Gå til innhold

Biodiesel på en gammel oljebrenner.

Ranger emnet

Power 68

Anbefalte innlegg

Hallois. Kjører rundt i en 96 modell Opel Vectra 1.7 td. Siden dieselprisen har steget skyhøyt på grunn av regjeringens grådighet i form av avgift, avgift, avgift, vurderer jeg å fylle 50% diesel og 50% biodiesel. Dette for å spare på drivstoffutgiftene. Kan jeg kjøre på denne blandingen uten at motoren tar skade av det? Hvis ikke, hva må eventuelt gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forutsatt at du skal bruke noe du vet er skikkelig biodiesel-tut og kjør. Etter en stund vil du nok måtte bytte dieselfilter. Slanger og pakninger på europeiske biler har vært laget av synteisk gummi siden 80tallet, men du kan oppleve at en halvdårlig slange begynner å lekke.

Biodiesel har litt lavere brennverdi enn vanlig diesel så forbruket vil øke litt, vanligvis +/-10%.

Ellers kunne det være intersant å få høre hvorfor dyser og pumpe skulle bli ødelagt av biodiesel-det er nemelig BS.

Desverre ingen som selger biodiesel her rundt om til en pris som gjør det interesant lengere:-(.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forutsatt at du skal bruke noe du vet er skikkelig biodiesel-tut og kjør. Etter en stund vil du nok måtte bytte dieselfilter. Slanger og pakninger på europeiske biler har vært laget av synteisk gummi siden 80tallet, men du kan oppleve at en halvdårlig slange begynner å lekke.

Biodiesel har litt lavere brennverdi enn vanlig diesel så forbruket vil øke litt, vanligvis +/-10%.

Ellers kunne det være intersant å få høre hvorfor dyser og pumpe skulle bli ødelagt av biodiesel-det er nemelig BS.

Desverre ingen som selger biodiesel her rundt om til en pris som gjør det interesant lengere:-(.

Nå har jeg ikke selv noe erfaring med det, men etter som jeg har lest på diverse fora har jeg fått denne forståelsen. Om det er feil så beklager jeg så mye :)

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit, utrolig mye feilinfo ute på div norske forum, både om hva biodiesel er og rundt bruken av det.

Korrekt fremstilt biodiesel kan brukes på alle forkammer dieselmotorer. DI-motorer kan kanskje kjøre på BD, kanskje ikke.

For en god del dieselmotorer er biodiesel ett steg lengere enn nødvendig, de kan med små endringer kjøres på plante (eller animalske) oljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene folkens. I mellom Stjørdal og Trondheim tror jeg at det skal være 1 plass hvor man kan få tak biodiesel. Kanskje to plasser. Har hørt av diverse kilder at pumpeprisen skal være ca kr 8 pr. liter. Dersom dette er riktig vil det gjøre det attraktivt å fylle biodiesel på tanken...Skal sjekke med Maskinagentur i Trondheim før jeg tanker opp med BD....

Jeg har et annet spørsmål. Hvordan vil BD oppføre seg når graderstokken faller under 0 grader? Vil den bli mere tyktflytende slik at dieselfilteret går tett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs på hvilket råstoff den er laget av, spør produsenten. Mest sannsynlig vil den tykne en plass mellom 0 og -10. Tynn ut med diesel eller bensin (10%bensin tynner bedre enn 50% diesel-og nei-det ødelgger ikke motoren-faktisk anbefalt av bla Peugot og Mercedes i områder hvor "vinterdiesel" ikke finnes).

Antar det er Estera (http://www.estra.net) du skal handle fra, dieseln deres er laget av fiskeolje og har godt rykte.

EDIT-rettet linken! Og ser at hjememsiden ikke er oppdatert siden i fjor sommer;mulig de er falt i fisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs på hvilket råstoff den er laget av, spør produsenten. Mest sannsynlig vil den tykne en plass mellom 0 og -10. Tynn ut med diesel eller bensin (10%bensin tynner bedre enn 50% diesel-og nei-det ødelgger ikke motoren-faktisk anbefalt av bla Peugot og Mercedes i områder hvor "vinterdiesel" ikke finnes).

Antar det er Estera (http://www.estra.net) du skal handle fra, dieseln deres er laget av fiskeolje og har godt rykte.

EDIT-rettet linken! Og ser at hjememsiden ikke er oppdatert siden i fjor sommer;mulig de er falt i fisk?

Takk for svar...Off topic. Fylte ca 10 l bensin på tanken en gang ved en feiltagelse. Fra før var det ca 15 l diesel. Fikk et råd fra en NAF kar å fylle på 1 liter med 2 taktsolje og fylle opp tanken med diesel. Det fungerte veldig bra. Motoren tok ikke skade av det. Bilen putrer og går..Bensin er nok ikke så skadelig for dieselbiler som mange vil ha det til nei. Dog i moderate mengder...Det var nok Estera anlegget jeg hadde i tankene ja. Gikk inn på vedlagte link og fikk se at anleggene var lagt ned. Kanskje du har rett i at alt falt i fisk. He he...Spørsmålet nå blir å finne ut hvor det blir solgt BD mellom Levanger og Trondheim med omheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider