Gå til innhold

frosterker problemet. kortslutning

Ranger emnet

tikka

Anbefalte innlegg

hei.

har kjøpt meg en forsterker av typen a/d/s/l 2800watt monoblock eller noe sånt, og 2 pioneer subber

har koblet den riktig opp. med kabler inn til forsterkeren, og joret den i festet til setebeltet.

har spilt med den i 3 dager. ikke høyt. bare sån helt passen med bass. har enda ikke spilt inn elementene.

men den tredde dagen jeg brukte anlegget. så kjørte jeg i ca en halvtime, så koblet anlegget ut og det luktet svidd frs forsterkeren.

ingen av de 4 20amp sikringene på forsterkeren var røket, men den 60amp foran var ødelagt.

fikk så en ny av butikken her i går, men i dag når jeg skulle ut å kjøre til byen på kvelden så gikk det 10 min så freste det bak i forsterkeren. og nå er det samme sjedd med den. (svidd).

hva er årsaken til dette? ingen av lednignen er åpne. alle er isolerte, så de har ikke gnisset mot hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet ditt er sannsynligvis at du belaster forsterkeren med for lite motstand. Siden det lukter svidd/varmt fra forsterkeren. Forsterkeren har en minimum motstand den kan brukes stabilt på, som du sannsynligvis utfordrer.

Derfor, sjekk høytalerene, hvor mye motstand er det i de, er de dobbelspolet? Og som cossiemk1 sier, hvordan de er koblet. Siden det er en monoforsterker så er det bare en utgang, selvom du har koblinger til to. Har du altså to basser med 2ohm hver blir det 1ohm på forsterkeren. dobbeltspolet og koblet alt inn blir 0,5ohm, osv... Løsningen vil sannsynligvis være å seriekoble høytalerene. (eller kutte ut dobbelspola)

Men dette kommer jo ann på hvordan ting er koblet da...

"Who are you and why should I care?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han på butikken koblet opp elementene i kassen. tror det er koblet ned til 2 ohm. det er 2 utganger i kassen til hver av subbene. også 2 inganger i forsterkeren til hver av subbene. det er 2 pioneer 12" 1000 vatter eller noe sånnt.

når den første forsterkeren røyk. kobla bare subbene ut, og det luktet svidd.

den andre begynte å frese. (som å sleppe et kjøtt stykke ned i en glodvarm stekepanne.)

men jeg har spilt mye høyere før en det jeg gjorde når forstekerene gikk til helsinki :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig ja. Spesielt når han du har kjøpt av også har koblet opp. Da har de ansvaret for at det har gått galt. Er uansett god ide og bytte ut med tanke på at det har luktet svidd. Svidd elektronikk funker ikke like bra av ene eller annen grunn....

Skal ikke slenge dritt til merket da jeg ikke har vært borti det, men høres noe tvilsomt ut. Men det er jo smak og behag da. (eller pris...)

"Who are you and why should I care?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider