Gå til innhold

Solfilm

Ranger emnet


krt_

Anbefalte innlegg

Tenkte å legge på solfilm på de bakerste rutene nå før vi drar på bilferie. Kjøpte en bedriten film fra mobilsentrum til 197 ink.frakt som jeg tenkte å prøve meg fram med før jeg evnt. kjøper en dyrere.

Snakk om en 95.mod Stasjonsvogn

 

Men bakrutene er det ganske mye bøy i, slik at jeg fikk ganske mye luftlommer i nederste del av ruten som gikk oppover mot øvre del av ruten. Jeg regner med dette skjer pga. bøyen i glasset? Noen som har et verdifullt tips? :confused:

 

Noen som vet hvor man får kjøpt solfim som man kan varme opp for å tilpasse ruten? eller 3M sin film, som skulle visst være meget bra

Volvo V40 1.8 Sport Edition 2004mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at hvis du lar den gjennomsiktige filmen som er på sot-filmen, så skal du kunne legge den på utsiden med limsiden ut, og forme den etter ruten.

Slik at den gjennomsiktige filemn du drar av, blir liggende ut.

Bare pass på å vask ruten utvendig god, og innvenig ikke minst.

Og husk å la det vær en liten kant rundt.

bedre at det er for mye en for lite liksom, det som er for mye skjær du bort når den e montert innvendig.

Og et siste tips, vær to når du monter filmen, hvis du ikke har gjort det før, er mye lettere å være to ;)

Ford Escort 1.6 GL 1986-modell -(ANGRET BITTERT AT DEN BLE) SOLGT-

Mitsubishi Lancer 2.0 GL 1994-modell -(VEEEEEEEEEEELDIG GLAD DEN ER) SOLGT-

VW Passat 1.9 TDI Comfort -(FORNØYD) INNEHAVER- Selger masse deler fra den, ta kontakt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at hvis du lar den gjennomsiktige filmen som er på sot-filmen, så skal du kunne legge den på utsiden med limsiden ut, og forme den etter ruten.

Slik at den gjennomsiktige filemn du drar av, blir liggende ut.

Bare pass på å vask ruten utvendig god, og innvenig ikke minst.

Og husk å la det vær en liten kant rundt.

bedre at det er for mye en for lite liksom, det som er for mye skjær du bort når den e montert innvendig.

Og et siste tips, vær to når du monter filmen, hvis du ikke har gjort det før, er mye lettere å være to ;)

 

Hehe ja fant fort ut at det var lurt å være to ja..

 

Lurt å forme filmen på utsiden først, fikk liksom ganske bra passform selv om det gikk til helvette denne gangen også... Problemet er vel kanskje tolmodigheten min? hehe

Volvo V40 1.8 Sport Edition 2004mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glemte å si det, du må ha tålmodighet ;P

Og har du en sånn fin varmepistol, ikke sett den på full, ikke å anbefal... tro meg :P

Ford Escort 1.6 GL 1986-modell -(ANGRET BITTERT AT DEN BLE) SOLGT-

Mitsubishi Lancer 2.0 GL 1994-modell -(VEEEEEEEEEEELDIG GLAD DEN ER) SOLGT-

VW Passat 1.9 TDI Comfort -(FORNØYD) INNEHAVER- Selger masse deler fra den, ta kontakt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sota alle rutene på Passaten min, og må innrømme at de første forsøkene ble ikke særlig vellykket.. Det kreves nok litt øvelse, men hvis du følger noen enkle råd blir alt så mye lettere.

 

UTSTYR:

 

- Skarp tapetkniv

- Fulgte det med en plastsleik for å dra ut luftboblene? I såfall; kast den og bruk noe av gummi/silikon. Hard plastikk resulterer i oppskrapet og stygg film :(

 

 

For det første: sot vinduet på innsiden, er penere og holder lengre (vinter = isskrape = ødelagt film)

Du må nesten ta ut ruta for å gjøre dette ordentlig, men siderutene bak på Passat er svært enkle å ta ut.

 

1. Rengjør vinduet skikkelig, både på inn- og utsiden. Legg filmen utover innsiden av ruta og skjær den til slik at den passer sånn ca. OBS! Pass på at den siden med lim vender ned når du skjærer til filmen, hvis ikke blir den speilvendt når du fjerner plasfilmen som ligger over den.

 

2. Når du skal legge på filmen er det enkleste å bruke badekaret. NB! Tørk av ruten en ekstra gang nå for å være sikker på at den er støvfri.

 

3. Legg ruta i badekaret, dusj den godt med såpevann (zalo og vann på ei sprayflaske).

 

4. Fest en tapebit på hver side av solfilmen for å dra av den tynne plastfilmen som ligger utenpå, dere børe være 2 til dette! Dra av plasfilmen FORSIKTIG, og dusj limsiden på solfilmen godt.

 

5. Plasser filmen på ruta, om den ikke treffer helt er ikke så farlig, den kan dras frem og tilbake for å få det presist.

 

6. Bruk sleiken fra midten av ruta, og dra ut vannet som ligger imellom. Når det meste av vannet og bobler er borte kommer den viktigste delen!

 

7. Bruk tapetkniven til å skjære bort den overflødige filmen.

OBS!!! Dra kniven på innsiden av ruta slik at kanten på filmen stopper et par mm. før kanten på ruta! Dette er trikset for å få en jevn kant som ikke fliser seg, og deretter resulterer i løs film med tiden!!

 

8. Bruk sleiken til å dra ut resterende vann og bobler, vær SVÆRT NØYAKTIG ellers blir ikke resultatet bra!

 

9. La ruta tørke (noen timer er egentlig nok). For å forsterke kanten av filmen kandu legge blank neglelakk i skjøten for å få det tett.

 

 

Håper dette var til hjelp! :D

'97 BMW 523i

[x]'97 Citroën Xantia 1.8 16v

[x]'94 Mazda 323 LX 1.6 16v

[x]'86 Saab 9000 Turbo (Speedparts steg 2)

[x]'88 Passat 1.8 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var genialt råd!

 

Har bestillt pre-cut solfilm fra statene som jeg håper har god kvalitet og passform. Så må jeg kjøpe "verktøyet" som trengs og så er det bare å vente på bedre vær...

 

igjen, takk for meget bra oppskrift!

Volvo V40 1.8 Sport Edition 2004mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller gjør som meg:

Få ett proffesionelt verksted til å fikse det. ;)

 

Har forsøkt å legge solfilm på alle mine biler, VW Caravelle, Ford Escort og en Hyundai Sonata.

Har blitt "ok" alle gangene, men MYE irritasjon, rot, sløsing med film etc..

..nå har jeg en VW 3BG og betalte 3500,- for å få solfilm på alle lovlige ruter,

leverte bilen i lunsjen på jobben og hentet den etter jobb..

..utrolig bra gjort og det sparte meg selv for mye banning og riving i håret..

5 års garanti var det også!

 

Solgte forøvrig Passaten i går og kjøpte meg en A6, og den skal kjøres til samme firma for solfilm også.

 

Jeg snakker om disse gutta her:

http://www.filmteam.no/index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller gjør som meg:

Få ett proffesionelt verksted til å fikse det. ;)

 

Har forsøkt å legge solfilm på alle mine biler, VW Caravelle, Ford Escort og en Hyundai Sonata.

Har blitt "ok" alle gangene, men MYE irritasjon, rot, sløsing med film etc..

..nå har jeg en VW 3BG og betalte 3500,- for å få solfilm på alle lovlige ruter,

leverte bilen i lunsjen på jobben og hentet den etter jobb..

..utrolig bra gjort og det sparte meg selv for mye banning og riving i håret..

5 års garanti var det også!

 

Solgte forøvrig Passaten i går og kjøpte meg en A6, og den skal kjøres til samme firma for solfilm også.

 

Jeg snakker om disse gutta her:

http://www.filmteam.no/index.html

 

Hehe, ja det var planen min også, men når man bor i gokk og den det billigste verkstede tok over 7000 for jobben på "eget ansvar" gjør jeg det heller selv. men skal høre med et reklamebyrå her i byen. Skader jo ikke å spørre :D

 

fant foresten denne: http://www.solfilm.net/montere.html

Volvo V40 1.8 Sport Edition 2004mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår