Gå til innhold

Flow-prepping av turbo

Ranger emnet


Audi quattro turbo

Anbefalte innlegg

Har sett en del annonser på akkurat det og hvis det som står i annonsene er sant så vurderer jeg det kraftig!!Kan noen gi meg et svar på hva det innebærer å flowpreppe en turbo og hvilke fordeler og bakdeler det har??Noen i Norge som gjør det eller må jeg til Sverige å få gjort det???Har Turbonetics T04E turbo som kanskje skal flowpreppes.............er flowprepping bare bambus og lureri eller funker det ???????

`96 VW Golf TDI "90" og `06 Skoda Octavia L&K 1.9 TDI 4x4 stv konebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg er kanskje på tynn is nå, men så vidt jeg vet er flow-prepping av en turbo bare at de fjerner/sliper ned rester av aluminium i kompressordelen av turboen som ligger igjen etter støpeprosessen.

 

På en gatebil finnes det andre ting å gjøre som gir mer smell i ryggen enn dette - nesten bare bambus og lureri med andre ord :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by espentan

Hmm, jeg er kanskje på tynn is nå, men så vidt jeg vet er flow-prepping av en turbo bare at de fjerner/sliper ned rester av aluminium i kompressordelen av turboen som ligger igjen etter støpeprosessen.

 

På en gatebil finnes det andre ting å gjøre som gir mer smell i ryggen enn dette - nesten bare bambus og lureri med andre ord :)

 

Flow prepping er vel helst sliping av eggene på impeller og porting av turbin huset ja.. Det gir bedre balanse, og mere flow. Og mindre lag` .. Dette ble gjort på en turbo til en kompis av meg, da den var ny, og den fungerer meget bra! Den er mindre i fysisk str enn den han hadde før, men klarer samme lading fordi. Og veldig lite turbolag.. Men som espentan sier, så er det vel andre ting som gjør smellen i ryggen hardere da..! :) Men det hjelper ganske mye på kjørbarheten til motoren..

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ola

 

Flow prepping er vel helst sliping av eggene på impeller og porting av turbin huset ja.. Det gir bedre balanse, og mere flow. Og mindre lag` .. Dette ble gjort på en turbo til en kompis av meg, da den var ny, og den fungerer meget bra! Den er mindre i fysisk str enn den han hadde før, men klarer samme lading fordi. Og veldig lite turbolag.. Men som espentan sier, så er det vel andre ting som gjør smellen i ryggen hardere da..! :) Men det hjelper ganske mye på kjørbarheten til motoren..

 

Doooh, har du noen gang spurt på ett turbo verksted om det gir mindre lagg ?

 

Vel, det blir mere etter det jeg har blitt imformert om.

 

På kompressor siden så sliper man og porter selve turbin huset, mer enn det er det ikke å få gjort.

 

(1)På eksos siden kan man gjøre 2 ting, slipe opp rundt eksos turbinen ( øke avstanden fra turbin bladene til veggene rundt ), eller (2)"cut back" slipe tuppene av turbinen på skrå.

 

Turboen på selvsagt balansereres opp på nytt.

 

Fordelene med dette er som tittelen tilsier, den vil "flowe" mer. Ulempen er at man ikke får en større eksosturbin og man må derfor slippe eksosen rundt turbinen. Hvis du vil ha mere flow er det bedre å finne seg en turbo med større eksos turbine.

 

Flow prepping gir deg i hvertfall mere lagg.

 

Alternativ 1 en er den metoden som brukes oftest på RallyCross biler.

Instant maniac - just add wheels!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår