Gå til innhold

Feilkode og problemer med varm motor

Ranger emnet

erik83

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har i lenger tid hatt noen mindre problemer med min Audi A4 '96 1.8, men nå er det vel på tide å få fikset greiene.

Feilbeskrivelsen først:

Bilen starter og går helt fint når motor er kald. Jeg kjører frem og tilbake til jobb 15km hver dag uten problemer. Når jeg har kjørt en del lenger, og gjerne litt hardt, slik at motoren er varm, så er det ofte svært lett å kvele motoren når jeg f.eks har stoppet for rødt lys. Jeg må da gjerne gi litt ekstra gass når jeg slipper ut clutchen. Dersom motoren blir kvelt og stopper, eller jeg evt. tar et kort stopp i et par minutter, er det ofte vanskelig å få start igjen. Motoren tenner, men det høres rett og slett ut som den blir kvalt. Litt ekstra gass hjelper. Jeg føler også (kanskje bare en følelse) at motoreffekten er noe dårligere på varm motor.

VAG-COM feilkode:

15-00 - Adaptation Limit (Add) Not Reached

Jeg har mange teorier, så kanskje noen kan hjelpe meg å eliminere noen av de:

- LMM

- Gasspjeld

- Turtallssensor

- Lambda

Alle disse feilene burde vel imidlertid gi andre og mer konkrete feilkoder?

Jeg hadde tidligere også en feilmelding på et eller annet med gasspjeldet (throttle body). Jeg kjørte TBA(throttle body adaptatation) med VAG-COM og fikk bort den feilmeldingen, men uten at dette hjalp på de andre symptomene...

Hva kan være galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensinfilter kan være en årsak men da ville du nok hatt noen problemer på kald motor og.

Adaption tyder på at du sliter med et deffekt gasspjeld i og med at du har kjørt adaption på det og du får denne melding nå.

Prøv imidlertid og kjøre en ny adaption etter boka, slik ross-tech beskriver det.

Vrt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt TBA som beskrevet av Ross-Tech (har forsøkt flere ganger). Det fikset som sagt feilmeldingen jeg hadde først, men det hjelper definitivt ikke på problemene. Jeg finner ingen beskrivelse på Ross-Tech sine sider på akkurat den feilmeldingen jeg har, men på "Adaptation limit exceeded" (00561) står det at man bør sjekke bensintrykk, LMM, luftinntak og eksos og injector.

Jeg fatter imidlertid ikke hvorfor bilen går som en klokke så lenge den ikke er varm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell varme har jo som kjent effekten av og utvide metall.

gasser blir fortere flyktige osv.

En tanke er jo at du bør skjekke over vakum slanger på gasspjeldet.

Men det du egentlig burdet lete etter er lekasjer hvor bilen din kan suge falsk luft, det væres i pakninger (innsug, gasspjeld)

slanger fra lmm osv. Symptomene du beskriver er hvertfall identiske med en motor som suger falsk luft.

Vrt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Tenkte bare jeg skulle oppdatere litt:

Har hatt bilen inne til diagnose hos Auto-Sentrum i Bergen i dag. De skal visst nok være rimelig dyktige på sånt...

De fant flere feilkoder, men målingene viste ikke så mye galt, bortsett fra at LMM en kort periode viste helt gale verdier.

Jeg fikk beskjed om å komme innom igjen i morgen for å sjekke feilkodene og kjøre noen målinger igjen. Han mistenkte at LMM periodevis fusket.

Nå håper jeg at det bare er å bytte LMM, som er en enkel sak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

LMM byttet, hjelper ikke det spor. Snakket med Auto-Sentrum igjen og fikk spm. om bensinfilter var byttet i det siste. Jeg har i alle fall ikke byttet de 2 årene jeg har hatt bilen, så jeg plukket av det gamle bensinfilteret. Filteret er et originalt VW/Audi filter fra 1995 (da bilen var ny!), så det ser ut til at bilen har gått 178000 km over 13 år uten å få byttet bensinfilter... Jeg monterer et nytt filter og bilen ser faktisk ut til å fungere helt supert! Jeg vet at den forrige eieren ikke akkurat har holdt bilen godt, men dette er jo helt sykt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider