Slim! Skrevet November 19, 2003 Rapporter Share Skrevet November 19, 2003 Gjorde et søk, men fant ingen forklaring på det. Hva står det for og hva er prinsippet for en DOCH motor i forhold med en "vanlig". Siter - 2005 Audi 2.0TDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
113deluxe Skrevet November 19, 2003 Rapporter Share Skrevet November 19, 2003 DOHC som det heter står for dual overhead cam, det vil si du har 2 kammer istedet for en. Prinsippet er som følger, i en motor hvor man har 1 kam tar den seg av både eksos og innsugsventilene, mens en DOHC motor har 1 kam til innsugsventilene og 1 til eksos ventilene. Siter Never drive faster than your guardian angel can fly. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Beamer Screamer Skrevet November 19, 2003 Rapporter Share Skrevet November 19, 2003 Det står for Double Overhead CamsHaft, eller doble overliggende kamaksler. Dette benyttes stort sett i motorer med 4 ventiler per sylinder der en kamaksel betjener innsugingsventilene og den andre utblåsningsventilene. Fordelen i forhold til Single Overhead CamsHaft (SOCH) er at man unngår vippearmer etc om man han 4 ventilsteknikk. Ulempen er mer friksjon i motoren og dermed høyere forbruk. Siter Ruhe in der Reihe; BMW Reihensechszylinder Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pahf Skrevet November 19, 2003 Rapporter Share Skrevet November 19, 2003 så det er en twin cam da med andre ord? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Metro^ Skrevet November 19, 2003 Rapporter Share Skrevet November 19, 2003 Ja, twin-cam er det samme som dohc (Dual Over Head Camshafts) Men i "DOHC" ligger det i ordet at det er overliggende per sylinder rekke.. har ikke hørt om noen motor som ikke har overliggende kammer som har to, så regner med at det er helt det samme, men er d twin-cam er det muligens totalt i hele motoren... SOHC (Single Over Head Camshaft) er jo en overliggende per sylinder rekke.. Er jo ikke alle motorer som har OHC motorer heller, men alle nyere motorer er vel det... Gamle amrikanske V8'erene har ikke overliggenede kammer, de har en i midten... dermed ikke en OHC motor i det hele tatt, og det er vel den motoren det er laget mest av... så hva definisjonen på en "vanlig motor" vet jeg ikke, er vel mest vanlig nå til dags med DOHC motorer.... Siter '00 Honda S2000 '96 BMW 540 M5 (til salgs) '76 Audi 80 GT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ElCamino Skrevet November 19, 2003 Rapporter Share Skrevet November 19, 2003 Gamle amerikanske åttere har berre en i midten nede, og skubber vippearmene. Forøvrig las ej i et blad at det det var produsert 56 millioner Chevy Smallblock, så en trenger ikkje avansert nymotens avansert ventilteknikk:D Siter 1978 Chevrolet Camaro 1999 Opel Omega 1978 Opel Ascona B prosjekt Speed kills, drive japanese and live forever! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Decepe Skrevet November 19, 2003 Rapporter Share Skrevet November 19, 2003 vippearmene begrenser vel rpm. Men med goutveksling så greier jo slike biler å dra læll :) Edit: Jeg mente selvfølgelig ikke amcar men bobler :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
classic Skrevet November 20, 2003 Rapporter Share Skrevet November 20, 2003 ohv er det vel man kaller motorer med kammen ikke i toppen. (?) f.eks gamle v8'ere, og opel's gamle 1-0-1.2. (over head valves) trenger forresten ikke være 16v selv om den har to kammer. det ford hadde jo escort twincam og sierra doch som er 8v. gamle italienere har også noen 8v doch motorer. Siter '01 Alfa 147 2.0TS SS '76 Ascona 16v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Metro^ Skrevet November 20, 2003 Rapporter Share Skrevet November 20, 2003 Originally posted by cfn ohv er det vel man kaller motorer med kammen ikke i toppen. (?) f.eks gamle v8'ere, og opel's gamle 1-0-1.2. (over head valves) trenger forresten ikke være 16v selv om den har to kammer. det ford hadde jo escort twincam og sierra doch som er 8v. gamle italienere har også noen 8v doch motorer. vet.. alfa GTV'n jeg hadde var DOHC 8V.... Siter '00 Honda S2000 '96 BMW 540 M5 (til salgs) '76 Audi 80 GT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet November 20, 2003 Rapporter Share Skrevet November 20, 2003 Noen som kan sette opp fordeler/ulemper med SOHC/DOHC motorer ? =) Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Metro^ Skrevet November 20, 2003 Rapporter Share Skrevet November 20, 2003 Forutsatt at det er 16 ventiler: DOHC: Mindre stag og greier, lettere og demontere og montere, bedre for trimming, en kam til eksos og en til Innsug, da kan du ha kammen slipt helt riktig for hver ting.. lettere og justere inn kammen i forhold til veivakslen hvis man har justerbare kamdrev.. Men er mer motstand og dra rundt... SOHC: mindre motstand; bruker mindre bensin, ikke noe særlig til og begynne og trimme på... Siter '00 Honda S2000 '96 BMW 540 M5 (til salgs) '76 Audi 80 GT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zagato Skrevet November 21, 2003 Rapporter Share Skrevet November 21, 2003 Alfa Romeo har stort sett brukt doble overliggende kammer siden FØRSTE verdenskrig. Og Fiat motorene med Twin Cam er rå som faen. Ritmo Abarth f.eks. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet November 21, 2003 Rapporter Share Skrevet November 21, 2003 Originally posted by Metro^ Forutsatt at det er 16 ventiler: DOHC: Mindre stag og greier, lettere og demontere og montere, bedre for trimming, en kam til eksos og en til Innsug, da kan du ha kammen slipt helt riktig for hver ting.. lettere og justere inn kammen i forhold til veivakslen hvis man har justerbare kamdrev.. Men er mer motstand og dra rundt... SOHC: mindre motstand; bruker mindre bensin, ikke noe særlig til og begynne og trimme på... Vel...:rolleyes: Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kiv_tuning Skrevet November 21, 2003 Rapporter Share Skrevet November 21, 2003 Originally posted by Metro^ Forutsatt at det er 16 ventiler: DOHC: Mindre stag og greier, lettere og demontere og montere, bedre for trimming, en kam til eksos og en til Innsug, da kan du ha kammen slipt helt riktig for hver ting.. lettere og justere inn kammen i forhold til veivakslen hvis man har justerbare kamdrev.. Men er mer motstand og dra rundt... SOHC: mindre motstand; bruker mindre bensin, ikke noe særlig til og begynne og trimme på... Ohc/sohc motorer bruker ikke mindre bensin. Kanskje i noen tilfeller men det er en grunn til at snart alle nye biler har dohc. Vil ikke si att dohc motorer er letere og montere/demontere en ohc motorer. Det er min erfaring i alle fall Siter Takk til: Audioart v/ Kjetil Skei Ruud Racing VS-motor Standox Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KennyX Skrevet November 22, 2003 Rapporter Share Skrevet November 22, 2003 da har du ikke skrudd på honda topper.... Og grunn til de bruker mindre bensin er kanskje fordi det som regel er færre hester i dem når jegtenker meg om... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.