vårt, uten bommer. NRK-lisensen (nå kalt Teleavgift eller noe) går dels til NRK og dels til Staten og skulle ha betalt for allmen-tv etc...(se bort fra NRK's snik-reklame til en hver tid.) Byskatt, tobakksavgift, sukkeravgift, importavgift, kloakkavgift, vannavgift, nettleie for strøm, omregavgift, etc. etc. etc.... Alt dette er avgifter som skulle gå til dels øremerkede felt, enten det er forskning eller utvikling, og felles for alle er at Staten tar største kakestykket. Kom ikke å fortell meg at folk i distriktsnorge, hvor kollektiv transport fremdeles bare er ett fremmedord, kjører og derav forurenser mindre fordi Staten har valgt en "grønn linje" til fordel for miljøet, og klasker på med skatter og avgifter i hue og "bakenden". Barn MÅ på skolen (som kommunen valgte å flytte til bokke-bygda). Barn har rett til fritid, da i form av valgfri hobby, og noen må faktisk kjøres til treninger, cup'er, stevner, konserter etc. Foreldre MÅ på jobb, kanskje bare en eller kanskje begge to, på forskjellig sted, til forskjellig tid. Av og til MÅ man innom offentlige kontorer eller banker, og bussen går ikke før etter arbeidstids slutt som tilfeldigvis er rett rundt en time ETTER alle kontorer har stengt for dagen. Men det er jo klart; ingen oppegående by-menneske vil eller kan forstå slikt...det går jo en trikk eller buss hvert 17 minutt... Hehe, ikke her...:scooter: Boikotte Statoil og Shell for å få ned prisene på drivstoff??? Det blir omtrent som å fiske 5% av silda for å sulte ut spekkhoggeren. Det som hadde svidd Staten på pungen så og si er dersom hele Norge kunne enes om å sette bilen hjemme en hel uke (5 dager) og ta kollektivt til jobb og skole. Det første som hadde skjedd er at arbeidslivet hadde fått umiddelbare problemer siden bare 20% av arbeidsstokken møter opp, skolene ville gå på sparebluss med bare 35-40% av elevene. Butikker ville gå tomme for varer allerede etter 2 dager, og Statens inntekter ville ha dramatisk sunket denne uken...og da snakker vi millioner... Alt dette fordi vi endelig lyttet til Statens "varm-luft" oppfordringer om å la bilen stå og reise kollektivt. De større byene hadde mest sannsynlig klart å stå imot i max 3 døgn, men landsbygda (øvrige 90% av landet og ca 60-65% av befolkningen) hadde bukket under etter 2 døgn. Nei. Bensinen koster omtrentlig det samme i Norge, Sverige, Finland, Danmark, Tyskland, Frankrike, Storbritania... I Frankrike må man betale bompenger for å kjøre på motorveien (hvor det faktisk er en bom hver mil). [/Quote] Dette er nok direkte feil slitenvolvo, i alle fall dersom du ikke er en av de som absolutt må benytte seg av ALLE av- og påkjørsler fra motorveien (betalings-motorveien vel å merke). Det finnes faktisk ett alternativ til betalingsveiene, en motorvei med samme standard som E-6 fra Kolomoen til Frya. Og denne er da GRATIS. Samme i Spania og i Tyskland. Enten kjører man eks A7 (autobahn, autopista eller autovia (altså motorvei) eller N7 (national eller riksvei som har veldig god standard.) Disse går da parallellt. Men tilbake til bommen i Frankrike; Hvis jeg ikke husker feil så er det en 5-7 bommer fra Lille (grensen mot Belgia) til Irun (grensebyen i basker-Spania), og Frankrike er nok en smule større enn 5-7 mil fra nord til sør. Dette vet jeg fordi jeg kjører langtransport på nevnte rute, i tillegg til ellers i Europa. Og med det som utgangspunkt; en annen nevnte at "tenk dersom vi kunne få med yrkessjåfører på et slikt stunt". Vel, det kan dere jo, er bare ett spørsmål om planlegging og organisering. Og til kommentaren om at den største tappekranen til staten er personbilen; vel, jo...mulig det, men jeg har brukt 500.616,- liter diesel pr dato siden 15 april 2007. (da i tillegg til de literene bensin min og min kones bil har brukt). Jeg har da kjørt rundt 140.000 km på ett år. Og joda, jeg blir like skuffet hver gang jeg benytter Europavei nr 6 og nr 39 i mitt land. Skal tro om Navarsete vil være med gratis a franco til vinteren??? Hun skulle til og med fått kost i tillegg til losji...trur faktisk hun skulle fått den beste køya til natta også...dersom hun er i bilen til mørkets frembrudd. Nei, la oss "verdensmestere i syting" forsøke å organisere oss såpass at vi benytter offentlig transport i 5 arbeidsdager...da er bensin-avgiftene en saga blott...tro meg! Siter ...en dag uten lærdom er en bortkastet dag. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ovlov86 Skrevet Mai 29, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2008 Bomring er ett Oslo-fenomen, Jaha? Har nå nok av bommer her i Kristiansand og omegn også... Siter [x] 2 x 1984 Volvo 240GL [x] 1987 Toyota Camry 2,0 XLi [x] 1980 Volvo 245 L [x] 1994 Ford Scorpio CLX [x] 1995 Honda Accord 2,0iLS [o] 1991 Volvo 740 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Phantom3D Skrevet Mai 29, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2008 Og får også nevne at Nordmenn flest bor i Oslo. Godt innlegg Wings, og velkommen til forumet! Siter 2009 Mitsubishi Lancer 1.8 Instyle + CVT X 2006 Mitsubishi Colt CZT X 2002 Mitsubishi Pajero Pinin 2.0 GDI X 2002 Seat Leon 4 1.8t 180hk X 2003 Smart Roadster Coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
200sx4ever Skrevet Mai 29, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2008 meget bra innleg Wings, jeg er ikke personen til å ta tak å organisere men hvis en tar ansvar her å bestemmer en uke så lar jeg bilen villig stå, dama mi og meg kjører til sammen 30k i året, det er ikke av det meste men en del, å mesteparten av dette er til skole og jobb. tipper at bussene kommer til å bli sprengt av mennesker som skal på jobb, kaos på tog og trikker. jeg kjører også mye i jobben til usle 3 kr/km det dekker bensinen men ikke mye mer. Siter AUDI A4 1.8T STV 1998 MOD X Mitsubishi L200 instyle 2.5di-d 2007 X Passat 130 tdi 2003 X Polo color consept 1.6 (nos)1996 X Golf 2.8 vr6 1993 X Audi a4 1.8T 1998 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvovassdal Skrevet Mai 29, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2008 leste i avisa i dag om at staten har forsket på hvor mye bensin/diesel kan selges for.. de har kommet fram til at drivstoff kan selges for 25kr literen før ola nordmann lar bilen stå:ratatatat Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Mai 29, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2008 Hvor stort spleiselag trenger man før det er lønnsomt å kjøpe råolje og starte hjemmebrenning av bensin? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvovassdal Skrevet Mai 29, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2008 Hvor stort spleiselag trenger man før det er lønnsomt å kjøpe råolje og starte hjemmebrenning av bensin? vi lager oss oljeraffineri på plena til knut:volvsmile Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eiriksmil Skrevet Mai 29, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2008 Eirik Siter '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.