Gå til innhold

Spørsmål ang oppkobling av nødstopp-bryter..

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hei.. Har en bilcrossbil med mekanisk innsprutmotor som jeg må koble ekstra stoppbryter på på utsiden.. hvordan skal dette kobles? Må jo kutte all strøm og ikke bare f.eks coil...

 

Noen bilder av dette?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener den bryteren som skal stå på utsiden.. hovedstrømbryter kan du vel kalle det..

 

Bilen er en bmw e30 med volvo b230e motor..

 

Er lite som er gjort med ledningsnettet på motoren.. er rimelig orginalt fra volvo..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke koble opp en elektronisk bryter da? Ser mange har wire fra bryteren til tennninga, men jeg ser ikke helt hvordan dette fungerer i lange løp da vaier er stiv å jævlig. Om det er lov ville jeg vurdert en lik bryter som man vrir, men den er elektronisk som du kobler til tenninga.

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Laga ei tegning av ca hvordan det er idag.. Sett bort fra den wiren..

 

Om jeg skal ha en ekstra hovedstrømbryter, må jo denne også kunne stoppe motoren fra utsiden uten at den inne i bilen må slåes av.. Det er der mine elektrokunnskaper stopper.. :p

 

stoppbryter.jpg

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dynamoen kobla på egen krets på bryteren, hvis ikke vil jo ikke bilen stoppe for den går videre på dynamostrømmen.

 

Hvor er strøm til motorstyring(bensinpumpe, tenning etc) kobla i forhold til hovedstrømsbryter?

 

Det som må være viktig er at bilen stopper momentant ved vridning av bryteren, altså at man enten har to kretser på hovedstrømsbryter, eller at dynamo er kobla "rett" på batteriet, utenom bryteren.

Du har brytere som du kan stoppe bilen med inni uansett?

Koble hovedstrømsbryter inni bilen så du kutter all strøm fra batteriet, og koble den ute så alt utenom dynamo mister strømmen fra batteriet.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.. Bryteren inne i bilen har 2 kontakter.. På den ene kontakten kommer det ei ledning fra batteriet inn på. På samme kontakt er dynamoen koblet til.. På den andre kontakten går det ei ledning til startmotoren, samtidig som det går ei til en "tennings-bryter", der bensinpumpa er koblet til. Så om jeg vrir av hovedstrømmen eller trykker inn "tennings-bryteren", stopper motoren slik det står nå.

 

Hvordan skal jeg da få til dette med en ekstra bryter på utsiden?

 

Slik jeg har tenkt meg frem til, stopper ikke motoren med mindre begge bryterene er av samtidig..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har aldri hatt problemer med wire jeg og den er ikke stiv eller noe, men hvis du bruker den orginale piano tråden som er i panser åpneren er den stiv og ikke lovelig. så du bare bytter pianotråden med 1mm wire så funker det bra

 

snakker ikke om å åpne panseret assa, men å bruke strømpa fra HS bryteren og ut av bilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som sagt en chokewire som er montert fra før, men denne har for rar vinkel i forhold til bryteren, så man drar bare hele bryteren å alt det nedover uten å slå av strømmen.. Kan med nød akkurat klare å slå av strømmen om man er heldig.. :p

Derfor jeg vil ha det elektrisk istedet..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår