KristianG Skrevet Juni 6, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 6, 2008 Så, kjære trailersjåfører, fritidsrånere og pendlere. Selg lastebilen, kjøp sko og flytt nærmere jobben. Avgifter eller ikke, bensinprisen kommer til å gå opp, og det ganske så dramatisk. Det er morsomt å lese hva du skriver, slitenvolvo, såfremt du ikke bare sitter bak skjermen og skriver tull med hensikt.. Det virker nemlig som om du har svar på alle spørsmål som stilles uten å egentlig å ha tenkt gjennom hva du skriver. Hvem er det som skal kjøpe husene til alle de som skal flytte inn til byen? Du også skjønner jo at å i det hele tatt prøve på noe slikt ikke går. Den PDFen du linker til, er det nordsjø-olje, eller hva? (Helt ærlig, så orker jeg ikke lese gjennom..) Siter Le Golf Noir VW Golf III 2.0l GTI 8v Prosjekt Stormgrå! VW Golf III 1,8 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Juni 6, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 6, 2008 En vakker dag, vil enten du eller dine barn oppdage at det blir urimelig/umulig[*] å kjøre bil i halvanen time for å komme på jobben/butikken/fotballtreninga og ha valget til å gjøre ett av to: flytte til byen, eller leve av det man dyrker selv og prøve å sjekke opp jentene på nabogården. Vil du ha ALTERNATIVER, så er lavere bensinpris ikke løsningen, det er bare å utsette problemet. [*]Sett at staten går aktivt inn og subsidierer bensinen slik at den for alltid blir 10kr/l, så vil vi gå tom for olje til slutt. På tide å bruke hue litt kanskje.. Gjør det vondt å være så dum?? Hva får deg forresten til å tro at vi ville kjørt mer ved 10 kr literen. Mulig det er litt vanskelig å forstå, men de aller aller fleste kjører ikke bil fordi det er morsomt, men fordi de er nødt til det for å klare hverdagen. Hvor mener du alle skal bo i byen, hvem skal finansiere det, og hva skal skje med alle husene på landet. Og hvordan skal maten komme seg til butikkene? Det er nemlig ikke slik at Rema på hjørnet produserer mat. Dette tror jeg faktisk er noe av det dummeste jeg har lest noen gang Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Juni 6, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 6, 2008 Hva får deg forresten til å tro at vi ville kjørt mer ved 10 kr literen. Mulig det er litt vanskelig å forstå, men de aller aller fleste kjører ikke bil fordi det er morsomt, men fordi de er nødt til det for å klare hverdagen. Akkurat det er ett faktum. Jo dyrere drivstoff, jo oftere slår man sammen flere kjøre-ærend til ett. Og så kjøper folk gjerne mindre, mer bensingjerrige biler. F.eks så er SUV-trenden på vei nedover nå. Dessuten, det jeg ville fram til, var ikke at vi ville bruke oljen noe særlig fortere om staten går inn og holder bensinprisene nede med avgiftskutt, og til slutt subsidier, men at man en vakker dag går tom for olje. Og da sitter man igjen med tomme veier, og null infrastruktur. For en langsiktig løsning bør man gjøre andre ting, som f.eks å bygge jernbanenett i Nord-Norge. Så har man også en løsning for effektiv og rask varetransport. Hvor mener du alle skal bo i byen, hvem skal finansiere det, og hva skal skje med alle husene på landet. Jeg mener ikke at alle skal bo i byen. Det jeg sier er at om vi tar vekk oljen (en ressurs som vil forsvinne om ikke så altfor mange år) så sitter man igjen med en levestandard tilsvarende før 1950 på landet. Og hvordan skal maten komme seg til butikkene? Det er nemlig ikke slik at Rema på hjørnet produserer mat. Å sier du det du? Med hest og kjerre om det må til, vare-trikk, eller el-drevne lastebiler. Poenget er at langtransporten med bil vil legges død, da det finnes langt mer effektive måter å frakte last fra by til by. Dette tror jeg faktisk er noe av det dummeste jeg har lest noen gang Problemet er jo at du knapt kan lese, eller ihvertfall kun leser 50%. Jeg skriver om hva jeg tror vil skje når oljeprisen går drastisk opp, f.eks 10 ganger dagens pris (med rettelse for inflasjon), slik det også var på 50-tallet i Norge. Da kan ikke hr. Wings jobbe 50-100km unna hjemmet, og folk flest vil ha store problemer med å bevege seg lengre enn 10km unna hjemmet sitt. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Juni 6, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 6, 2008 Det er morsomt å lese hva du skriver, slitenvolvo, såfremt du ikke bare sitter bak skjermen og skriver tull med hensikt.. Jeg skriver ikke tull, med mindre det da er med hensikt. Det virker nemlig som om du har svar på alle spørsmål som stilles uten å egentlig å ha tenkt gjennom hva du skriver. Det var bare for å sette ting litt på spissen, og samtidig illustrere hvilke goder man mister når oljen starter å bli mangelvare. Hvem er det som skal kjøpe husene til alle de som skal flytte inn til byen? Du også skjønner jo at å i det hele tatt prøve på noe slikt ikke går. Ingen vil kjøpe husene på landet, da det vil være for upraktisk å bo der. Så man vil få en massiv flyttebølge inn til byen, og alt som ikke kan flyttes (hovedsaklig jordbruk) vil bli flyttet så nært byene som mulig. Eneste man kan gjøre, er å komme denne bølgen i forkjøpet, med mindre man da enten satser på alternativt drivstoff (noe jeg ærlig talt ikke har tro på) eller bygger infrastrukturen. Den PDFen du linker til, er det nordsjø-olje, eller hva? (Helt ærlig, så orker jeg ikke lese gjennom..) Begge pdf-ene gjelder hele verdens oljereserver. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KristianG Skrevet Juni 7, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2008 Greit, jeg skjønner at det er mulig å komme flyttebølgen i forkjøpet, men hva med alle de andre som bor på landet? Kanskje har de lån på 1-2mill kr, og så skal de i tillegg flytte til byen? Hvem er det som skal kjøpe husene til de som skal flytte? Det lurer jeg på.. Siter Le Golf Noir VW Golf III 2.0l GTI 8v Prosjekt Stormgrå! VW Golf III 1,8 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Juni 7, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2008 Greit, jeg skjønner at det er mulig å komme flyttebølgen i forkjøpet, men hva med alle de andre som bor på landet? Kanskje har de lån på 1-2mill kr, og så skal de i tillegg flytte til byen? Hvem er det som skal kjøpe husene til de som skal flytte? Det lurer jeg på.. Ja si det... Ikke misforstå meg, jeg oppfordrer ikke folk til å flytte inn til byene, og har heller ikke løsningene. Alt jeg vil fram til, er at det med tiden muligens ikke er andre alternativer, hvis man ikke kan gjøre bygde-norge mindre avhengig av bilen. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spax Skrevet Juni 7, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2008 el-drevet lastebil, morsomste jeg har hørt på lenge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Juni 7, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2008 el-drevet lastebil, morsomste jeg har hørt på lenge. Virkelig? Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spax Skrevet Juni 7, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2008 En rekkevidde på 24mil nice, veldig langt. Det er en tur retur Oslo/Halden det vil aldri funka i Norge. Det beste er laste kapasiteten på 7-8tonn... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Juni 7, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2008 En rekkevidde på 24mil nice, veldig langt. Det er en tur retur Oslo/Halden det vil aldri funka i Norge. Det beste er laste kapasiteten på 7-8tonn... Den første bilen med forbrenningsmotor var heller ikke rare greiene. Og 240km er mer enn nok for å kjøre i og rundt byen. Og som jeg skrev tidligere i tråden, langtransport med bil bør legges ned, og man bør heller bruke tog til transport av varer mellom byene, for å så kjøre ut varer med el-drevet lastebil. Dessuten, så trenger man ikke nødvendigvis batteri for å ha en el-drevet bil. Man kan f.eks utvikle en hybridutgave av trolleybussen som kan ta seg fram kortere strekninger på diesel, men som vanligvis får strøm fra ledninger. BTW, "Smith Newton" er ingen prototype, men blir brukt i mer siviliserte land av blant annet DHL for distribusjonskjøring i byene. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbotassen Skrevet Juni 7, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2008 naturgass framfor el, om det gjelder tungtransport. Siter 2002 Ford Mondeo TDCI 1998 Volvo 940 Turbo - tilsalgs, se kjøp og salg - Internett er for hardbarka rødtopper. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KristianG Skrevet Juni 7, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2008 Hvorfor skriver så mange at el-biler/lastebiler er nullutslippsbiler? Det krever da mye å for det første tegne dem, så skal man lage de. De er vel ikke laget av luft og kjærlighet slik jeg har forstått det. Og batteri som brukes i denne forbindelsen er vel spesialavfall? Om man da trenger 30 spesialbatteri per personbil, og de må skiftes ut hvert andre år.. Da blir det mye avfall, da, for ikke å snakke om dyrt. 15 000kr i året på batteri er faktisk ganske mye, så mye at enkelte klarer seg fint med bensin eller dieseldrevet bil. La oss for enkelhets skyld si at det er 1 000 000 biler i landet, da blir det 30 000 000 millioner batter, og hvert batteri har en kostnad på 1000kr. 30 000 000 * 1000kr = 30 000 000 000kr hvert andre år. Det er 15mrd i året på batteri, det. Jeg aner ikke hvor mye vi kjøper bensin og diesel for (jeg har ikke tenkt å regne med transportsektoren, da de sikkert trenger enda fler og kraftigere og dyrere batteri), men noen som vet det kan jo si det. Siter Le Golf Noir VW Golf III 2.0l GTI 8v Prosjekt Stormgrå! VW Golf III 1,8 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eiriksmil Skrevet Juni 7, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2008 Teknologien angående batteridrevne kjøretøy må nok utvides endel før man kan vurdere det som et alternativ, ja. Eirik Siter '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Juni 7, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2008 Hvorfor skriver så mange at el-biler/lastebiler er nullutslippsbiler? Det krever da mye å for det første tegne dem, så skal man lage de. De er vel ikke laget av luft og kjærlighet slik jeg har forstått det. Nei, men energiforbruket ved produksjon av el-biler er ikke vesentlig større enn energiforbruket ved produksjon av fossil-biler. Men nå handlet denne tråden om oljeprisen/alternativer til olje, ikke om miljø. Da blir det mye avfall, da, for ikke å snakke om dyrt. 15 000kr i året på batteri er faktisk ganske mye, så mye at enkelte klarer seg fint med bensin eller dieseldrevet bil. Det er omtrentlig det jeg bruker i året på bensin. Men batteriteknologien blir stadig bedre, så man kan forvente seg både forlenget levetid, lavere pris og større kapasitet i nærmeste framtid. Det jeg liker best, er trykkluftdrevne biler. Disse er enkelt å lade opp og får aldri lavere batterikapasitet. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LLH Skrevet Juni 8, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2008 Det egentlige problemet er jo at det per dags dato ikke finnes noe som kan erstatte bensin og diesel på ALLE punkter.. (eller bare olje sjennerelt sett...) Får jeg en bil som går like godt, er like billig/billigre i innkjøp og drift og holdbar som en 2 liters bensin bil så greit. null problem, jeg tar`n i dag.. MEN det finnes f... meg ikke.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.