Gå til innhold

Girkasse

Ranger emnet


_s90r_

Anbefalte innlegg

Hei folkens, Har en 745 med b230fk å 5 trins volvo girkasse.. Har kjørt sunn 2 kasser å er på den 3 nå.

 

Spørsmålet er om det går å sette en 4 trins kasse fra 240 ? Di tåler mer har jeg erfart ! ;)

Eller må man ha annen mellomaksling å slikt ?

 

Skriv ned det som jeg trenger og ikke trenger ;p

 

Takk på forhånd.

Mvh Adrian

 

Volvo 245 Turbo 81

Polaris RMK 155" 600Ho 07

Massey Ferguson 4355 03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M45 er slitsomt å kjøre med spørr du meg... den har ikke noen OD-funkjson (utveksling under 1:1 på siste giret), og resultatet er at du kjører på motorveien i 120 på nesten 4000-4500rpm.

 

En annen ting er at du må ha en custom laga mellomaksel, for ingen 740 el 940-aksler er lange nok (M45 er dødskorte kasser) til å nå fram, ergo DYRT.

 

I tillegg har vel ikke m45 fra 240 "hardyplate" mellom gir og mellomaksel, så da må du bygge om en haug med shiit enten på girkasse eller mellomaksel for å få det til å passe.

 

MEd andre ord...plutselig er meningen med å bytte kasse blitt jævla dyr, og M45 er ingen "GOD" kasse det heller, med dens ulemper som utveksling og alder.

 

Det er mer og...blandt annet bytte av clutchus (svingjulsføler krever ett hakk i huset vett), custom spakstell (700 og 900 serien kom aldri med M45)...

 

Sats på M90 kasse du... da passer girkasse, mellomaksel bolt on fra 940... spakstell, og alt.... ikkeminst har den en OD-funksjon i 5'te giret, myyye kjappere å gire med, og rett og slett en mye mer moderne og bedre kasse.

Bare husk å bruke Volvo Orginal-olje på den... Castrol sin anb. til M90 (SMX-S) ødela min gamle M90 til 740'n.

 

dette trenger du for å få inn en M90:

 

-M90 kasse

-M90 mellomaksel (Anbefaler HELE akslingen, ikke bare den framre delen selv om det til nøds kan gå, men da BLIR akselen litt i ubalanse.)

-Spakstell m/kappe og alt det der.

-Bakre girkasse-feste og traværs for M90.

-Bygg om til hyd. clutch... Samtlige 940 har dette, bare hent komplett sett derifra med clutchpedal, Master og slavepumpe.

-Bruk ditt nåværende svinghjul (til M46/M47), bare skaff deg spesial-lamell med M90-splines.

STD B230 turbo-trykkplate duger til oppimot 400nm uten at det slurer på en frisk clutch.

-Komplett clutchgaffel og nytt utløserlager for M90 (VIKTIG!).

 

.... Og ei god Volvo-olje for M90, og noen timer under bilen, så skal du være på god gang ;)

 

Good luck.,

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttes på 240 kassa:

 

-girspakstellet

-giroverføringa ut fra kassa

-den saken mellomakslingen skrus på kassa

-om du har hydraulisk cluth må du bytte utløserarmen og lageret

-om den 240'n hadde forgassermotor så må du sage til spor i clutchhuset til svingjulsgiverene

Har biler

Har hatt biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår