Gå til innhold

Vacuumtilkobling til HEI fordeler - manifold eller venturi-vacuum?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Misforstå ikke, jeg er prinsipielt ikke motstander av fullvakum! :)

Det jeg mener er : Det er antagelig mindre arbeidskrevende å få noenlunde riktig tenningskurve med portvakum så lenge det gjelder en fordeler som er laget for tilkobling til portvakum. Fordelere som er beregnet tilkoblet portvakum er beregnet på lite fortenning initialt. Kompenseres med mange grader i vekteopptrekk og vakumklokke. Det er ofte ønskelig for å oppnå best respons og økonomi å ha høyest mulig fortenning initialt, f.eks 10-16° istedet for 0-6° som var vanlig på mange HEI. Den totale fortenninga er imidlertid omtrent uendret. Ser du tegninga? Det blir f.eks 16° initialt,18° i vekter,24° i vakumklokke = 58° fortenning når du får litt turtall på lav belastning. Da begynner det å knitre i tenningsbank/detonasjoner. Obs : På de fleste HEI-klokkene står det innstemplet hvor mange ° opptrekk dem maksimalt gir. Viser igjen til Crane's justerbare vakumklokke, antagelig kan du oppnå skaplig gunstig tenningskurve med en slik, også tilkpoplet fullvakum. Troligvis vil du finne det gunstig å aktivere vekteopptrekket på et tidligere tidspunkt men minske antallet grader.

Det finnes også fordelere med to vakumklokker som skal ha både port-og fullvakum, hvilket viser at metodene fungerer ulikt. Men som alltid : Det er bare å prøve seg fram, det er ofte mere enn èn veg til et bra resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår