Gå til innhold

Hvordan montere diff sperre?

Ranger emnet


Petterj

Anbefalte innlegg

Hei! Dette er vel et spørsmål om en forklarende guide/how to, men noen her som vil forklare punktvis hva man gjør for å både demontere gammel og montere ny differensial sperre.. tenkte å sette inn en dana truetrac sperre i min, men litt usikker på hvordan dette blir gjort! vanskelig sak!?

_____________________________________________

2010- - Volvo 850 T-5R (1995)

2009-2010 - Saab 900 2.0 (1995)

2007-2009 - Volvo 240 TIC (1992)

2005-2006 - Volvo 240 GL (1989)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha truetrac så må den shimses, det er for å justere avstanden mellom kronhjul og pinjong.

Dette er det ikke så veldig mange som kan, di fleste sender det bort til euro-96 her på forumet.

Da leverer du truetracen og den akselen du skal ha den i til han.

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags verksteder da?

Må fikse min snart, og er LITT stress å dra til sarpsborg 2 dager på rad, ettersom euro-96 vil ha akselen over natta hvis han skal shimse!

 

Skrik ut hvis noen kjenner andre i kongsberg-området som veit hva dem driver med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags verksteder da?

Må fikse min snart, og er LITT stress å dra til sarpsborg 2 dager på rad, ettersom euro-96 vil ha akselen over natta hvis han skal shimse!

 

Skrik ut hvis noen kjenner andre i kongsberg-området som veit hva dem driver med :)

 

Dra på en real smugletur til svinesund i samma slengen, så kan du faktisk tjene på turen. Røyk og snus er jo halvpris.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sette inn en aussie locker da... Den monteres i originalt diffhus. Ingen shimsing nødvendig.

 

hvordan diff er dette?

hørt at man kan sette i en dana truectrack diff også uten å shimse.. men fungerer det greit nok? hva er egentlig poenget med å shimse opp?

_____________________________________________

2010- - Volvo 850 T-5R (1995)

2009-2010 - Saab 900 2.0 (1995)

2007-2009 - Volvo 240 TIC (1992)

2005-2006 - Volvo 240 GL (1989)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du shimser opp for å få rett inngrep på tenna, riktig tannklaring samt forspenn i lagrene. Det er ganske mye å sette seg inn i hvis ikke du har peiling på det fra før.

Jeg gjorde det på min og fikk ett bra resultat, men er ikke sikkert at alle er like heldige.

Beste er å få en eller annen med peil til å gjøre det.

 

http://www.bakaxel.se/product_info.php?cPath=33_47&products_id=75

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte hvertfall å bestille denne diff sperra: http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1∂=DTL%2D912A588&N=700+115&autoview=sku

 

Men for at den skal bli shimset opp med nye lagre osv, må jeg ha dette kittet da? : http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1∂=SAG%2D35%2D2032&N=700+115&autoview=sku

 

eller må jeg ha noe enda mer? sånn at jeg ikke står der med ting jeg mangler.. eller at det er dritdyrt på volvo.

_____________________________________________

2010- - Volvo 850 T-5R (1995)

2009-2010 - Saab 900 2.0 (1995)

2007-2009 - Volvo 240 TIC (1992)

2005-2006 - Volvo 240 GL (1989)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan man bare sette inn en Aussie locker uten shimse? er vel like viktig med rett inngripen på tennene fordi??

 

Er vel heller ingen vits i å sette ny diff i en slitt aksel.. Er vel helst da man kan trenge shimsing. men da er jo tennene allerede slitt og vil ikke få rett inngripen samme hvor mye man shimser..

Så ville trodd at shimsing er mest nødvendig ved heloverhaling og bytte av pinjong/kronhjul

 

Jeg har montert truetrac i to friske akslinger med godt resultat,ved å bruke de gamle shimsene og nye lager. truetrac'en har jo samme ytre mål som org. diff. og de kommer jo rett shimset fra Volvo.. Fikk hvertfall rett klaring/slakke..

 

Den ene akselen skiftet jeg i for snart tre år siden,og aldri noe tull.

 

Mulig jeg bare hadde flaks da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aussie lockeren settes bare inne i originalt diffhus. Altså den klumpen som kronhjulet og lagrene sitter på.

Tar ut solhjula og planethjula og setter den inni der. Voila.

Trengs ikke shimsing eller noe som helst, smacksmack.

 

Jeg gjorde samme som det aceofspades, tok en lamelldiff jeg da og satte inn i en 1031 aksel. Kjøpte nye shims og satte på nye lager.

 

Lagrene koster foresten ca 600kr for paret med greie rabatter.

Shims koster 63kr/stk (!) eller noe på volvo :deng

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den duger nok til sladding også. Har lyst til å prøve en selv.

Er nok ikke så brukbar til rattlåsracing, den tåler ikke like mye som en vanlig diff. Klistra stripe, store påsehjul og grei motor så er den vistnok ikke helt det den en gang var etterpå.

 

Jeg tror egentlig at den er ganske fin, snakka med en som hadde testa "lockright" diff en gang. Det er samme prinsippet. Var ikke noe problem å kjøre i rundkjøringer eller noe sånt.

Med ett innerhjulet dro løs så stramma den seg til og da var det plutselig veldig morsomt å kjøre rundkjøringer.

 

PS: Av egen erfaring så syns ikke farbror blå at det er like morsomt som meg...

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår