Gå til innhold

Turbo - A\R på eksosturbinen?

Ranger emnet


kris

Anbefalte innlegg

"A" er arealet på passasjen hvor eksosen kommer inn.

 

"R" er radiusen (eller distansen) fra midten av turbinhjulet til midten av passasjen.

 

Siden arealet på passasjen blir mindre og mindre jo lengre inn i turboen man ser, og passasjen er fysisk nærmere midten av turbinen, så er A/R forholdet konstant. Tenk spiral.

 

Med andre ord forteller A/R noe som størrelsen på turbo'en.

 

Stort A/R (f.eks. .80) er en turbo som vil ta lang tid før den snurrer opp, men vil ha masse å gi på høyere turtall.

 

Lavere A/R snurrer opp fortere, men blir for trang på høyere turtall.

 

I tillegg kommer utforminger av kompressor og turbinhjul, for ikke å snakke om størrelser.

 

Ett turbinkart er et godt hjelpemiddel, men ikke noe for en nybegynner å titte på.

 

For best resultat, finn ut hva slags turboer andre folk bruker på samme typer motorer, eller i det minste samme størrelse motorer. En turbo som fungerer greit på en Mazda 2l motor vil nok fungere greit på en BMW 2l motor også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår