Gå til innhold

Mitt lille prosjekt: Golf 2 1,6 CL

Ranger emnet

morgus

Anbefalte innlegg

Heisann, er ny på forumet, så håper jeg får til detta ;)

Har endelig gått til innkjøp av en toer jeg og, har lenge sett på bilene som har kjørt rundt om her hvor jeg bor, de har vært helt originale, og nesten ikke sett ut i det hele tatt med tanke på rust. Men da jeg en dag kom over en toer på finn, som hadde gått mindre enn 100k, da var ikke vegen lang til telefonen.

Det eneste som var feil med den var litt rust rundt hjulbuene. Ellers var den i tipp topp stand, men begynte å nærme seg tid for å skifte olje og reg.reim. Rusten er så og si tatt nå, bare igjen å sparkle, også lakke etterpå. Med det sagt, skal det tas bedre

senere, blei bare nødløsninger nå, for har ikke noe verksted

eller garasje å jobbe i, så kunne blitt bedre...

Inntil jeg får spart opp litt gryn, blir det til å bruke den som bruksbil, som blir ca ett år, for deretter å gå på for fullt. (Se lenger ned).

Her er bilen slik den stod før jeg begynte på rusta, bildene er tatt med mobilkamera, da jeg ikke har ordentlig kamera, men skal se hva jeg får gjort, bare jeg får meg jobb etter ferien. :)

206776.jpeg

Fronten.

206781.jpeg

Litt mer vinkla.

206780.jpeg

Inni bilen, er nesten ikke brukt i det hele tatt.

206782.jpeg

Felgene som sitter på, ikke så værst, men skal ha nye, disse blir vel vinterhjul tror jeg. Disse er hele 14'', ikke så mye men, de funker ;)

Bortsett fra felga og en helt grei cd-spiller, er den helt original. Fargen er ikke så orange som den ser ut på bildet, er egentlig marsrød, bare sola som kødder med kameraet.

Etter å ha lest mange av prosjekttrådene her på forumet, har jeg bestemt meg for å fikse litt på den. Men siden jeg har gått allmenfaglig påbygning, har det vært lite tid til jobbing, takket være 10 timer med norsk som tar livet av meg :P

Men etter sommeren skal det bli annerledes, da blir det litt skole, og mye jobbing :D

Planene jeg har for bilen er:

[-]Få bort det som er av rust. Det blir ikke no problem, da det er så lite på den som det er. Men må sparkles og sånt.

[x]90 fangere foran og bak.

[x]Emblemfri grill og to lykter.

[x]Glassklare Frontlykter.

[x]Nye baklykter.

[x]Bredding på hjulbuene.

[x]Klare blinkers.

[-]Lakke bilen i en slags blåfarge, litt småmørk.

[-]Senking, ettellerannet justerbart. Må kunne justeres litt opp da det er elendige vinterveger her.

[-]Simons effektanlegg, komplett fra manifoilen med to enderør.

[-]Keskin KT1 7,5x16 felger.

[-]88-> dører.

[-]Kanskje sote ruter.

= bestilt (/bestilles).

[-] = på vent foreløpig.

[spm]Har sett under på bilen, og understellet har selvfølgelig sett sine bedre dager, er ikke gjort noe spesielt under der, da det er dame som har hatt bilen før. Så jeg lurer på, bør jeg sandblåse det som kan gjøres under der, og kjøpe resten nytt, eller bare enkelt kjøpe alt nytt? Ser de har det meste på mekonomen... Blir seff litt dyrt, men kanskje verdt det?

Uansett, så må det gjøres noe under der.

Vil ha denna bilen i litt mer enn 3-4 år :D

Tar meget gjerne imot tips til andre ting som kan gjøres, men tror jeg har fått med meg det jeg tenkte på her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Planene jeg har for bilen er:

[-]Lakke bilen i Candy Red fra House of Kolor.

Ikke billigste lakken du har lyst på heller da:p

Men, strengt tatt så kan lakken du har bli meget pen hvis jobber litt med den, maskinpolering osv:)

[-]Angel Eye Frontlykter.

Din bil, men hvis du er ute etter "øyne" som ser vidåpne ut så for all del kjør på med Angeleyes.

Chrome eller sotede glassklar syns jeg er penest.

[-]Senking, mest sannsynlig Sports Gewinde.

Hvis du bare er ute etter å senking som er godkjent uten at det koster skjorta så selger f,eks Mobilsentrum senkefjærer til rundt 1000.-

Du kan senke 40/40 på orginale dempere.

[-]Nytt eksosanlegg. Noen tips her?

Mekonomen selger Simons anlegg, koster ca. 2000.-

Eller så kan du lete etter bakpotte fra f,eks Golf 3 GTI og VR6, eller andre "sportsbiler" på skroten.

[-]Nye fangere foran og bak, men har litt lyst på noe annet enn 90 fangere. Har sett at runde former ikke er så veldig populært, men er ikke så mange som har det. Ikke bestemt meg helt her enda.

Mye enklere å få et bra gjennomført utseende som ikke roper "SE PÅ MEG" hvis du holder deg til små eller store fangere.

Det finnes tre forskjellige typer små fangere og flere valg i lys etc til de store fangerne.

[spm]Har sett under på bilen, og understellet har selvfølgelig sett sine bedre dager, er ikke gjort noe spesielt under der, da det er dame som har hatt bilen før. Så jeg lurer på, bør jeg sandblåse det som kan gjøres under der, og kjøpe resten nytt, eller bare enkelt kjøpe alt nytt? Ser de har det meste på mekonomen... Blir seff litt dyrt, men kanskje verdt det?

Uansett, så må det gjøres noe under der.

Vil ha denna bilen i litt mer enn 3-4 år :D

Send bilen på Eu-kontroll, så ser du hva mangellappen sier.

Du trenger strengt tatt ikke å bytte alt av foringer, ledd, kuler osv bare for å gjøre det.

Biltema og hovwdiaudi.dk selger slitedeler billig, og sålangt har jeg ikke sett noen kvalitetsproblemer på det jeg har kjøpt, til tross for hard bruk.

Av tips vil anbefale deg å besøke bilopphuggere i nærheten så ofte som mulig.

Her kan du finne alt fra strøkne BBS felger til sportsinteriør osv.

- Du kan montere en GTi kam neste gang reg.reima skal byttes, da får du noen hk ekstra og litt mer dravilje på høyere turtall.

- Hvis dine calippere er merket VW II så kan du bruke skiver og klosser fra GTI, altså 239mm skiver.

Mekonomen selger Brembo Max skiver i denne størrelsen, ventilert og slisset.

Ellers ta deg en tur innom http://www.ClubGTI.com, her finner du bl.a mange fine tips hvis du skulle bli plaget med forgasserproblemer.

Vwvortex har tråder med masse inspirasjon og tips.:)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakken: Den som er på nå er helt grei ja, finnes mye verre farger for å si det sånn. Men det er en del småriper her og der som må tas, pluss litt steinsprut på panseret, så bør uansett lakke bilen på nytt tror jeg :)

Det er ikke helt sikkert det blir akkurat den fargen fra HoK, får se, men har veldig lyst på den ;)

Lyktene foran: syntes de så litt fine ut, har sett de på div prosjektbiler på forumet her, og jeg likte det. Men hvis det blir veldig rart så gidder jeg ikke. Blir til å prøve de, evt selge de seinere. Eller andre hvis jeg og skifter mening. :)

Senkinga: De skal jeg ta en titt på da ja, de jeg opprinnelig hadde tenkt på er jo _litt_ dyrere. Men hva er evt forskjellen? Siden de andre koster nesten 5 lapper hvis jeg husker riktig.

Eksos: Det som sitter på har som resten av understellet sett sine bedre dager, så trengs å skifte. Da tenker jeg det blir til å ta en titt på det Simons anlegget du sa der, det er vel ''rustfritt'' hvis jeg husker riktig?

Fangere: Har sett på en, tror det er en på forumet sin. Den har fanger med litt runde former som jeg likte, men veit ikke om det blir sånn ''se på meg!'' som du sa :)

Her er bilde:

207082.jpeg

-Så til svaret på spm mitt. Bilen var på EU-sjekk ca 2 mnd før jeg fikk bilen. Det var ikke noen feil i det hele tatt. Så sånn sett så er det ikke nødvendig :)

Det jeg kunne tenkt meg da var evt å få de sandblåst, for å få bort en del av rusten på de, for den har begynt som smått å ta tak enkelte steder. Og når jeg uansett skal gå over hele bilen m/tanke på rust, kan jeg liksågreit ta for meg de delene også.

Eller evt finne noe bedre på høggern. Sikkert noe å finne der som du sa. :)

Takk for tipsene

-Skal ta meg en tur på høggern snart, sikkert mye snacks å finne der :D

-Calipperne mine er merket med det vettu, så da blir det til å kjøpe det når jeg kommer i gang. Bare så synd jeg har trommelbremser bak... Kan jeg bytte til skiver bak, lovlig?

-Ang GTI kam, er det noe som selges på nettet? Har ikke lagt merke til det, men bør jo være der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksos: Det som sitter på har som resten av understellet sett sine bedre dager, så trengs å skifte. Da tenker jeg det blir til å ta en titt på det Simons anlegget du sa der, det er vel ''rustfritt'' hvis jeg husker riktig?

Simons har sikkert rustfrie varianter, men den typen

som du finner på nettsidene er nok ikke rustfri.

Men, hvis du tar deg tid til å lakkere både potter og rør med noe lurt før du monterer, og fra tid til annen tar deg en titt under bilen så har du eksos i mange år.

-Calipperne mine er merket med det vettu, så da blir det til å kjøpe det når jeg kommer i gang. Bare så synd jeg har trommelbremser bak... Kan jeg bytte til skiver bak, lovlig?

Du kan bytte til skiver bak ja, men da vil det nesten lønne seg å finne en komplett bakstilling med skiver, fra en Golf2 eller en Golf3.

Et annet alternativ kan være å bytte til tromler fra Golf3/Caddy. De orginale på din bil er på 180mm, mens den andre varianten er på 200mm

-Ang GTI kam, er det noe som selges på nettet? Har ikke lagt merke til det, men bør jo være der.

Bildon Motorsport selger, men da lønner det seg å kjøpe en noget kvassere kam.

Grunnen til at jeg nevnte GTI kammen er den kan du sikkert få kjøpt til 2-400.- brukt.

Og da snakker vi 100.- pr. hk, altså en billig og grei oppgradering.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i de fleste typer av slanger til motorn min? En del av de har sett sine bedre dager, og kunne tenke meg å få de byttet. Har som sagt 1,6litern.

Trenger spesielt den som fører kald luft fra utsiden av bilen og til selve luftfilterboksen. Den er teipet av tidligere eier, men funker sånn inntil videre. :)

Kan evt poste bilde i morra av den jeg tenker på.

Også et siste spm, er det mulig å fjerne hele den luftfilterboksen og sette på et rør eller noe med et konfilter på enden (uten for mye modifisering)? Hadde blitt mye finere etter min mening, men så ser det litt rart ut med den teipinga som er der nå, så tar det evt når jeg starter opp ordentlig.

EDIT: nvm, fant butikk på nettet som solgte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heey, grattis med tøff bil!

Nesten helt lik min jo;)

Skal følge med på dette prosjektet:)

Heisann, takk for det, alltid likt Golf, og da måtte det jo seff bli en toer, syns egentlig de er den fineste av Golfene.

Har vært å titta innpå tråden din, de er så og si helt like ja, vi har litt forskjellig farge og interiør.

Interiøret ditt er mye finere da, med skinn og greier :D

Jeg har bare originalt, men det syns ikke at det er brukt i det hele tatt, så har ingen planer om å skifte det ut med det første ;)

Likte også planene dine, så skal følge med litt jeg og vettu :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Da begynner det å skje litt her.

Etter helga blir det bestilt nye fangere, tar nye fordi det er en lang stund til jeg skal lakke enda, så ser litt rart ut med evt en helt annen farge på de.

En helt clean grill u/emblem og ekstralys.

Også 2 nye lykter til å sette på plass.

Nye baklykter blir også bestilt.

Og til slutt original bredding foreløpig, blir muligens GTI eller G60 seinere.

Bestiller trolig alt på NBS, var helt greie priser på mye av det jeg skulle ha der, så smekker med alt på en gang ;)

04359.jpg

Fangerne, type 90 ;) Ombestemte meg ang de runde formene, disse er runde nok for meg.

12094.jpg

11980.jpg

Grillen og lyktene. Er angel eyes, liker de godt, så blir vel de tenker jeg.

10859.jpg

Baklyktene. Ganske mange som har de, men fine etter min mening. Uansett, så er det få biler her hvor jeg bor som har de. Bare originale Golfer i området her.

Felger, senking osv kommer seinere bare jeg får fått meg en jobb.

Har et spm til slutt. Sikler på Keskin KT1 felger, og som skrevet hadde jeg tenkt meg 9x16''. Hvordan er det med valsing/kapping av hjulbue, må jeg det uansett for å få plass, eller er det plass hvis jeg ikke senker for mye? er jo mulig å få tak i de med 7,5x16'', men det blir jo litt smalere dekk... Åssen hadde evt det sett ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir nok kult, skal du se :)

Det mange gjør med felgene, er 9" eller noe bak, og litt smalere foran, hvor det skal svinges. Du får den mye lavere foran med fri klaring med 7,5" enn 9" ! Det går an å valse skjermene billig, eller evt lage en egen vals med en org. golf-jekk og litt stæsj. Det jeg gjorde var å kappe opp, brette ut og sveise sammen. Det blir bredere, og mye større plass i hjulbuene.

Ulempen med det sistnevnte, er at mend ikke enkelt får satt på innerskjermen. Men det er ikke noe problem hvis man har på godt med karosserikitt etter monteringen! ;)

Og IKKE kast de gamle fangerene! ;) Hvis du har planer om det, kommer jeg og kjøper de ;)

Mvh Tore

VW Golf II Vr6 prosjekt

VW 411 variant: Fram i lyset etter golfen =)

79' Golf LD, søndagsbil

VACN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir nok kult, skal du se :)

Det mange gjør med felgene, er 9" eller noe bak, og litt smalere foran, hvor det skal svinges. Du får den mye lavere foran med fri klaring med 7,5" enn 9" ! Det går an å valse skjermene billig, eller evt lage en egen vals med en org. golf-jekk og litt stæsj. Det jeg gjorde var å kappe opp, brette ut og sveise sammen. Det blir bredere, og mye større plass i hjulbuene.

Ulempen med det sistnevnte, er at mend ikke enkelt får satt på innerskjermen. Men det er ikke noe problem hvis man har på godt med karosserikitt etter monteringen! ;)

Og IKKE kast de gamle fangerene! ;) Hvis du har planer om det, kommer jeg og kjøper de ;)

Okei, da kjører jeg det og, 7,5 foran, 9 bak :)

Blir ikke blodsenk, det tillater ikke vegene i området faktisk.

Er så latterlig dårlige veger her...

Kan se hvor lavt jeg kommer, men om det max blir 40-60mm så får det gå, bare jeg fårn litt lavere jeg så :D

Men kommer nok til å fikse valsing eller noe seinere tenker jeg.

Ang fangerne, så er jeg ikke sikker på om jeg skal selge eller ikke. Hvis jeg en gang skulle komme på tanken om old school, så er de kjekke å ha.

Men skal tenke på saken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo personlig preferanse det. Selv syns jeg det ser best ut med lik kant foran og bak. Ville heller kjøpt meg felger med likt innpress og lik bredde raund baut og heller spaca ut bakfelgene for poke.

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Venter fortsatt på at delene skal komme. Fikk ikke bestillt før torsdag i sist uke, men det er jo min egen feil da :)

Uansett så regner jeg med at delene er her enten i morra eller på torsdag, og da skal det bli skruing. Da kommer det også mange flere bilder, har vært dårlig med det i det siste.

Men jeg har ett spørsmål, det er sikkert et dumt spm, men da vet jeg hvordan alt skal gjøres.

De festene til fangerne på sida av bilen, er fangerne skrudd fast i de på noen slags måte, eller er det bare å dra de ut av de festene? Er så forbaska trangt å se mellom der, og jeg gidder ikke å skru de av før jeg skal gjøre alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke skrudd fast der, sitter bare dytta på

Bare å løsne de fire boltene under og dra fangern av.. og blinklyset selvfølgelig:p

Okei, da blir det ikke noe problem :)

Golf er en latterlig lett bil å skru på, jeg har gått på bilmekken, men hadde ikke trengt det for å gjøre ting på bilen.

Eneste som kan bli et problem er å få ut motorn når den skal lakkes, men håper det er noe som kan avtales med et verksted, at de tar ut motorn for meg... Kunne tatt en overhaling på den med det samme... Ikke at det er så uberviktig når den har gått så lite, men da hadde alt vært på G. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke helt enig med meg selv angående farge på bilen...

Står mellom en litt mørkeblå farge eller Tornadorød. Begge fargene vil ha svarte detaljer rundt om. Syns begge alternativene er like pene :boxers

Har et eksempel på hvordan jeg ser for meg at bilen vil bli UTVENDIG på en film @ youtube, innvendig syns jeg den blei litt vel grell... :P

http://www.youtube.com/watch?v=ZIVPJkwqtIc&feature=related

Noen som har noen innspill?

Hvordan ville det passet med felgene jeg har tenkt å kjøpe til Tornadorød?

Lenke til kommentar
Del på andre sider