Gå til innhold

Bytte kam, 20HK ekstra?

Ranger emnet

jimmen

Anbefalte innlegg

hei!

hadde en diskusjon med en kompis i stad. han eier en volvo 240 med B230A motor, han skulle sette på en såkalt VX kam. da skulle han få 20hk mere..? samme med ett justerbart camdrev som skulle øke 20hk til!

og, hvis du gikk fra ett reimdrevet vifte til en elektrisk radiator vifte ville han tjene 7hk.

jeg måtte le godt av han, da jeg mener dette er bullshit!

ikke noe turbomotor dette eller noe annet som er gjort. ;)

skal jeg fortsette å le eller har jeg driti meg ut nå?

97- Volvo V70R AWD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha.. 40 hk på kambytte og justerbart kamdrev? Jaha.. Den var ny.. :p

Vx-kammen tror jeg ikke gir mange hk'ene.. Eneste er at den gir mer/lengre drag..

Radiatorvifta tjener man heller lite på.. 0.4hk kanskje.. Ikke merkbart ihvertfall... Samme med K&N-filter.. :b

Skal han ha merkbar effekt, burde han slipe og porte toppen, samt montere 2 doble 45 webere ellernoe.. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg har bensinpumpe som er god nok for 500hk, motor som leverer 135hk og turbo som er god for 200hk. Da har jeg 500+135+200 = 835hk :D

Mer seriøst. H-kamm og 409/531 topp med (en) passende gasser(e) (vet ikke om Pierburgen blir for restriktiv) så bør man komme opp på en 140hk, altså 30hk over originalt.

helt ute på jordet er han ikke...

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er faktisk sånn at man tjener en del hk på å bytte kam.....siden hk er en utregning av moment og turtall....å siden han ska bytte te en kvassere kam så tjener han moment på høyere turtall....noe som gir mere hk...men kanskje ikke 20

Volvo 945Lt..

Volvo 745Tic..solgt Volvo 740Gl..vrak

Volvo 740Tic..solgt

Opel Omega 3000..høggd

Opel Omega 3000..

Lenke til kommentar
Del på andre sider