Gå til innhold

Lakkere gammel Merce - verdt det?

Ranger emnet

ac-stra

Anbefalte innlegg

Hei.

Lurer litt på dette med lakkering av bil. Har en -88mod MB 190E som er ganske fæl i lakken. Etter at en kompis nevnte at onkelen hans har mye erfaring med billakkering og kan gjøre det relativt rimelig, har jeg virkelig begynt å vurdere å gi bilen min ny farge.

Men først har jeg noen spørsmål, siden jeg kan null og niks om lakkeringsprosessen;

-hva koster metallic lakk per liter, sånn ca?

-hvor mange liter trengs?

-hvor mye arbeid er dette egentlig?

og hva koster det å få gjort det hos fagfolk?

På forhånd takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor mye ga du for bilen? Er det rust på bilen? etc...

Hvis det er mye rust på bilen og du ikke har betalt alverdens for den, så ikke gidd engang. Det koster penger å fjerne rust... Ikke bare å lakkere oppå :)

Vet ikke hvor mye lakk som går, men en billig hellakkering av bilen inkl. lakk ville være ca 10 000 vil jeg tippe.

Jeg har fått en kompis til å hel lakker en golf 83 mod. - liten bil - som jeg hadde som første bil. Denne brukte vi mye penger på å fikse. Denne jobben kosta meg 3500 for 7 år siden nå. Og jeg kan bare annta, men jeg mistenker at dette kun var kostnadene for lakken m tilbehør. Alt forarbeidet med rustbehandling og grunning gjorde jeg selv, og dette koster deg minst 1 uke med hardt arbeid.

Så om jeg skulle anta en pris på lakkering sånn ut av det blå, så tipper jeg 25000 hos proffe folk... Men jeg har i realiteten ikke peiling, og jeg har ikke brukt proffe folk noen gang, hører bare folk snakke...

Men om det er en så gammel bil - den er faktisk 20 år, så drit i det, og bruk heller de penga på å kjøpe en nyere bil...

Men om du er sånn som jeg var før, og plent ville ha den bilen fin - jeg hadde en slik bil jeg var veldig glad i - så insistere du gjerne på å bruke dobbelt så mye på den som den er verdt... Kan ikke annet enn å ikke anbefale det. Jeg har brukt uhyrlig mye penger på den gamle bilen min jeg var så glad i, og nå tenker jeg bare på å få anledning til å kjøpe en skikkelig bil, og hugge den gamle dritten! den er 86 mod!

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hel lakkering er dyrt viss det skal gjøres av fagfolk på verksted.

spes viss det er med litt små rust, og div sparkling da blir det fort 25000++

og lakkpriser er det stor forskjell på.. kommer ann på hvor du kjøper, og rabatter du har.

hos bilxtra tar de 13-1400 for en liter lakk..

på jobben for vi lakk for 15% av det levrandøren selger den ut for i butikk.

så vi for vel for 120kr litern eller noe sånt.

-BMW e30 320 tramp drifter posjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om det bare er lakken som er sliten og det ikke er mase rust og lakkskader kan en skikkelig polerig gjøre underverker.

bilpleie delen her på bilforumet eller detailersclub.no og forumet der hjelper til om det er "polerings" håp for bilen din. Har sett en del håpløse tilfeller bli mer en bra nok etter en skikkelig polering, så det kan være værdt et forsøk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei siden ingen svarer deg på det du egentlig lurer på skal jeg prøve.

Lakk inkl. klarlakk tynner og aktivator koster ca 2000 - 2500 pr.l. avhengig av hvor du kjøper det, her er det viktig at du legger litt penger i god lakk. Hvor mange liter som trengs avhenger av mange ting men du må nok regne med ca 2 liter, her har fage, tetnigsgrad og hvor flink han som skal lakkere er. Selve lakkeringen er bare kos for de som driver med dette, det er alt grunnarbeidet før lakk som er tidkrevende. En annen ting du ikke må glemme i regnestykket ditt er grunning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, folkens.

Dette var egentlig bare en tanke jeg lekte litt med, men som kunne blitt gjennomført hvis kapitalen tilsa det. Men er fortsatt jævla usikker. Det er enkelte småflekker med rust som må sparkles og behandles, men ikke betydelig mye. Det som virkelig plager meg med lakken, er mange små malingsflekker (spesielt på panseret). Det virker som om den har stått på et industriområde eller noe og det har dryppa litt på den. Polert og voksa ble den for en måned siden, og det gjorde underverk.

Igjen, setter pris på konstruktive svar. Vi får se når lønnsslippen kommer. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har drevet å sjekket opp pris på lakkering selv jeg, der jeg selv har demontert alle lister osv, men ikke pusset noe på den. Svært lite karrosseri skader, men noen småflekker er det. De overslagene jeg har fått har variert mellom 15k - 50k + for hellakkering i ny farge med lakkering inni dører osv.

Store prisforskjeller, men jeg antar at det også er forskjeller i finish og holdbarhet på jobben.

Tror man trygt kan si at hellakkering ikke lønner seg sånn rent økonomisk på en eldre bil, dersom man ikke gjør mye av nedplukking og forarbeid selv. Er vel forarbeidet som koster mest.

01 530iAT

89 G30 6,2 (med skilt, men alltid under oppussing!)

82 Crown 2,8 (uten skilt, under oppussing)

81 Cressida (uten skilt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider