Gå til innhold

Får ikke nok "punch" ut av høytalerene mine

Ranger emnet

hyys84

Anbefalte innlegg

"feil høyttaler" er jo relativt med hvordan lyd du vil ha selv, dessuten tror jeg forsterkeren har mer å si på dette. Men du vil nok få bedre lyd fra et komponentsett til 3 ganger prisen av de du har nå, uten at jeg har hørt Polk-settet ovenfor.

Er det trykk og bass du er ute etter, er det kanskje heller lurt å kjøpe en subb.

subb har jeg! Men jeg synest det bare er bass & diskant i bilen! Det er litt ubehagelig! Jeg savner mellomtone og noen som banker litt fremme også!

Anyways, de høytalerene jeg har har disse spesifikasjonene:

SPESIFIKASJONER:

TITTEL VERDI

Watt (Maks) 100

Watt RMS 50

Frekvens område 52-21,000 Hz

Følsomhet (dB/mW) 88 db

Monteringsdybde 6.98 cm

Her er noen polk settet:

SPESIFIKASJONER:

TITTEL VERDI

Effekt (Maks) 300 Watt

Effekt RMS 100 Watt

Følsomhet (dB/mW) 92 db

Frekvens område 35Hz-23KHz

Monteringsdybde 6.19cm

Utskjæringsdiameter 14.29cm

Vi ser at effekten er 3 ganger større og RMS effekten er dobbelt så stor. I tilleg er følsomheten ganske mye høyere!

Vil dette gi meg litt mer av det trøkket og bassen som noen 6x9" har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

subb har jeg! Men jeg synest det bare er bass & diskant i bilen! Det er litt ubehagelig! Jeg savner mellomtone og noen som banker litt fremme også!

Anyways, de høytalerene jeg har har disse spesifikasjonene:

SPESIFIKASJONER:

TITTEL VERDI

Watt (Maks) 100

Watt RMS 50

Frekvens område 52-21,000 Hz

Følsomhet (dB/mW) 88 db

Monteringsdybde 6.98 cm

Her er noen polk settet:

SPESIFIKASJONER:

TITTEL VERDI

Effekt (Maks) 300 Watt

Effekt RMS 100 Watt

Følsomhet (dB/mW) 92 db

Frekvens område 35Hz-23KHz

Monteringsdybde 6.19cm

Utskjæringsdiameter 14.29cm

Vi ser at effekten er 3 ganger større og RMS effekten er dobbelt så stor. I tilleg er følsomheten ganske mye høyere!

Vil dette gi meg litt mer av det trøkket og bassen som noen 6x9" har?

Lyden vil nok bli ganske mye bedre med Polk-settet, men da burde du kanskje vurdert å bytte ut forsterkeren også (Biltema er jo ikke akkurat kjent for kvalitet;))

Mvh

Sigurd Damman

Bilstereo til familiebilen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5043.jpg

Dem sitter i dørlommene jeg kjøpte orginalt til Poloen min. Måtte modifisere\sparkle litt selv, men dem sitter ganske godt og det er ingen luft rundt høytaleren.

Er disse dørlommene bare skrudd utenpå dør trekket slik at det er bare et lite luftrom bak høytalerene, eller er det en åpning inn i døra bak høytalerene?

Om det ikke er noen som helst for for åpning igjennom dørtrekket, får du ikke noe trøkk uansett om høytalerene dine koster 500,- eller 5000,- en høytaler som er beregnet for å sitte i ei dør, er laget for å spille med et stort volum bak konen, og vil ikke fungere som tiltenkt om de må nøye seg med

1/2L -1L volum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er disse dørlommene bare skrudd utenpå dør trekket slik at det er bare et lite luftrom bak høytalerene, eller er det en åpning inn i døra bak høytalerene?

Om det ikke er noen som helst for for åpning igjennom dørtrekket, får du ikke noe trøkk uansett om høytalerene dine koster 500,- eller 5000,- en høytaler som er beregnet for å sitte i ei dør, er laget for å spille med et stort volum bak konen, og vil ikke fungere som tiltenkt om de må nøye seg med

1/2L -1L volum

Jeg har skåret et hull i dørtrekket. Dog er det ikke større en magneten på det! Har det noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider