Magnum_pi Skrevet November 23, 2003 Rapporter Share Skrevet November 23, 2003 Originally posted by KaiFred fint for deg :) "Takk i like måte ;)" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pacmania Skrevet November 23, 2003 Rapporter Share Skrevet November 23, 2003 Originally posted by KaiFred hvordan vet du sikkert at du slapp et halvt år på sykehus? vet man hvor skadet man evt hadde blitt uten belte? jaja :) Dette var det overlegen på sykehuset som sa.. kan godt ha blitt en måned.. ett år.. hvem vet.. men fakta er at jeg dro til syden dagen etter med ett par kutt og blåmerker og en hjernrystelse.. Jeg har ikke betvilt om sikkerhetsbelte funker, er vel ikke tvil om at hvis man smeller i f.eks 90 km/t så har man større sjans til å overleve med belte på. Det jeg mener et at det bør være opp til hver enkelt om man vil benytte seg av sikkerhetsbelte. Det er mitt valg om jeg blir skadet/drept pga min "dumhet"... Jeg forstår det ikke.. Verdsetter man ikke livet nok? Det er vel åpenlyst at de fleste her inne synes bil og fart er gøy.. jeg også synes det er moro.. men jeg tar på meg belte uansett hvor jeg skal.. bilen min går ikke no dårligere eller sitter dårligere på veien pga at jeg bruker belte.. tror ikke din bil gjør det heller.. Som nevnt tidligere koster ulykker på veiene voldsomt mange kroner.. jeg tør ikke engang anslå hvor mange tusen lapper av skattepengene som gikk føyka når jeg totalvraket min bil.. Jeg betaler masse penger i skatt i året.. jeg klager også over at skatten er for høy og bilene er for dyre(jeg er temmelig normal).. Men jeg har ikke lyst til å mine skattepenger skal bli brukt på behandling av skader på bilforumet sitt medlemmer.. Har selv erfaring med at det kan gå fint uten belte også, utforkjøring i 140 km/t med en gammel sliten kadett - ingen skade hardt møte med fjellvegg i 90 km/t med en corolla - ingen skade. hilsen en som vil ta egne valg når det gjelder eget liv og helse ;) Merk ordet "kan gå bra" .. hvis jeg hopper ned fra sas hotellet i oslo kan også det gå bra.. hvis jeg binder ett tau til benet mitt.. så er muligheten for at "det kan gå bra" relativt mye større.. Hvis du er ute å kjører.. så kommer det en trailer ut fra høyere.. (han bryter vikeplikt).. du har en fart på 120km/t.. 80 sone.. fin vei.. Du innser fort at det blir dønn umulig å stoppe.. det er ikke mulig.. du har valget mellom å kjøre en volvo S60 -03 modell... og en -87 Golf II ... Muligheten for at "det kan gå bra" er rimelig mye større på en av delene... Akkurat det samma kunne jeg sagt om bil belte.. muligheten for at "det kan gå bra" er mye større i det fleste tilfellene.. Hilsen en som skal ha bøttestoler, 4 punkts seler og bur neste sesong.... BRUK BILBELTE! Siter Mazda mx5 -91 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet November 23, 2003 Rapporter Share Skrevet November 23, 2003 Originally posted by KaiFred Jeg har ikke betvilt om sikkerhetsbelte funker, er vel ikke tvil om at hvis man smeller i f.eks 90 km/t så har man større sjans til å overleve med belte på. Det jeg mener et at det bør være opp til hver enkelt om man vil benytte seg av sikkerhetsbelte. Det er mitt valg om jeg blir skadet/drept pga min "dumhet"... hilsen en som vil ta egne valg når det gjelder eget liv og helse ;) Og mot slike holdninger har man ingen sjangs.............. Håpløst spør du meg :-( Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KaiFred Skrevet November 24, 2003 Rapporter Share Skrevet November 24, 2003 Originally posted by funkes Ja, helt enig. En dødsulykke koster samfunnet 21 millioner kroner. Hadde vært idiotiske og respektere skattebetalernes penger såpass at du brukte to sekunder på og ta på deg sikkerhetsbeltet. Og for ikke og snakke om traumene til de som må tørke deg opp fra en fjellvegg eller lignende. kan du vise meg kilden til det tallet, syns bare det var i overkant med 21 millioner for EN dødsulykke... men vis meg regnestykket så skal jeg ikke klage. koselig at så mange bryr seg om meg her egentlig, kanskje det tilogmed fører til at jeg begynner å alltid kjøre med belte !? hvem vet... ;) Siter Life without knowledge is death in disguise... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnum_pi Skrevet November 24, 2003 Rapporter Share Skrevet November 24, 2003 Originally posted by KaiFred kan du vise meg kilden til det tallet, syns bare det var i overkant med 21 millioner for EN dødsulykke... men vis meg regnestykket så skal jeg ikke klage. koselig at så mange bryr seg om meg her egentlig, kanskje det tilogmed fører til at jeg begynner å alltid kjøre med belte !? hvem vet... ;) Les dette da vel, så kanskje du skjønner at det ikke bare er forsikringsselskapet som taper på at du stuper Golfen din inn i en Scania uten beltet på. __________________________________________________________________________________________________ Kostnader ved trafikkulykkene Trafikkulykkene medfører store lidelser, sorg og savn. I tillegg påfører trafikk-ulykkene det offentlige store kostnader. Tall fra TØIs rapport «Hvor mye er unngåtte trafikkulykker verd for samfunnet?» viser at en dødsulykke koster samfunnet 17,7 millioner kroner. En trafikkulykke med personskade koster i gjennomsnitt samfunnet 2,0 millioner kroner. Ved beregningen er det tatt hensyn til underrapportering av personskadeulykker i de offentlige statistikkene. LINK _________________________________________________________________________________________________ En gjennomsnittlig trafikkulykke koster samfunnet 3,4 millioner. En dødsulykke "koster" mer, mens en mindre alvorlig ulykke "koster" mindre. Ekspertkonklusjonen er at en gjennomsnittlig trafikkulykke, hvis man kan bruke et slikt uttrykk, har en samfunnskostnad på 3,4 millioner kroner. Kan det være så mye?, undres mange, men det er tallet man har kommet fram til etter å ha tatt hensyn til kostnader ved produksjonsbortfall, medisinske, materielle og administrative kostnader samt økonomisk verdsetting av velferdstap. Slik kommer kostnadene frem: En gjennomsnittlig trafikkulykke koster altså samfunnet 3,4 millioner kr. Det viser tall som Bilist 2000 har bearbeidet fra Veidirektoratet, Transportøkonomisk Institutt og Bærum kommune. Nedenfor vises det hvilke kostnader som ligger bak et slikt tall. Her er det snakk om "en gjennomsnittlig trafikkulykke" som hensyntar antallet og omfanget av ulykker med materialskade, med lettere, alvorlig og meget alvorlig personskade, samt med dødsfall. Med trafikkulykker menes antall ulykker – og ikke antall skadde. Det kan m.a.o. være flere skadde i en ulykke. Det er ilagt en faktor for mørketall da det finnes trafikkulykker som ikke rapporteres og registreres. 1. Medisinske kostnader – Medisinsk behandling – Hjemmesykepleie – Private medisinske kostander (eks: smertestillende) 2. Kostnader ved produksjonsbortfall (arbeidsfrafall) – Verdien av den produksjonsmengde som går tapt ved trafikkskade – Gjelder både betalt og ubetalt produksjon/arbeid – Ubetalt husholdsproduksjon - hva koster det å kjøpe slike tjenester. – Ved dødsfall er kostander ved tapt fremtidig produksjon medregnet frem til forventet pensjonsalder 3. Materielle kostnader – Reparasjon og erstatning av skadde kjøretøy og andre gjenstander som bli skadet ved trafikkulykker 4. Administrative kostnader – All økt ressursbruk til administrasjon som følge av trafikkulykker – Behandling av skademeldinger i forsikringsselskap – Administrasjon på trygdekontorene – Politiets kostnader ved utrykking og rapportering – Kostnader til rettssaker 5. Økonomisk verdsetting av velferdstap grunnet trafikkskade – Enhver nedsettelse av velferden som trafikkulykkene medfører – Velferd er den grad av velvære og trivsel den enkelte opplever, materielt og menneskelig – Forekomst, av plager, smerte og ubehag – Konsekvenser for utseende og mulighet til å bruke kroppen – Konsekvenser for yrkesaktivitet og utdanning – Konsekvenser for evnen til å dekke personlige behov og å utføre husholdsoppgaver – Konsekvenser for deltakelse i fritidsaktiviteter – Konsekvenser for familieforhold og mellommenneskelige forhold – Psykiske konsekvenser (egen sinnstilstand) LINK ___________________________________________________________________________________________________ Jeg bruker ikke beltet fordi det vil koste samfunnet mange millioner hvis jeg dør. Jeg bruker det fordi jeg ikke vil dø eller kjøre en Mercedes Vito ved hjelp av en pinne jeg putter i munnen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KaiFred Skrevet November 24, 2003 Rapporter Share Skrevet November 24, 2003 pussig at det er dyrere med en dødsulykke enn en med personskade. Ville da tro det var dyrere med pleie resten av livet enn begravelse? og begravelsen koster staten cirka 5k... koster vel mer å ende opp som grønnsak enn å dø? men talla stemmer sikkert. får beklage hvis jeg er til stor belastning for dere hvis jeg kommer ut for en ulykke.Men husk å rakk ned på de som kjører for fort også da, de er vel en vesentlig større risiko enn usle meg som pusler rundt i en skabbete golf II uten belte ;) er vel en bunke tråder rundt om her inne om hvor tøft det er å kjøre fort, og hvor dumt det er med fartsbøter... (ikke meningen å spore av temaet her, men måtte få det med) Siter Life without knowledge is death in disguise... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
funkes Skrevet November 24, 2003 Rapporter Share Skrevet November 24, 2003 Leste de tallene her en dag...gidder ikke finne nå, men en personskade kostet er par mill i snitt, og en dødsulykke kostet 21mill i snitt. Siter . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Leon Skrevet November 26, 2003 Rapporter Share Skrevet November 26, 2003 har blitt stoppet 3 ganger i bilbeltekontroll (2 ganger med full bil og ingen som brukte belte), men ikke betalt en eneste bot. står det en reflekskledd overformynder i veibanen, sjekker jeg instinktivt om jeg har belte på. har jeg ikke det så "lirker" jeg det bare på meg mens jeg kjører inn til kontrollen. funker bra det. samtlige ganger har kontrolløren sagt: -her ser det bra ut ja. god tur videre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet November 26, 2003 Rapporter Share Skrevet November 26, 2003 Originally posted by Leon har blitt stoppet 3 ganger i bilbeltekontroll (2 ganger med full bil og ingen som brukte belte), men ikke betalt en eneste bot. står det en reflekskledd overformynder i veibanen, sjekker jeg instinktivt om jeg har belte på. har jeg ikke det så "lirker" jeg det bare på meg mens jeg kjører inn til kontrollen. funker bra det. samtlige ganger har kontrolløren sagt: -her ser det bra ut ja. god tur videre. er det ikke bedre å bruke belte hele tida? ikke like tøft når en er klistra oppi ruta.. det vet jeg. kollidere uten belte er ikke kos... mangler noe nå , hvis jeg prøver å kjøre uten. har blitt vant til det og det er en god vane. Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lethal Skrevet November 26, 2003 Rapporter Share Skrevet November 26, 2003 Originally posted by KaiFred hvordan vet du sikkert at du slapp et halvt år på sykehus? vet man hvor skadet man evt hadde blitt uten belte? jaja :) Jeg har ikke betvilt om sikkerhetsbelte funker, er vel ikke tvil om at hvis man smeller i f.eks 90 km/t så har man større sjans til å overleve med belte på. Det jeg mener et at det bør være opp til hver enkelt om man vil benytte seg av sikkerhetsbelte. Det er mitt valg om jeg blir skadet/drept pga min "dumhet"... Har selv erfaring med at det kan gå fint uten belte også, utforkjøring i 140 km/t med en gammel sliten kadett - ingen skade hardt møte med fjellvegg i 90 km/t med en corolla - ingen skade. hilsen en som vil ta egne valg når det gjelder eget liv og helse ;) Greit nok hvis du vil bestemme selv, men jeg vil ikke ha deg i flyvende inn i coupe`n den dagen du er litt trøtt om morran og kommer over i mitt kjøre felt.. Er faktisk ikke bare deg det går utover når du ikke bruker belte.. Annet eksempel er hvis du sitter på og krasjer hardt uten belte, så kan det hende du dreper kameraten din fordi vekta av din kropp knekker setet til han som sitter forann deg, som også muligens hadde overlevd:rolleyes: Alle kan ha flaks, men er idiotisk å tro at du alltid har det... Tenk på andre også! Mvh Lethal Siter ---- Power is nothing without control---- Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede) - 1984 Volvo 240 - 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt) - 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt) - 1983 Ford Sierra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lethal Skrevet November 26, 2003 Rapporter Share Skrevet November 26, 2003 Originally posted by KaiFred får beklage hvis jeg er til stor belastning for dere hvis jeg kommer ut for en ulykke.Men husk å rakk ned på de som kjører for fort også da, de er vel en vesentlig større risiko enn usle meg som pusler rundt i en skabbete golf II uten belte ;) Jeg og Zombie her på forumet dro i en lyktestoplpe med en sierra i ca 40km/t.. Zombie hadde glemt å sette på seg beltet og han laget en stooor rose helt på toppen av frontruta og fikk hjernerystelese, og jeg merka ingenting.. Vi traff ikke engang stolpen midt på bilen... :rolleyes: Hadde vi kjørt noen km fortere hadde han flydd ut av frontruta... Siter ---- Power is nothing without control---- Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede) - 1984 Volvo 240 - 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt) - 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt) - 1983 Ford Sierra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnum_pi Skrevet November 26, 2003 Rapporter Share Skrevet November 26, 2003 Noe lignende skjedde en kamerat av meg også. Han skulle kjøre ut av parkeringsplassen med en Scorpio da en lærer kom ut fra høyre fra en annen del av plassen. De kjørte i ca. 30 begge to, kameraten min hadde på seg beltet og merket ingenting, dama hans i passasjersetet hadde ikke satt det på seg ennå og slo hodet ganske kraftig. I motsetning til hva enkelte tror så kan man faktisk ikke "holde igjen" selv om man bråstopper i relativt lav hastighet. Prøv å kjøre i 40 på tøff asfalt og hugg inn bremsene alt du har. Det er faktisk ikke bare bare å holde seg rolig i setet selv da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evjen Skrevet November 26, 2003 Rapporter Share Skrevet November 26, 2003 Ser at enkelte skriver at det kun går ut over seg selv dersom man blir skadet i en kollisjon uten belte. Har dere ikke tenkt på alle de pengene det koster staten at dere krasjer, sto et sted om at hver personskade kostet i gjenomsnitt 300 000 kr et sted tror jeg. Tenk hvis de pengene heller hadde godt til veiutbygging. Siter - 1994 BMW 525iXA Touring - 1995 BMW 525tdsA Touring -SELGES- x 1994 BMW 525i E34 x 1989 BMW 316i Coupê x 1986/7 2x Mazda 929 vintersleder Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnum_pi Skrevet November 26, 2003 Rapporter Share Skrevet November 26, 2003 Vi kunne fått en hel fartsdump for det ;) ...men la oss si at jeg møter "KaiFred" i en front mot front i 80 km/t. Jeg med belte med belte, han uten. Jeg brekker noen ribbein, han henger etter endetarmen i en telefonstolpe. Fint bilde for meg å leve med resten av livet bare fordi det bare var han det gikk utover å ikke bruke beltet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KaiFred Skrevet November 26, 2003 Rapporter Share Skrevet November 26, 2003 Originally posted by Walter_Melon Vi kunne fått en hel fartsdump for det ;) ...men la oss si at jeg møter "KaiFred" i en front mot front i 80 km/t. Jeg med belte med belte, han uten. Jeg brekker noen ribbein, han henger etter endetarmen i en telefonstolpe. Fint bilde for meg å leve med resten av livet bare fordi det bare var han det gikk utover å ikke bruke beltet. skal vi tenke på hva slags psykiske traumer vi kan få av å se skadete folk i ulykker, bør vi vel slutte å kjøre bil og holde oss innendørs.... å befinne seg i trafikken er såvisst ikke riktig plass da i allefall! Originally posted by LethalGreit nok hvis du vil bestemme selv, men jeg vil ikke ha deg i flyvende inn i coupe`n den dagen du er litt trøtt om morran og kommer over i mitt kjøre felt.. Er faktisk ikke bare deg det går utover når du ikke bruker belte.. Annet eksempel er hvis du sitter på og krasjer hardt uten belte, så kan det hende du dreper kameraten din fordi vekta av din kropp knekker setet til han som sitter forann deg, som også muligens hadde overlevd jeg kjører aldri når jeg er trøtt og jeg sitter aldri bak i en bil... :) Siter Life without knowledge is death in disguise... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.