Gå til innhold

Kabler til anlegg

Ranger emnet

thingbø

Anbefalte innlegg

Jeg skal koble opp en sub og to 6x9 ere til en forsterker. Dette skal kobles til denne spilleren:

http://www.incarexpress.co.uk/view_product.php?partno=KPGT410R

Hva trenger jeg av kabler?

(Da tenker jeg antall meter, tykkelse, kabelsko, sikringer, y-ledd og alt...)

Denne suben:

http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=723

Mest sannsynlig i en lukket kasse..

Forsterkeren:

http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1917

6x9 erne:

http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1074

Jeg har en mitsubishi galant '95...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengden på kablene,kommer an på om du skal ha forsterkeren foran i kupeen, eller bak i koffertrommet.

jeg anbefaler:minimum 35mm tykkelse, strømkabel til forsterker, og da trenger du ca 5meter til batteriet foran, og under 1meter til jording.

Fra forsterker til subwoofer trenger du høyttalerkabel, og da ville jeg brukt minimum 2ganger4mm tykkelse.

Bruk også samme tykkelse på kabel fra forsterker til høyttalere(2ganger4mm)

Fra CD spiller til forsterker trenger du to set phono kabler, med god skjerming. en for sub signaler, og en for høyttaler signaler.

Hvis du har forsterkeren bak, så bør phonokablene være ca 5meter lange, men har du forsterkeren foran, så bruk kortest mulig kabel.

Fra CD spiller til forsterker trenger du også en remote strømkabel,som kan være feks 1,5mm tykk.

Sørg for god kontakt på alle tillsluttninger, og bruk gjerne kabelsko om nødvendig.

Spesielt på jordingsforbindelse fra forsterker er det viktig å være spesielt nøye, da det lett kan oppstå korrosjon, og dermed nedsatt kontaktevne, og din forsterker får dårlige arbeidsforhold.

Panthera

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha forsterkeren i bagasjerommet.

Phonokabler er det det samme som signalkabler?

Trenger jeg virkelig 35mm2 strømkabel? Andre har sagt at det er nok med 8mm2, så jeg hadde tenkt meg 16mm2 for å være på den sikre siden.

Hva har tykkelsen på strømkabelen å si?

Har den noen påvirkning på lyden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phono og signalkabel er det samme ja.

8mm er alt for smått,da det vil gi lite strøm til forsterkeren,og den blir strupet(yter dårligt) Med tykke strømkabler,så får du mye bedre og kraftigere bass.

Bilstereo forsterkere med god kvalitet,er strømhungrige,og vil ikke kunne yte bra uten nok tilførsel.

Det er derfor di med kraftige anlegg,og di som søker best mulig lyd, gjerne bruker ekstra batteri,kondensatorer,kraftige dynamoer,og sist men aller viktigst tykke strømkabler, for å sikre gode forhold for forsterkeren.

Hvis du skal ha kort avstand i fra batteriet, til forsterkeren, så vil du vel kunne klare deg med 16mm.

Men hvis batteriet du skal bruke sitter framme i motorrommet,og forsterkeren bak i koffertrommet, så vil 16mm bli i minste laget.

Hvis du går ut i fra hvor stort hullet i strøm-kabel-tilsluttningen på din forsterker er, så bør du bruke en kabel som akkurat passer,og ikke en som vil gi masse tomrom mellom kabel og kontakthull.

Forsterkerfabrikanten har nok laget størrelsen på hullet, for at du skal gå etter det når du skaffer deg kabel.

Biltema har hyggelige priser på tykk kabel,så det behøver ikke koste en formue.

Panthera

Lenke til kommentar
Del på andre sider