Gå til innhold

80 2.0E Avant sikring 14 brenner + løsning

Ranger emnet

audiavant

Anbefalte innlegg

Hei og hå!

Jeg har ett problem med sikring nummer 14 (5A) som brenner opp i hytt og gevær. Den siste nå holdt i 5 dager til jeg kjørte over en dump og poff så brant jaggu meg den og. Har byttet 15 stykker de siste to dagene men alle har brent med en gang jeg har vridd på tenninga. Det er sikringen til instrument + hanskerom belysning og "klimavollautomat".. Jeg har hatt noen andre problemer så jeg har byttet relê 272 og 214 i tillegg. Forrige eier (har hatt bilen en uke) opplyste meg om at det er noe kødd med klimahjernen da den så og si alltid har for seg at det er minus 20 ute. Hvert skuddår fungerer den. Uansett så begynner jeg å bli drittlei sikring nummer 14 som konstant brenner opp. Jeg har en mistanke i og med at den er merket med "klimavollautomat" at det kan ha noe med at klimahjernen og gjøre? Alle andre sikringer som har med klimaanlegget er hele og fine. Følern til klimatempen skal visst og være sjekket og i god behold. Noen som har noen utrolig fungerende tips?

:hailvw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det er kortslutning i den kretsen. Sjekk alt av kabler som går til sikringen.

Dvs at jeg må skru løs sikringsboksen og løfte den opp? For så og følge de videre? Er det forresten sikringer inni bilen og som på vag? Er litt fersk på 80 ;\

Har forresten et problem til og.. AC kjølern min kjøler så jævlig bra at bilen så og si aldri når 90 grader når jeg kjører, den går i ett sett med noen få avbrekk, er det og normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg feilsøkt litt og funnet ut at "Klimavollautomat" er problemet i kombinasjon til hjernen.

Problemet er at hjernen er halvdød i og med at den senser feil ute temp osv. Og i dag mens jeg kjørte begynte det å blinke E6 og service i displayet. Jeg koblet fra hjernen og startet/stoppet bilen og koblet den til igjen. Da fungerte den på manuell igjen og jeg satte inn en ny sikring. Trykket så på Auto og poff et ble mørkt i instrumentene igjen. Satte så vifta og luftplassering tilbake på manuell, inn med ny sikring og etter det har den fungert :) Så det jeg trenger da er ny styringsmodul/klimahjerne :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider