Gå til innhold

Hvordan bytte hjullager bak?

Ranger emnet

Petterj

Anbefalte innlegg

ringen er vel på den indre siden av lagret? og kuttes med en vinkelsliper med nesten utslitt skive, for og komme til bedre, ikke noe stress.

Skal man bare banke den av, ja lykke til! tror men blir svett i "ringen" før man blir ferdig.

Som jeg sa jallamekk ;)

Men en slag/glidehammer med litt str. og en innv. ters så klarer man å dra til bra altså. Finnes jo ferdige sett med forskjellige terser til slaghammer. så det er jo en måte man faktisk drar ut lagerskåler med.

Men fins helt sikkert terser med mulighet for å skru/trekke det ut også..

Er ikke så stor fan av å slipe inni bakakselen,spesielt ikke på kundebiler,da jeg ikke vil demontere og vaske hele akselen for jernspon fra vinkelsliperen etterpå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey, det var vist mange måter å gjøre det på.. men tror jeg tar kontakt med en som er litt mer kyndig til å evnt gjøre det for meg.. greia var at jeg skal skulle sjekke om lagera var ødelagt på noen av sidene, men igrunn tror jeg ikke at noen av dem er ødelagte.. =)

2010- - Volvo 850 T-5R (1995)

2009-2010 - Saab 900 2.0 (1995)

2007-2009 - Volvo 240 TIC (1992)

2005-2006 - Volvo 240 GL (1989)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ene lagerbanen og lagerrullene sitter på stikkakselen ja. Men er vel greit å bytte begge lagerbanene

Den andre sitter inni selve akselen.. den jeg snakker om :)

Er ikke den indre største lagerskålen løs på 240? eller er selve lagerbanen maskinert inn i akselen? Syns så tydelig det er innpresset en lagerbane inni hver ende på den tomme bakakselen jeg har liggende...

Overhalte en Jeep cherookee aksel for en stund siden,der gikk selve stålet på stikkakselen imot lagerrullene. måtte bytte stikkaksel og lager.

Det er også en Dana aksel..Dog en annen modell

men mange forskjellige løsinger fra biltype til biltype!

Og trådstarter snakker om å sjekke lager!

For å sjekke lageret så trenger man kun å få løftet opp hjulet så det henger fritt. (jekk,løftebukk f.eks.)

Og kjenne etter slakke. ta tak i hjulet kl. 12 og 6 og kjenn etter!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider