Gå til innhold

Instrumentpanel-lys bortevekke!

Ranger emnet

DaButcher

Anbefalte innlegg

Hei,

Instrumentpanellyset mitt er bortevekke :O

Hvilken ledning på instrumentpanelet er + for lyset?

Jeg målte meg frem til at den brune på den runde kontakten (10) fikk over 12V når det var lys i øvrige dashboardkomponenter.

Ellers, var det en revnet ledning v/ dimmeren, så ut som den var revet løs fra dimmeren.

Koblet den på, men da gikk sikringene i tur og orden :P

Så, ja. Jeg koblet den av igjen, hehe.. Regner med det er en kortslutning mellom instrmentpanel-lys og noe annet.

Hvor kan jeg da koble meg inn, for å "hijacke" instrumentpanel-lys?

Alternativet mitt, er å kable utenom, selvsagt. Har lysdioder og slikt som jeg kan mekke med.

Ps. den revnede ledningen er rød og hvit.

Skal nevnes det også er en rød og hvit ledning bak instrumentpanel. Denne gir 12V, men er ikke samme som instrumentpanel-belysningen (denne 12v er bare aktiv når tenning er på, mens instrumentpanel-lys skal også være på når tenning er av, men lys i posisjon 1.).

Har noen andre opplevd samme?

Når jeg kjøpte bilen, hadde jeg 1 pære i panelet, men så røk den andre etter en stund. Så det kan godt være dårlig kontakt/kortslutning :P Men haynes sa relativt lite som jeg kunne finne, om lys i instrumentpanelet.

ps. det gjelder bare de to "hovedlysene", dvs. alle andre lys som lambda, etc. funker knall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alt utenom instrumentpanelet funker ja... hehe.

jeg kan dimme det også :P

men, jeg løser dette på en annen måte nå.

normal_DSC01830.JPG

normal_DSC01832.JPG

normal_DSC01835.JPG

DSC01836.JPG

Masse bilder ja :-) Men da slipper jeg å skrive så mye.

Ikke at det hindrer meg, hehe.

Diodene mine fra dealextreme har kommet!

Noen av de var små, noen var store (selv om det var samme delenr).

Jeg loddet nå først fast dioder rett i sokkel. Dette funket helt fint og de lyste som fan, men ikke i dash :(

Jeg vet ikke helt hva som har skjedd der, kanskje instrumentpanelet mitt har kortsluttet på kretsplaten elns., men jeg driter egentlig i det. Jeg bare loddet revisjon 2 av dioder nå, som dere ser ovenfor.

Jeg har først knekt løs org pærer, ved hjelp av en fastnøkkel og en kjøkkenkniv. (var for trangt for å lodde, med den grove loddetangen min).

Når dette var gjort, loddet jeg jo fast diodene da :P

Men dette gikk jo dårlig, som sagt.. Så nå har jeg da loddet med ledninger og krympestrømper.

Har også krympestrømper oppe i soklene, for isolasjon.

Det hadde jo vært krise om beina hadde truffet sokkelens kontaktflate, så jeg hadde kortsluttet mot instrumentpanel ;)

Men ja.. Nå vil jeg bare trekke en kabel bort til et av de lysene som fungerer i dashboardet (regner med jeg tar den pæren over nødblink, m.m. brytere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye mulig det er selve dimmeren som har tatt kvelden

Nei, da hadde alt lyset forsvunnet!

Jeg har jo lys i øvrig dashboard, utenom instrumentpanel..

Dimmeren tok akkurat kvelden på min bil, men då forsvant alt lys inkl. rundt varmeapparat, vett ikkje om det hjelpe deg, men en bedrevitende sa det va bare å få heim 'ny' dim bryter.

Stemmer, da hadde alt forsvunnet.

Om du ikke vil ha dimmer, kan du alltids bare koble sammen lednigene, men da vil du få full lyseffekt.

Jeg har derimot nå montert min led v. 2 og har koblet dette opp på samme kretsen som dashboardlysene :-)

Jeg kan dimme ledsene også, men det er bare på full guffe at de har noe særlig virkningsgrad :P Men selve lyset de gir, er mye "mykere" på en måte, dvs.. er bedre spredning på det.

Det jeg kanskje burde gjort, var å bruke de små ledsene jeg har og koblet flere leds på hver sokkel.. Men, men.. jeg personlig liker svakt instrumentpanellys, så tror dette passer meg utmerket, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider