Gå til innhold

Bytting av deler fra kombi til stv (Astra F)

Ranger emnet

olemasi

Anbefalte innlegg

Har noen spørsmål angående ombygging av min nyinnkjøpte stasjonsvogn.

Jeg har en astra delebil fra før (GLS).Dette er en kombi, men samme årsmodell (1995) og motor (C18XEL). Den er senket, har simons effektanlegg fra katalysator og bak. Den har også skivebremser bak.

Hva av dette kan jeg sette over uten problemer?

Er det samme fester og avstand for eksosanlegg?

Det jeg vet som skal settes over er:

- KN-konisk filter.

- Rieger grill med øyelokk

- Rieger frontspoiler i ABS

- Sideskjørt (her er avstanden den samme)

Det finnes sportive versoner av denne motoren (C18XE) med 125hk istedet for 115hk (C18XEL) Hva er forskjell på disse? Kan jeg med enkle inngrep skaffe meg disse ekstra 10hk?

Opel Astra 1.8i 16v -95 Stv

Opel Astra 1.8i 16v -95 kombi.(delebil)

Opel Ascona 1.8i GT -86 (Spiker nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel forsøke å svare på noe av dette.

Mener du kan bruke samme senkesett foran, men ikke bak. Eller så var det kun demperne(fortsatt bak) som var spesielle for stasjonsvogn. Dette har med lasteevne å gjøre slik jeg forstod det. Det er jo for å få det godkjent.

Ut ifra Mekonomen, så har alle eksosdelene forskjellige delenummere. Gjelder da på Kombi og Stasjonsvogn. De kan minne om hverandre med tanke på formen på røra, men da man ser litt nærmere er det visse ting som er forksjellige. Jeg tror ikke det passer rett over, men muligheten for å modifisere litt slik at det passer er jo der.

Skal du ha skivebremser bak må du vel flytte over hele bakakselen..? Setter et lite spørsmålstegn ettersom det er det jeg har hørt, men ikke fått bekreftet noe sted. Så spørs det jo om det går med tanke på fjærer osv. Hvordan er fjærene og støtdemperne festet på Kombien?

Fikk vel ikke vite så mye mer gjennom denne posten, men håper da noe av dette var nyttig. Jeg lurer også selv på dette med å bytte bakaksel.

Chrysler Stratus 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for respons.

Fjærene foran på kombien gjør bilen for lav til å bruke sammen med riegerfronten, så dem er nok utelukket. Da kan man vell egentli glemme det senkesettet.

Når det gjelder å flytte over bakakselen blir det litt "overkill" bare for å få skivebremser bak.

På kombien er det jo både skivebremser og trommler, så tenkte kanskje det bare var noe "åtat" som kunne flyttes over.

Har ikke fått sjekket forskjellene mellom bilene siden kombien står hos min mor 50 mil unna. Derfor jeg prøver her, for å planlegge hva jeg skal gjøre.

Byttet av delene skal skje på et par dager hos min mor i sommer, så kan ikke være for mye arbeid.

Opel Astra 1.8i 16v -95 Stv

Opel Astra 1.8i 16v -95 kombi.(delebil)

Opel Ascona 1.8i GT -86 (Spiker nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider