Gå til innhold

Hvordan montere diff sperre?

Ranger emnet


Petterj

Anbefalte innlegg

Kjøp deg en løs aksel å bygg sperre i den, bytt alle lagre, tetninger og foringer mens du er igang så veit du at du har en aksel i bra stand. Dette gjorde ikke jeg og fant ut etter at akselen satt i bilen at pinjonglageret var dårlig.

90% av gangene kan man bruke opp igjen de gamle sjimsene, dette ser du med fargestoff på skjeringene i tennene. Det skal være grep på midten av tennene på ca 10mm.

forspennet på pinjonglageret er ikke lett å måle, men flensen på pinjongen skal strammes til med ca 240Nm.

På min subbet føleren i kronhjulet, men jeg bare kappet bort innerdelen av følerern siden jeg har wire på kassa.

Pass på brenseskjoldene dine hvis de er hele, koster 650kr stykke på volvo!

 

Er en del plunder dette. Foringene er en drittjobb, lagrene er en drittjobb og sjimsing er eventuelt en drittjobb.

Hilsen Jonas.

 

1983Volvo 244glt(solgt)

1982Volvo 242Sugis http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=158767&highlight=sugis

1996Passat TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
hvordan diff er dette?

hørt at man kan sette i en dana truectrack diff også uten å shimse.. men fungerer det greit nok? hva er egentlig poenget med å shimse opp?

 

Ja, jeg har samme problemet her. har montert ny bakstilling med 1031 bakaksel med true track.

 

Denne var kjørt litt med, men ikke shimset.

tok en liten test tur i går. det var utrolig artig, selv med bare 116. ikke fått i turbomotoren enda.

 

Men problemet er vel at den sperrer hele tiden. er det derfor det skal shimses, skal vel skrus med et visst forspenn osv.??

 

ER DET INGEN SOM HAR NOEN TEGNINGER/BRUKSAMVISNING PÅ SHIMSING,

leter på nettet, men finner ingen tips på hvordan jeg skal gjøre det, ingen som har drevet med dette på verkstedet heller.

 

Hadde satt utrolig stor pris på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom til å tenke på at jeg spurte om det var mye jobb og sånn en gang i tia, da fikk jeg dette til svar:

Det krever spesialverktøy og ikke minst erfaring.

Og god tid,for det er mye jobb å få dette riktig.

Du kan helt sikkert greie dette selv,vet mange som har gjort dette på egenhånd,men i ettertid har noen av de blitt plaget med ulyder og mye spon i olja pga feil klaring osv.

Så for meg er det ikke vanskelig,men som sagt,det er mye jobb.

 

Når du først skal bruke så mye penger på truetrac og greier, så hvorfor ikke koste på litt ekstra for å få det skikkelig?

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk tatt ut sperra i kveld, var ikke my jobb. litt slit med at shimsene sitter på innsiden av lagrene, men med bra verktøy var ikke dette noe problem.

brukte "kontktspray" og kontrollerte at det ble bra, nå gåt pinjongen og kronhjulet mye bedre.

selv om jeg gjorde dette selv. så er jeg meget sikker på at det ble ganske bra, vime lyden er borte, og slarken er borte.

den var montert uten noe forspenn på lageret.

men tror det ble bra nå. vanskelig å vite hvor mye spenn det er.

men som sakt, alle mine problemer er nå løst.

 

men ser jo den emilhetty. tror nok jeg skal ta den med til noen som vet hva de snakker om når jeg skal ha i motoren om noen mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår