Gå til innhold

Får ikke nok "punch" ut av høytalerene mine

Ranger emnet

hyys84

Anbefalte innlegg

Har montert nye høytalere fremme i bilen, men er ikke helt fornøyd med punchen i dem.

Dem spiller høyt og klart, da det er Rockford Fosgate sine 6,5"-3-veis høytalere.

Det som kanskje er litt rart, er at jeg føler og ser at membranet beveger seg kraftig, men det er en skikkelig pingle lyd som kommer ut! Omtrent som de orginale 4" høytalerene i dashen.

Kan det ha noe med demping eller isolering bak høytaleren å gjøre? Skal det ha så mye å si, selv om jeg ikke kjører?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde som sagt dette med den ene høytaleren.

Jeg koblet ut begge to som er brokoblet.

Deretter, koblet jeg den ene høytaleren i. Fremdeles dårlig lyd. Jeg byttet derfor pluss og minus, fremdeles dårlig lyd!

Må dem begge to være koblet riktig til for å få god lyd? I teorien skal vel den ene høytaleren spille like bra uten at den andre er koblet til? Eller tar jeg feil??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Det var nok løsningen! Ble vesentlig bedre trykk i høytalerene etter jeg justerte ned høypass nivået.

Men da dukket plutselig neste problem opp! Lysene på instrument-panelet begynte å dimme i slag med bassen! Er det farlig da? Hva som gjør det?

1-For tynn strømkabel

2-For lang (og tynn) strømkabel

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke lage ny tråd!

Har jeg kjøpt helt feil høytaler med disse?

http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1442

Står det er maks effekt 100w!

Synest det er altfor lite trykk i dem totalt sett!

f.eks disse er på 300w! http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1493

Vil de gi meg mer trykk og bass?

"feil høyttaler" er jo relativt med hvordan lyd du vil ha selv, dessuten tror jeg forsterkeren har mer å si på dette. Men du vil nok få bedre lyd fra et komponentsett til 3 ganger prisen av de du har nå, uten at jeg har hørt Polk-settet ovenfor.

Er det trykk og bass du er ute etter, er det kanskje heller lurt å kjøpe en subb.

Mvh

Sigurd Damman

Bilstereo til familiebilen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5043.jpg

Dem sitter i dørlommene jeg kjøpte orginalt til Poloen min. Måtte modifisere\sparkle litt selv, men dem sitter ganske godt og det er ingen luft rundt høytaleren.

Jeg bruker en Biltema PRO500 forsterker. (http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=529&iItemId=130508)

Jeg vet at det er en elendig forsterker for den kresne, men de gav et ganske godt trykk til mine 6x9", så jeg vet dem leverer nok strøm og trykk hvertfall! Men det gjør dem ikke på de Rockford Fosgate høytalerene.

Jeg er vel egentlig bare ute etter litt mer trøkk og bass.

Jeg prøvde faktisk å halveis skru fast 6x9" høytalerene fremme, og dette gav mye mer bass og trøkk enn de 6,5".

Men de Focal høytalerene har jo en makseffekt på 300w, som er 3 ganger mer enn de jeg har nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider