Gå til innhold

Miste lappen for rødt lys eller bare bot?

Ranger emnet

Espein

Anbefalte innlegg

Mistet nettopp lappen fordi jeg kjørte på rødt lys i en sving. UP politiet såg meg. Det har seg sånn att det var grønt lys, så ble det rødt og jeg kjørte bare videre fordi det er rødt lys på begge kantene i 30 sekund og det går helt fint.

Up så meg og tok førerkortet. Jeg godkjente boten men ikke beslag av førerkortet og skal ringe en jurdist tirsdag og viss han sier jeg skal miste den går jeg til rettsak.

Er det rett til å ta førerkortet?

Kan jeg få lengre tid av beslag viss jeg går til retten og taper?

De har video. Og en kompis kjørte forbi meg rett før lyskrysset og miste lappen han også.

Men skal man miste lappen pga. å kjøre på rødt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan miste lappen om du kjører veldig uforsvarlig(husker ikke den eksakte lovteksten for øyeblikket)

Kan jo være det er den de har tatt deg på? (men da burde de strengt tatt ha informert deg om dette)

- 1989 Volvo 740 GL - Brukis

- 1977 Volvo 244 DL - Orginalare, under restaurering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mista lappen kun pga rødt lys.

Skal ringe tirsdag. Sier de att jeg mister lappen går det til rettsak.

I utgangspunktet skal du få et forenklet forelegg på 5200 kr for å ha kjørt på rødt lys. Dersom kjøringen imidlertid var usedvanlig uforsvarlig, kan du risikere å miste lappen, men det høres jo ikke ut på deg som om det var tilfelle... Du får ta en prat med juristen, kanskje politimannen har misforstått noe eller rett og slett var en idiot som hadde en dårlig dag.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakka med en lokal politimann og han lo og spurte hvem som hadde stoppa meg for det måtte være en feil.

Han sa det att rødt lys var 5200,- i bot og to prikker. Man mista lappen om man kjørte på rødt og kræsja.

De har meg att jeg kjører på rødt lys, men vi lokale vet att det går helt fint, men det skjønner ikke de og det er forstålig. Men ikke helsike om de skal beholde lappen min i mer enn 3 uker !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakka med en lokal politimann og han lo og spurte hvem som hadde stoppa meg for det måtte være en feil.

Han sa det att rødt lys var 5200,- i bot og to prikker. Man mista lappen om man kjørte på rødt og kræsja.

De har meg att jeg kjører på rødt lys, men vi lokale vet att det går helt fint, men det skjønner ikke de og det er forstålig. Men ikke helsike om de skal beholde lappen min i mer enn 3 uker !

Det er ingen grunn til at de skal sitte på det i tre uker. Møt på politistasjonen i morgen med en skriftlig klage og be om å få snakke med påtaleansvarlig i saken din, så skal du se at du går derfra med lappen i handa...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skrevet et utdrag nå, kom gjerne med innspilninger :)

Er det noen paragrafer jeg kan nevne ??

Klage ang. inndragning av førerkort.

Jeg sender en klage på det sterkeste ang. inndragning av mitt førerkort. Jeg og min venn ble stoppet fredag 31.mai, i 17.30 tiden av sivil politiet fra Lillehammer, som kjørte en ******, regnr: ** *****.

De fratok meg førerkortet for å ha kjørt på rødt lys i storsvingen på Dombås, sørover mot rundkjøringen. Min venn mistet førerkortet fordi han kjørte på rødt lys og tok en farlig forbikjøring rett før. De har video av dette, men det de ikke så var att det var grønt lys rett før det ble rødt og att disse traikklysene har rødt lys på begge sidene i ca 30 sekunder før det blir grønt på en av sidene. Dessuten kom sivilpolitet i en veldig høy fart etter min venn noe som gjorde att jeg ble svært distrahert og passerte på rødt lys og fikk etter min mening alt for høy straff for dette.

Om sivilpolitiet har opptak som man kan se bakover i trafikken med, kan de også se att det kommer en Rød Volvo 740 rett etter vi ble stoppet, som da betyr att det ble grønt lys igjen der vi kom fra. Dette fordi disse lyskryssstolpene som er kun midlertidig satt opp i storsvigen, har sensorer på toppen som oppfatter biler som kommer imot. Jeg kan få han som vitne om dere vil om att han fikk grønt lys da han kom.

Vi ble stoppet rett før rundkjøringen og måtte kjøre til politistasjonen. Jeg godtok boten men ikke inndragelsen av mitt førerkortet.

Jeg føler meg urettferdig behandlet da jeg mener att det å kjøre på rødt lys ikke har noe grunnlag til å beslaglegge mitt førerkort. Får jeg det ikke tilbake går jeg videre retten veg med denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om en som kjørte på to røde lys etter hverandre, og han mista lappen. :P

Jeg tror at det er ganske individuelt hvordan folk blir straffet når de kjører på rødt lys. Har det vært mye trafikk i nærheten, har man kjørt fort/gnurt på gjennom krysset, har man vært litt oppmerksom i øyeblikket og sneket seg forbi osv osv. Jeg tror dette er noen faktorer som spiller inn når politimannen velger om han vil beslaglegge førerkortet eller ikke.

Nå har politimennene dette på bevis og da synes jeg rett og slett at du skal legge deg flatt ut og vise at du angrer veldig, ty til tårer også om du klarer det. Det er mange som har sluppet unna med noen tårer og et uskyldig blikk. :)

Hva enn som skal til for å slippe unna er det viktigste, ikke om juristen ler av deg etterpå. Alle tåler å drite seg ut iblant. :)Det er ikke bare regelbruddet som avgjør straffen. Om du viser at du angrer har det oftest en betydning i hvor hard straffen blir. Det er bedre å være angrende enn å være stolt av det. ;)

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg angret på att jeg kjørte på rødt sa jeg til han og jeg godtok bot men ikke beslaglegging.

Men de har også på videoen att de tar en svært farlig forbikjøring forbi meg for å nå igjen kompisen min.

Dette skjer rett før svingen som har rettverk som skiller veiene fra hverandre. Men nå er ene kjørefeltet stengt så derfor er det lyskryss der. Jeg la meg nesten i grøften rett etter lyskrysset for de kom i en helsikes fart. Hadde jeg kjørt inn mot grøften før hadde jeg hatt ett lyskryss i fronten.

Rett etter vi hadde kjørt på rødt kom det en kompis bak som ikke viste hva som hadde skjedd, det var da blitt grønt igjen fordi lyskryssstolpene har sensorer som ser når det kommer bil.

Har sivilpolitiet kamera som filmer det som skjer bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider