Gå til innhold

Hva betyr DOHC?

Ranger emnet


Slim!

Anbefalte innlegg

Det står for Double Overhead CamsHaft, eller doble overliggende kamaksler.

 

Dette benyttes stort sett i motorer med 4 ventiler per sylinder der en kamaksel betjener innsugingsventilene og den andre utblåsningsventilene. Fordelen i forhold til Single Overhead CamsHaft (SOCH) er at man unngår vippearmer etc om man han 4 ventilsteknikk. Ulempen er mer friksjon i motoren og dermed høyere forbruk.

Ruhe in der Reihe; BMW Reihensechszylinder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, twin-cam er det samme som dohc (Dual Over Head Camshafts)

Men i "DOHC" ligger det i ordet at det er overliggende per sylinder rekke.. har ikke hørt om noen motor som ikke har overliggende kammer som har to, så regner med at det er helt det samme, men er d twin-cam er det muligens totalt i hele motoren...

 

SOHC (Single Over Head Camshaft) er jo en overliggende per sylinder rekke..

 

Er jo ikke alle motorer som har OHC motorer heller, men alle nyere motorer er vel det... Gamle amrikanske V8'erene har ikke overliggenede kammer, de har en i midten... dermed ikke en OHC motor i det hele tatt, og det er vel den motoren det er laget mest av... så hva definisjonen på en "vanlig motor" vet jeg ikke, er vel mest vanlig nå til dags med DOHC motorer....

'00 Honda S2000

'96 BMW 540 M5 (til salgs)

'76 Audi 80 GT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle amerikanske åttere har berre en i midten nede, og skubber vippearmene.

 

Forøvrig las ej i et blad at det det var produsert 56 millioner Chevy Smallblock, så en trenger ikkje avansert nymotens avansert ventilteknikk:D

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ohv er det vel man kaller motorer med kammen ikke i toppen. (?)

f.eks gamle v8'ere, og opel's gamle 1-0-1.2.

(over head valves)

 

trenger forresten ikke være 16v selv om den har to kammer.

det ford hadde jo escort twincam og sierra doch som er 8v.

gamle italienere har også noen 8v doch motorer.

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by cfn

ohv er det vel man kaller motorer med kammen ikke i toppen. (?)

f.eks gamle v8'ere, og opel's gamle 1-0-1.2.

(over head valves)

 

trenger forresten ikke være 16v selv om den har to kammer.

det ford hadde jo escort twincam og sierra doch som er 8v.

gamle italienere har også noen 8v doch motorer.

 

vet.. alfa GTV'n jeg hadde var DOHC 8V....

'00 Honda S2000

'96 BMW 540 M5 (til salgs)

'76 Audi 80 GT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forutsatt at det er 16 ventiler:

 

DOHC: Mindre stag og greier, lettere og demontere og montere, bedre for trimming, en kam til eksos og en til Innsug, da kan du ha kammen slipt helt riktig for hver ting.. lettere og justere inn kammen i forhold til veivakslen hvis man har justerbare kamdrev..

Men er mer motstand og dra rundt...

 

SOHC: mindre motstand; bruker mindre bensin, ikke noe særlig til og begynne og trimme på...

'00 Honda S2000

'96 BMW 540 M5 (til salgs)

'76 Audi 80 GT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Metro^

Forutsatt at det er 16 ventiler:

 

DOHC: Mindre stag og greier, lettere og demontere og montere, bedre for trimming, en kam til eksos og en til Innsug, da kan du ha kammen slipt helt riktig for hver ting.. lettere og justere inn kammen i forhold til veivakslen hvis man har justerbare kamdrev..

Men er mer motstand og dra rundt...

 

SOHC: mindre motstand; bruker mindre bensin, ikke noe særlig til og begynne og trimme på...

Vel...:rolleyes:

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Metro^

Forutsatt at det er 16 ventiler:

 

DOHC: Mindre stag og greier, lettere og demontere og montere, bedre for trimming, en kam til eksos og en til Innsug, da kan du ha kammen slipt helt riktig for hver ting.. lettere og justere inn kammen i forhold til veivakslen hvis man har justerbare kamdrev..

Men er mer motstand og dra rundt...

 

SOHC: mindre motstand; bruker mindre bensin, ikke noe særlig til og begynne og trimme på...

 

Ohc/sohc motorer bruker ikke mindre bensin. Kanskje i noen tilfeller men det er en grunn til at snart alle nye biler har dohc. Vil ikke si att dohc motorer er letere og montere/demontere en ohc motorer. Det er min erfaring i alle fall

Takk til:

Audioart v/ Kjetil Skei

Ruud Racing

VS-motor

Standox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår