Gå til innhold

F#&%¤ beltekontroll

Ranger emnet


Brandtenborg

Anbefalte innlegg

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by KaiFred

 

hvordan vet du sikkert at du slapp et halvt år på sykehus? vet

man hvor skadet man evt hadde blitt uten belte? jaja :)

 

Dette var det overlegen på sykehuset som sa.. kan godt ha blitt en måned.. ett år.. hvem vet.. men fakta er at jeg dro til syden dagen etter med ett par kutt og blåmerker og en hjernrystelse..

 

Jeg har ikke betvilt om sikkerhetsbelte funker, er vel ikke tvil

om at hvis man smeller i f.eks 90 km/t så har man større sjans til

å overleve med belte på.

Det jeg mener et at det bør være opp til hver enkelt om man vil

benytte seg av sikkerhetsbelte. Det er mitt valg om jeg blir

skadet/drept pga min "dumhet"...

 

Jeg forstår det ikke.. Verdsetter man ikke livet nok? Det er vel åpenlyst at de fleste her inne synes bil og fart er gøy.. jeg også synes det er moro.. men jeg tar på meg belte uansett hvor jeg skal.. bilen min går ikke no dårligere eller sitter dårligere på veien pga at jeg bruker belte.. tror ikke din bil gjør det heller..

 

Som nevnt tidligere koster ulykker på veiene voldsomt mange kroner.. jeg tør ikke engang anslå hvor mange tusen lapper av skattepengene som gikk føyka når jeg totalvraket min bil..

 

Jeg betaler masse penger i skatt i året.. jeg klager også over at skatten er for høy og bilene er for dyre(jeg er temmelig normal).. Men jeg har ikke lyst til å mine skattepenger skal bli brukt på behandling av skader på bilforumet sitt medlemmer..

 

Har selv erfaring med at det kan gå fint uten belte også,

utforkjøring i 140 km/t med en gammel sliten kadett - ingen skade

hardt møte med fjellvegg i 90 km/t med en corolla - ingen skade.

 

hilsen en som vil ta egne valg når det gjelder eget liv og helse ;)

 

Merk ordet "kan gå bra" .. hvis jeg hopper ned fra sas hotellet i oslo kan også det gå bra.. hvis jeg binder ett tau til benet mitt.. så er muligheten for at "det kan gå bra" relativt mye større..

 

Hvis du er ute å kjører.. så kommer det en trailer ut fra høyere.. (han bryter vikeplikt).. du har en fart på 120km/t.. 80 sone.. fin vei.. Du innser fort at det blir dønn umulig å stoppe.. det er ikke mulig.. du har valget mellom å kjøre en volvo S60 -03 modell... og en -87 Golf II ... Muligheten for at "det kan gå bra" er rimelig mye større på en av delene...

 

Akkurat det samma kunne jeg sagt om bil belte.. muligheten for at "det kan gå bra" er mye større i det fleste tilfellene..

 

Hilsen en som skal ha bøttestoler, 4 punkts seler og bur neste sesong....

 

 

BRUK BILBELTE!

Mazda mx5 -91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by KaiFred

 

 

Jeg har ikke betvilt om sikkerhetsbelte funker, er vel ikke tvil

om at hvis man smeller i f.eks 90 km/t så har man større sjans til

å overleve med belte på.

Det jeg mener et at det bør være opp til hver enkelt om man vil

benytte seg av sikkerhetsbelte. Det er mitt valg om jeg blir

skadet/drept pga min "dumhet"...

 

 

hilsen en som vil ta egne valg når det gjelder eget liv og helse ;)

 

 

Og mot slike holdninger har man ingen sjangs..............

 

Håpløst spør du meg :-(

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by funkes

 

Ja, helt enig.

En dødsulykke koster samfunnet 21 millioner kroner.

Hadde vært idiotiske og respektere skattebetalernes penger såpass at du brukte to sekunder på og ta på deg sikkerhetsbeltet.

 

Og for ikke og snakke om traumene til de som må tørke deg opp fra en fjellvegg eller lignende.

 

kan du vise meg kilden til det tallet, syns bare det var i overkant

med 21 millioner for EN dødsulykke... men vis meg regnestykket

så skal jeg ikke klage.

 

koselig at så mange bryr seg om meg her egentlig, kanskje det

tilogmed fører til at jeg begynner å alltid kjøre med belte !?

hvem vet... ;)

Life without knowledge is death in disguise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by KaiFred

 

kan du vise meg kilden til det tallet, syns bare det var i overkant

med 21 millioner for EN dødsulykke... men vis meg regnestykket

så skal jeg ikke klage.

 

koselig at så mange bryr seg om meg her egentlig, kanskje det

tilogmed fører til at jeg begynner å alltid kjøre med belte !?

hvem vet... ;)

 

 

 

Les dette da vel, så kanskje du skjønner at det ikke bare er forsikringsselskapet som taper på at du stuper Golfen din inn i en Scania uten beltet på.

 

 

__________________________________________________________________________________________________

 

Kostnader ved trafikkulykkene

 

Trafikkulykkene medfører store lidelser, sorg og savn. I tillegg påfører trafikk-ulykkene det offentlige store kostnader. Tall fra TØIs rapport «Hvor mye er unngåtte trafikkulykker verd for samfunnet?» viser at en dødsulykke koster samfunnet 17,7 millioner kroner. En trafikkulykke med personskade koster i gjennomsnitt samfunnet 2,0 millioner kroner. Ved beregningen er det tatt hensyn til underrapportering av personskadeulykker i de offentlige statistikkene.

 

LINK

 

 

 

_________________________________________________________________________________________________

 

 

 

En gjennomsnittlig trafikkulykke koster samfunnet 3,4 millioner. En dødsulykke "koster" mer, mens en mindre alvorlig ulykke "koster" mindre. Ekspertkonklusjonen er at en gjennomsnittlig trafikkulykke, hvis man kan bruke et slikt uttrykk, har en samfunnskostnad på 3,4 millioner kroner. Kan det være så mye?, undres mange, men det er tallet man har kommet fram til etter å ha tatt hensyn til kostnader ved produksjonsbortfall, medisinske, materielle og administrative kostnader samt økonomisk verdsetting av velferdstap.

 

 

Slik kommer kostnadene frem:

 

En gjennomsnittlig trafikkulykke koster altså samfunnet 3,4 millioner kr. Det viser tall som Bilist 2000 har bearbeidet fra Veidirektoratet, Transportøkonomisk Institutt og Bærum kommune. Nedenfor vises det hvilke kostnader som ligger bak et slikt tall. Her er det snakk om "en gjennomsnittlig trafikkulykke" som hensyntar antallet og omfanget av ulykker med materialskade, med lettere, alvorlig og meget alvorlig personskade, samt med dødsfall. Med trafikkulykker menes antall ulykker – og ikke antall skadde. Det kan m.a.o. være flere skadde i en ulykke. Det er ilagt en faktor for mørketall da det finnes trafikkulykker som ikke rapporteres og registreres.

 

 

 

1. Medisinske kostnader

 

– Medisinsk behandling

– Hjemmesykepleie

– Private medisinske kostander (eks: smertestillende)

 

 

 

2. Kostnader ved produksjonsbortfall (arbeidsfrafall)

 

– Verdien av den produksjonsmengde som går tapt ved trafikkskade

– Gjelder både betalt og ubetalt produksjon/arbeid

– Ubetalt husholdsproduksjon - hva koster det å kjøpe slike tjenester.

– Ved dødsfall er kostander ved tapt fremtidig produksjon medregnet frem til forventet pensjonsalder

 

 

 

3. Materielle kostnader

 

– Reparasjon og erstatning av skadde kjøretøy og andre gjenstander som bli skadet ved trafikkulykker

 

 

 

4. Administrative kostnader

 

– All økt ressursbruk til administrasjon som følge av trafikkulykker

– Behandling av skademeldinger i forsikringsselskap

– Administrasjon på trygdekontorene

– Politiets kostnader ved utrykking og rapportering

– Kostnader til rettssaker

 

 

 

5. Økonomisk verdsetting av velferdstap grunnet trafikkskade

 

– Enhver nedsettelse av velferden som trafikkulykkene medfører

– Velferd er den grad av velvære og trivsel den enkelte opplever, materielt og menneskelig

– Forekomst, av plager, smerte og ubehag

– Konsekvenser for utseende og mulighet til å bruke kroppen

– Konsekvenser for yrkesaktivitet og utdanning

– Konsekvenser for evnen til å dekke personlige behov og å utføre husholdsoppgaver

– Konsekvenser for deltakelse i fritidsaktiviteter

– Konsekvenser for familieforhold og mellommenneskelige forhold

– Psykiske konsekvenser (egen sinnstilstand)

 

 

LINK

 

 

___________________________________________________________________________________________________

 

 

 

Jeg bruker ikke beltet fordi det vil koste samfunnet mange millioner hvis jeg dør. Jeg bruker det fordi jeg ikke vil dø eller kjøre en Mercedes Vito ved hjelp av en pinne jeg putter i munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pussig at det er dyrere med en dødsulykke enn en med

personskade. Ville da tro det var dyrere med pleie resten av

livet enn begravelse? og begravelsen koster staten cirka

5k... koster vel mer å ende opp som grønnsak enn å dø?

men talla stemmer sikkert.

 

får beklage hvis jeg er til stor belastning for dere hvis jeg

kommer ut for en ulykke.Men husk å rakk ned på de som

kjører for fort også da, de er vel en vesentlig større risiko enn

usle meg som pusler rundt i en skabbete golf II uten belte ;)

 

er vel en bunke tråder rundt om her inne om hvor tøft det er å

kjøre fort, og hvor dumt det er med fartsbøter...

(ikke meningen å spore av temaet her, men måtte få det med)

Life without knowledge is death in disguise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har blitt stoppet 3 ganger i bilbeltekontroll (2 ganger med full bil og ingen som brukte belte), men ikke betalt en eneste bot. står det en reflekskledd overformynder i veibanen, sjekker jeg instinktivt om jeg har belte på. har jeg ikke det så "lirker" jeg det bare på meg mens jeg kjører inn til kontrollen. funker bra det. samtlige ganger har kontrolløren sagt: -her ser det bra ut ja. god tur videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Leon

har blitt stoppet 3 ganger i bilbeltekontroll (2 ganger med full bil og ingen som brukte belte), men ikke betalt en eneste bot. står det en reflekskledd overformynder i veibanen, sjekker jeg instinktivt om jeg har belte på. har jeg ikke det så "lirker" jeg det bare på meg mens jeg kjører inn til kontrollen. funker bra det. samtlige ganger har kontrolløren sagt: -her ser det bra ut ja. god tur videre.

 

er det ikke bedre å bruke belte hele tida? ikke like tøft når en er klistra oppi ruta.. det vet jeg. kollidere uten belte er ikke kos...

 

mangler noe nå , hvis jeg prøver å kjøre uten. har blitt vant til det og det er en god vane.

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by KaiFred

 

hvordan vet du sikkert at du slapp et halvt år på sykehus? vet

man hvor skadet man evt hadde blitt uten belte? jaja :)

 

Jeg har ikke betvilt om sikkerhetsbelte funker, er vel ikke tvil

om at hvis man smeller i f.eks 90 km/t så har man større sjans til

å overleve med belte på.

Det jeg mener et at det bør være opp til hver enkelt om man vil

benytte seg av sikkerhetsbelte. Det er mitt valg om jeg blir

skadet/drept pga min "dumhet"...

 

Har selv erfaring med at det kan gå fint uten belte også,

utforkjøring i 140 km/t med en gammel sliten kadett - ingen skade

hardt møte med fjellvegg i 90 km/t med en corolla - ingen skade.

 

hilsen en som vil ta egne valg når det gjelder eget liv og helse ;)

Greit nok hvis du vil bestemme selv, men jeg vil ikke ha deg i flyvende inn i coupe`n den dagen du er litt trøtt om morran og kommer over i mitt kjøre felt..

Er faktisk ikke bare deg det går utover når du ikke bruker belte..

Annet eksempel er hvis du sitter på og krasjer hardt uten belte, så kan det hende du dreper kameraten din fordi vekta av din kropp knekker setet til han som sitter forann deg, som også muligens hadde overlevd:rolleyes:

 

Alle kan ha flaks, men er idiotisk å tro at du alltid har det...

Tenk på andre også!

 

Mvh

Lethal

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by KaiFred

får beklage hvis jeg er til stor belastning for dere hvis jeg

kommer ut for en ulykke.Men husk å rakk ned på de som

kjører for fort også da, de er vel en vesentlig større risiko enn

usle meg som pusler rundt i en skabbete golf II uten belte ;)

 

Jeg og Zombie her på forumet dro i en lyktestoplpe med en sierra i ca 40km/t.. Zombie hadde glemt å sette på seg beltet og han laget en stooor rose helt på toppen av frontruta og fikk hjernerystelese, og jeg merka ingenting..

Vi traff ikke engang stolpen midt på bilen... :rolleyes:

Hadde vi kjørt noen km fortere hadde han flydd ut av frontruta...

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe lignende skjedde en kamerat av meg også. Han skulle kjøre ut av parkeringsplassen med en Scorpio da en lærer kom ut fra høyre fra en annen del av plassen. De kjørte i ca. 30 begge to, kameraten min hadde på seg beltet og merket ingenting, dama hans i passasjersetet hadde ikke satt det på seg ennå og slo hodet ganske kraftig.

 

I motsetning til hva enkelte tror så kan man faktisk ikke "holde igjen" selv om man bråstopper i relativt lav hastighet. Prøv å kjøre i 40 på tøff asfalt og hugg inn bremsene alt du har. Det er faktisk ikke bare bare å holde seg rolig i setet selv da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at enkelte skriver at det kun går ut over seg selv dersom man blir skadet i en kollisjon uten belte. Har dere ikke tenkt på alle de pengene det koster staten at dere krasjer, sto et sted om at hver personskade kostet i gjenomsnitt 300 000 kr et sted tror jeg. Tenk hvis de pengene heller hadde godt til veiutbygging.

- 1994 BMW 525iXA Touring

- 1995 BMW 525tdsA Touring -SELGES-

x 1994 BMW 525i E34

x 1989 BMW 316i Coupê

x 1986/7 2x Mazda 929 vintersleder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kunne fått en hel fartsdump for det ;)

 

 

...men la oss si at jeg møter "KaiFred" i en front mot front i 80 km/t. Jeg med belte med belte, han uten. Jeg brekker noen ribbein, han henger etter endetarmen i en telefonstolpe. Fint bilde for meg å leve med resten av livet bare fordi det bare var han det gikk utover å ikke bruke beltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Walter_Melon

Vi kunne fått en hel fartsdump for det ;)

 

...men la oss si at jeg møter "KaiFred" i en front mot front i 80 km/t. Jeg med belte med belte, han uten. Jeg brekker noen ribbein, han henger etter endetarmen i en telefonstolpe. Fint bilde for meg å leve med resten av livet bare fordi det bare var han det gikk utover å ikke bruke beltet.

 

skal vi tenke på hva slags psykiske traumer vi kan få av å se

skadete folk i ulykker, bør vi vel slutte å kjøre bil og holde oss

innendørs.... å befinne seg i trafikken er såvisst ikke riktig plass

da i allefall!

 

Originally posted by Lethal

Greit nok hvis du vil bestemme selv, men jeg vil ikke ha deg i flyvende inn i coupe`n den dagen du er litt trøtt om morran og kommer over i mitt kjøre felt..

Er faktisk ikke bare deg det går utover når du ikke bruker belte..

Annet eksempel er hvis du sitter på og krasjer hardt uten belte, så kan det hende du dreper kameraten din fordi vekta av din kropp knekker setet til han som sitter forann deg, som også muligens hadde overlevd

 

jeg kjører aldri når jeg er trøtt og jeg sitter aldri bak i en bil... :)

Life without knowledge is death in disguise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår