Gå til innhold

Koble om spiller/forsterker til batteri

Ranger emnet

MannY

Anbefalte innlegg

Jeg har en VW 82 Transporter som skal kjøres masse i Jondalen i sommer, skal bo i bilen og kjøre brett på Fonna. Bilen blir da "base", og jeg regner med at bilen blir stående en del i ro og spille musikk.

Nå har jeg et annlegg med 2x 6x9 DLS coax-høyttalere i kasse på denne forsterkeren, samt en "pakkeløsning" i en kasse med bass-mellom og diskant der jeg har revet ut diskanten og kjører den på LPF. Denne fungerer som sub, jeg har ikke råd til noe bedre akkurat nå.

Jeg har en Sony CDX-GT424U spiller, og jeg vil koble annlegget om på forbruksbatteriet mitt. Å koble om forsterkeren er jo ingen heksekunst, men hva burde jeg gjøre for å koble om spilleren? På ISO-kontakten, burde jeg bare legge en ledning rett inn på 12v perm., og en ledning rett på 12v switched? Må jeg ha en bryter på switchedledningen, eller hjelper det å bare skru av spilleren? Illumination, hva burde jeg gjøre med den?

1982 VW Transporter - Westfalia campinginnredning

16" pentafelger, 19" widescreen Daewoo LCD, Playstation 2

Performance by DLS Car Audio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jo i prinsippet ikke det nei! Når spilleren er av viser den bare klokken på displayet, og det kan jo ikke suge allverdens strøm heller. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde ikke ha en sikring på ledningen eller noe? Det er jo både sikring i både spilleren og forsterkeren om jeg ikke tar helt feil?

Jeg skal koble opp et skillerelé mellom batteriene slik at forbruksbatteriet lades opp når kjørebatteriet er fullt, også skal jeg koble til en 12v 15" widescreen tv og diverse godis!

En ps2 er jo 15v om jeg ikke tar helt feil, er det noen som vet hvordan jeg kan få koblet denne opp? I en bil pappa hadde for noen år siden husker jeg vi spilte ps2 i den, men husker ikke hvordan uttaket var! Sigarettuttaket gir jo bare 12v det og? Jeg kunne godt tenkt meg å ha ps2en et stykke unna sigarettuttaket også, og gjerne koblet rett på batteriet...

edit: eller er de nye ps2ene (slim, slik som jeg har liggende) fornøyd med 8.5v?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør ingenting om du hiver på sikring mellom, blir bare tryggere det! :) Jeg har Xbox i bilen min, og hadde Gamecube i den forrige. Jeg driver de med en inverter, som gjør om spenningen til 220 volt. Kostet meg noen hundrelapper på Biltema. :) problemet med invertere er jo at de bruker mer strøm enn om du greier å lage din egen strømledning da... Men er jo tryggere for ps2n da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg kjøper meg en en sigarettenner som jeg kobler rett på batteriet som en slags "overgang", og da kobler jeg til denne i siggtenneren igjen! Det burde vel gå fint? Gleder meg maks til å koble dette opp til uken :D

PS2en bryr jeg meg ikke mye om den blir toastet, den har jeg idiotgaranti på hos elkjøp, så jeg får helt ny uansett hva jeg finner på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider