Gå til innhold

Type olje ved hard kjøring.?

Ranger emnet

Nalletiger

Anbefalte innlegg

Har byttet til Mobil 1 sin 5W-50 helsyntetiske olje og er nok fornøyd så langt (motoren B230FK har rulla 229 000 km). Kjører også Omega sin oljetilsetning. Fyllte denne for å renske opp litt i motoren da den sikkert har gått med halvsynt eller mineral olje av tykkere slag i sitt liv før.

Den tikker noe høyere på en ventil enn med 10W-40 olja jeg har kjørt med før, men denne tikkingen er pga for store ventilklaringer eller noe manglende gummidempinger ved ventilløfterne så skal ikke skylde på oljen for dette.

Olja virker bra den, og den har ikke begynt å svette olje noen steder enda så motoren holder nok tett tross den tynnere olja.

Kjørte med Fina 10W-40 før halvsynt.

Så du mener at 5W-50 olja er tynnere enn 10W-40 olja?

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør Agip 10W-60 Racing.

Bedre olje får du ikke til sånt bruk, kan ikke sammenlignes med Castrol, Fina First, Mobil 1 osv, Agipen er i en klasse for seg selv, helt garantert.

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Jeg kjører på den billigste mineraloljen fra felleskjøpet.bytter på 12000km Det har bilen gått på siden den var ny og det er ikke antydning til slitasje.. Ventilklaringer og alt ser fint ut... utrimmet b230ft vel og merke med 255000 km på telleren...

for den "vanlige" bruker så trenger en som regel ikke bedre olje enn det som står i instruksjonsboka.. Og disse b230 motorene er bånn solide... :)

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører på den billigste mineraloljen fra felleskjøpet.bytter på 12000km Det har bilen gått på siden den var ny og det er ikke antydning til slitasje.. Ventilklaringer og alt ser fint ut... utrimmet b230ft vel og merke med 255000 km på telleren...

for den "vanlige" bruker så trenger en som regel ikke bedre olje enn det som står i instruksjonsboka.. Og disse b230 motorene er bånn solide... :)

hehe, hvordan ser den olja ut når du tapper den?

Er skeptisk til 10-40 olje på feks vinteren jeg ass... -30 grader uten motorvarmer kan ikke være nærheten av godt med en slik olje.

Renser ganske dårlig gjør den og... blir mye avleiringer i motoren.

Men, funker det, så er det jo konge for deg :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, hvordan ser den olja ut når du tapper den?

Er skeptisk til 10-40 olje på feks vinteren jeg ass... -30 grader uten motorvarmer kan ikke være nærheten av godt med en slik olje.

Renser ganske dårlig gjør den og... blir mye avleiringer i motoren.

Men, funker det, så er det jo konge for deg :)

Olja ser helt ok ut..Brukt, men langt penere enn i feks i en golf tdi jeg tidligere har hatt.. Motoren er helt tett og fin og bruker ikke olje... Og hvor mange ganger opplever en kulde under -15 på en vanlig vinter? Blir ikke mange slike starter i løpet av en vinter.. b230 tåler det meste.. :)

Olja tilfredstiller langt over kravene som står i instruksjonsboka.. Olje som selges nå er mye bedre enn den som var i handelen for 15 år siden..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Kjører orginal turbo+, hvilken olje bør jeg kjøpe:

http://catalog.meca.no/Catalog.aspx?BrandID=136&ModelID=952&CarReference_ID=2018&CategoryID=809&CategoryType_ID=1

Bor i lillehammer, så får kun tak i noen få oljetyper fra enten meca, torshov eller bilextra. Tenkte å kjøpe mobil 1 3000 super (Se link). Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører orginal turbo+, hvilken olje bør jeg kjøpe:

http://catalog.meca.no/Catalog.aspx?BrandID=136&ModelID=952&CarReference_ID=2018&CategoryID=809&CategoryType_ID=1

Bor i lillehammer, så får kun tak i noen få oljetyper fra enten meca, torshov eller bilextra. Tenkte å kjøpe mobil 1 3000 super (Se link). Hva tror dere?

Ser mer en god nok ut den...hvertfal for oppsettet ditt.

Men en litt latterlig produkt-beskrivelse..."Oppfyller og til og med overgår bransjens krevende spesifikasjoner."

Det er jo akkurat derfor man har krav...for kravet det er det absolutte minimum :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider