Gå til innhold

25V kondensator - vil den funke med 12v?

Ranger emnet


sc0ot

Anbefalte innlegg

Fant en kondensator jeg måtte prøve i bilen
Prøvde å lade den opp men fikk ikke noe liv i pæra
Da var det nok en grunn til at du [bold]fant[/bold] den... ;)

Får du ikke ladet den opp før tilkobling, får den heller ikke gjort noe... regner med det er et voltmeter på den, fungerer det?

 

den er 25V og ca 2F. Det jeg lurer på er om den vil kunne lade seg opp og gi mer enn de 13-14Voltene den blir matet med?
Mener jeg har kobla riktig ( går elektro, så vet jo noe om det )
Hmm... kvaliteten på lærerstanden går nedover, antar jeg....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det nok en grunn til at du [bold]fant[/bold] den... ;)

Får du ikke ladet den opp før tilkobling, får den heller ikke gjort noe... regner med det er et voltmeter på den, fungerer det?

 

Hmm... kvaliteten på lærerstanden går nedover, antar jeg....

 

Jeg går ikke elektronikk heller da, så kondensator er vel kanskje ikke det jeg kan mest om, men du er vel kanskje ingeniør i slikt du? :) Spesielt likestrøm er vi sjeldent borti, er liksom vekselsstrøm som gjelder.

Hva skjer med at folk på dette forumet er så fordømt rappkjefta så fort folk ikke vet noe?

Er inget voltmeter på den - nei.

 

Jeg fant når jeg gikk gjennom boden her, siden pappa driver ett elektrikkerfirma er det utrolig hva man finner, skjønner du. Og den lå i pose så var tydeligvis ubrukt.

 

Det var ikke DB'ne jeg var ute etter, jeg ville bare se om det gjorde volten noe mer stabil - noe det også gjorde etter å ha sett litt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer med at folk på dette forumet er så fordømt rappkjefta så fort folk ikke vet noe?
så så, var bare på ert... glemte en ;) der. ;) Og som Klovnster nevner, det var kun den bisetningen din om elektro og viten jeg måtte erte deg med... er nok kun eventuelt rappkjefta overfor bransjekolleger, da er man på likefot. Nysgjerrige, uvitende og andre folk som vil lære og få kunnskap får svar på sitt nivå, uten flåserier.

Når du mener "EPS, Antispinn, Tractionkontroll, ABS og Servo er for pingler og jenter" regner jeg også med du selv har fått svar som fortjent noen ganger... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de andre "rakket forskere" har glemt å nevne ang kondisen:

 

når den har en max spenning på 25 volt så vil den trekke mer strøm under ladning... for dere som kan om dette kan jeg nevne opp/utladnings kurve karakteristiken til kondensatore som ikke er linjært men exponensielt... dvs at opptil 60% av 25volt vil det gå fort å ladde opp men den resterende 40% gåt seint -fordelen er rask oppladning men ulempen større strøm forbruk... derfor egner seg 16volt kondensatorer mye bedre MEN de ser ikke så store og imponerende ut.... tidskonstanten på den kurve kalles teta ;)

 

ellers burde lampa ha lyst ellers er det brudd i den eller brudd i kondisen ;) uansett burde det ginistret godt i kondisen når du koblet den til. hva er kapasitansen på den forresten? kan ikke se at du oppgir det noe sted. (så det nå: 2F -det hjalp å pusse brilla....:)

 

lykke til!

 

et spørsmål: trenger man ikke lenger det som i gamle dager man kalte "grunn kurs lektro" før man kan gå videre til enten elektro eller elektronikk linje?? det var sånt før i mine gamle dager og kondiser er elementær elektronikk ;) bare lurte :)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår