Gå til innhold

overlading av v-motor

Ranger emnet


classic

Anbefalte innlegg

Hypotetisk spørsmål;

 

Har en v-6'r som kanskje skal få to turbo'r.

Insug er sånn delt at en egentlig kan kjøre med to små intercoolere og lå hver turbo kjøre sitt eget løp.

 

Hva er fordel/ulemper med dette, kontra og kjøre en intercooler og "blande" luft fra ene siden med andre?

 

dersom jeg velger å kjøre to separate systemer,

noen synspunkt på å la turbo fra venstre side forsyne luft til høyre side og motsatt,

eller la hver turbo forsynbe luft til sin egen side?

 

Litt knotete forklart, håper dere skjønner hva jeg mente.

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette litt vanskelig da? Må jo ha helt lik lengde på alt av trykkrør, to like turboer, to like coolere osv.. Samt at begge turboene må produsere nøyaktig like mye luft, slik at ikke ene siden av motoren får 1 bar trykk og andre siden 0,5..

 

Tror det mest optimale hadde vært en turbo som leverer til motoren.. Men ikke vet jeg.. Er ikke så veldig inne på det med twin turbo.. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke inne på dette selv,

singelturbo utgår,

det blir ikke like gøy å lage (og værre å få plass til)

 

er ikke om å gjøre å få millioner av hk ut av dette,

men skal være et morsomt prosjekt hvor det går ann å lære litt samtidig.

 

eneste som eventuelt vil bli kostet på er datasprut.

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det mest brukte på V-motorer er vel å ha en trykkutjevner på trykkrørene. om du f.k.s bruker 1 cooler på begge turboene, eller kjører det inn på et plenum skulle det jo ikke være noe problem å kjøre twinturbo-oppsett. fordelene med et twinturbo-oppsett er da en finere effektkurve, altså mindre lag enn med et singelturbo-oppsett. men på minussiden så koster det jo dobbelt så mye:P om formålet ikke er meget høyt effektutak så er vel singelturbo best egnet, siden du får nok effekt utav en turbo uten et helvettes til turbolag.

Toyota Supra MKIII Turbo

 

prosjekt monster 7M

http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=156599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår