Gå til innhold

forsterker anbefaling...

Ranger emnet

mjepson

Anbefalte innlegg

Har hatt en alpine v12 mrv-f400 i bilen som jeg klarte å sprenge utgangene på. Har hatt den inne til rep to ganger men tar bare litt høy spilling før utgangene er ødelagt igjen. Så etter å ha brukt 1400 kr på å prøve å fikse den må jeg bare se slaget som tapt.

Alpine var 4x40 w RMS hvis jeg ikke tar helt feil, så kunne tenke meg noe lignende. Skal kjøre 6.5" rockford komponent sett foran, 6x9 høytalere bak og en 10" sub.

Har sett på en del på bilradiospesialisten på internett:

Sony 5 kanals xm-1505sx 4x40 rms @4ohm

sony 4 kanals xm-460gtx 4x60 rms @4ohm

planet audio 5 kanals 50x4 rms @4ohm

kicker kx-300.4 38x4 rms @4ohm

5 kanals koster jo litt mer enn 4 kanals, kjører for tiden bak på spilleren, men lurer på om det er verdt med 5 kanals?

Noen som kan anbefale?

Audi A3 8P 2.0 TDI S-Line Bluefinned

*sold* Polo 1.4 16v

*dead* Polo 6N 1.6 8v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt meg bekjent er det et hav av forskjell på P-XXX(X) og PAXXX(X) seriene til Planet Audio.

Men noen dårlig forsterker er det nok ikke.

Sony forsterkern ville jeg ikke tatt i med ildtang engang.

Du nevner ikke prissegmentet du sikter deg inn på men utfra det du nevner i posten din antar jeg det dreier seg om 3 - 4 tusen

Personlig ville jeg heller sett nærmere på Audison SRx-5 eller Audison LRx-5.600.

Eventuelt kunne du kjøre 6*9 settet på spillern som i dag, og front og sub med Audison SRx-3.

Det burdte iallefall gi nok trykk i både frontelementer og sub.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har gått ganske greit med bak høytaler på spiller, men jeg har lyst å bruke minst mulig egentlig på ny forsterker.

En som tilbyr rockford 551x 4x70 w brukt til 2500 som kanskje er noe for meg...

ellers kanskje dynabel 4 kanals til 2000?

*sold* Polo 1.4 16v

*dead* Polo 6N 1.6 8v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mjepson

Har hatt en alpine v12 mrv-f400 i bilen som jeg klarte å sprenge utgangene på. Har hatt den inne til rep to ganger men tar bare litt høy spilling før utgangene er ødelagt igjen. Så etter å ha brukt 1400 kr på å prøve å fikse den må jeg bare se slaget som tapt.

Alpine var 4x40 w RMS hvis jeg ikke tar helt feil, så kunne tenke meg noe lignende. Skal kjøre 6.5" rockford komponent sett foran, 6x9 høytalere bak og en 10" sub.

Har sett på en del på bilradiospesialisten på internett:

Sony 5 kanals xm-1505sx 4x40 rms @4ohm

sony 4 kanals xm-460gtx 4x60 rms @4ohm

planet audio 5 kanals 50x4 rms @4ohm

kicker kx-300.4 38x4 rms @4ohm

5 kanals koster jo litt mer enn 4 kanals, kjører for tiden bak på spilleren, men lurer på om det er verdt med 5 kanals?

Noen som kan anbefale?

kicker kx.800.4 kunne vel kanskje vært en kandidat?

Vannvittig god forsterker som duger.

Har sendt deg pm:)

30.03.87

www.essokickers.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mjepson

hva er forskjellen på en mrv450 til 6000 og en planet audio til 3000 når begge har 4x50 w rms 4 ohm + 1x200w ?

Vil tippe at komponenter som kondensatorer, motstander, spoler, PCB mm har endel å si for prisen på et produkt. I tillegg kommer terminaler og selvfølgelig strømforsyninga, som jo er hjertet i en forsterker.

Den dynabel saken er forresten ikke et dumt valg. Mye for pengene etter det jeg har forstått, og ikke noe skrytewatt.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynabel'en er et godt valg... Men får du Power551X for 2500,- vil jeg si det er bedre.

En liten tanke... Siden du ødelegger forsterkeren din ved litt høy spilling. Du har ikke for dårlig strømtilførsel, da? For liten powerkabel... dårlig kontakt til chassis... osv. Dette er veldig ofte grunnen til at forsterkere går. Saken da er at spenningsfallet over tynn ledning og/eller dårlige koblinger blir så stort at forsterkeren får for liten spenning. Med døden til følge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er bare den som jeg kortsluttet som ryker da, så jeg aner ikke. Men har hatt en BOSS forsterker som jeg har kjørt høyt,dog bare sub pga hyling i front høytalere. Kjørte også en alpine v12 4x30 w nå igår og idag og den og hyler på front høytallere med motor på.

MEN nå har jeg fått meg rockford 551x og satt den i bilen, ikke så mye støy på høytalerene framme, men fremdeles hørbart. Dem på bilradiospesialisten tror det kan være spilleren, ettersom dem satt i anlegget for meg og har sikkert koblet korrekt og jordet skikkelig. jordingen er rett under seteputen skrudd fast med en bolt. Har ikke stilt inn rockford skikkelig ennå men den hørtes veldig kraftig ut det lille jeg prøvde.

Men nå er neste prosjektet å få vekk støy på fronthøytalere... man kan faktisk høre det i subben og (hører spinningen av cd i spiller) men det er jo bare hvis det ikke er musikk på... Spiller ganske høyt så skal klare å kjøre med støy i noen dager :)

*sold* Polo 1.4 16v

*dead* Polo 6N 1.6 8v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder en liten knapp på jordinga, eventuelt hele powringa til spilleren, jeg også.

Det kan enkelt sjekkes, ved å ta en kort ledningsstump fra chassis på spilleren, til karosseriet. Korteste vei... Forsvinner det ikke da, ville jeg trekt plussledningen direkte fra batteriet. Ikke godt å vite hva som er på den kretsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider