Gå til innhold

Noen spørsmål ang lett trimming av b2* motor..

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hei.. Har en b230A stående som jeg har lyst på mer effekt i.. har 2 * 45 dellorto gassere med innsug som jeg tenkte montere, men hvordan blir det med gasswire osv? Noen som har bilder av dette?

 

Har også en b21a jeg skal sette i en bilcross bil.. Der er det montert inn høykompstempler fra en ellerannen bil, slik at det er ganske greit med bunndrag, men siden motoren må overhales litt uansett, tenkte jeg å bytte til orginale stempler, samt høvle ned toppen noen mm for så å porte den litt.. Er btw en 398-topp.

 

Hvor mye kan jeg høvle før det blir trøbbel?

Hvordan blir det med "jallaporting" ved hjelp av dremel?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Gidder jo ikke koste på motoren ny topp å greier vel.. :p

 

har en A-kam og en 398 topp, samt høykomp.stempler. Om jeg sliper/porter toppen litt, vil det bli merkbar effekt da? Minimal sliping selvsagt pga høykompstemplene..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å bare høvle en topp uten å ta en komperesjons-beregning er vel ikke det smarteste man gjør. er ikkeno hokus pokus å regne på heller. Få noen som kan det til å regne på hvor stort forbrenningskammer du burde ha, så måler du det du har også freser du litt og litt til du får de verdiene du burde ha.

Litt hjemmeporting kan hjelpe en del det hvis man kan noen enkle prinsipper om flow.

Hilsen Jonas.

 

1983Volvo 244glt(solgt)

1982Volvo 242Sugis http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=158767&highlight=sugis

1996Passat TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det ikke forbrenningskammrene jeg skulle frese på, men hele toppen.. Plane den noen mm.. Blir jo høyere komp og bedre bunndrag ved det.. Og med en kvassere kam vil vel dette bli rimelig greit vil jeg tro..?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ha litt styring på hvilken komp. du har da!

 

Siden du har høykomp stempel så er jo kanskje kompen allerede tilstrekkelig høy for en moderat kam,var derfor du fikk råd om regne ut hva du faktisk har i komp. forhold. før du kaster bort penger på planing!

Skjønner ikke hvorfor du vil bytte ut de stemplene med org. stempel? hvis de er brukbare så sleng på noen nye ringer og hone sylindrene litt..

 

Kan også med fordel frese ut forbrenningsrom for å få bedre blanding av bensin/luft blanding,mer åpent rundt plugg og bedre flow rundt ventilen..

Da må man måle ut alle forbrenningsrommene etterpå,så de er like store,og for å vite volumet på de så du kan finne ut komp.forholdet.. Må også vite hvor stort volum de høykomp stemplene fortrenger av volumet i forbrenningsrommet

Og sef. volumet toppakningen skaper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. nå skjønte jeg ja.. :p

 

Jo, tenkte bytte ut de høykomp.stemplene med orginale, slik at jeg får plana toppen 2mm samt satt på en kvassere kam.. har lest litt rundt, og det er ca den oppskrifta de fleste kjører.. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men hvis du har høykomp stempel,hva i svarte svingende er poenget med å høvle toppen da!?

 

Er jo nettopp pga at de andre ikke har høykomp. stempel at de høvler toppen!!! :D

 

Med std. urørt topp så har man allerede ca. 10:1 i komp. (B23E med K/D og H kam har det)med flate stempel. trenger ikke mer enn 10-11:1 i komp på en moderat kam.

 

Setter du på en kjempekvass kam så må du øke kompen pga at den dynamiske kompresjonen senkes fordi overlappen er så stor.

 

Kjører du med alt for høy komp. på en mildt trimmet motor så får du ingen effekt av høyere komp en ca. 11:1. men du sliter veldig på motoren.. Spes. rådelager og kryssboltlager.

 

Så regn ut hva du har i komp. pr. idag.. evt juster den til det som er egnet.

 

Port toppen og sett på en av de vassere org. kammene (evt. få tak i noa annet brukt som er brukandes) grenrør og gasserne.. Evt. E85 og el. tenning

juster motoren.. tut og kjør!

 

er vel om å gjøre å holde kostnadene ned siden det er snakk om en bilcross motor!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår