Gå til innhold

Tips og råd ang rallycrossbil..

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hei.. Har vært å sett på RCN-løp nå i helga, å det var noen 240/242'er der som gikk helt værst... (dro ifra en E36 M3 med ca halv runde på det meste) :b

 

Så da ble jeg såpass gira på å få igang et rått RCN-prosjekt en dag i nærmeste fremtid.. Den volvoen som vant i helga hadde en b230 med større volum og en heftig 531 topp med tilhørende kam samt noen passe store doble webere og m45 dogbox-kasse pluss 5.34 i utveksling på baken.. Detta funka utrolig bra, så jeg vurderer å gjøre ca samme opplegget som denna motoren har fått gjort..

 

Hva skal til å få ett greit tall ut av en b230 med doble webere?

Kom gjerne med en liste over hva som trengs om utgangspunktet er en b230FK blokk fra 94 f.eks.

 

Hva vil dette koste sånn ca? Vet at sugetrim er ganske høyt prisa, men kommer vel neppe over 40k i motor samt gir?

 

Er ikke så veldig inne på det med værsting sugis, så jeg aner ikke noe ang priser og slikt..

 

Så over til karossen.. en orginal 240 veier jo rundt 1400kg.. Er rimelig tungt det.. Hvis jeg bytter skjermer, panser, bagasjelokk til glassfiber og alle rutene bortsett fra frontruta til plexi, vil bilen bli mye lettere da? (interiøret taes seff. også ut).

 

Hva kan denne bilen ligge på i vekt da? (rullende kaross)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Eneste grunnen til å bruke FK-blokk må være for underspyling av stempler, men det er det vel ikke i 94-modell!? Sa da er det unødvendig bruk av en sånn blokk, ettersom du må til å plugge oljeretur og greier..

 

2 doble webere med innsug.. 8000kr

531-topp.. 2000kr

Porting, høvling, kam osv til toppen.. 6000kr

Marineveiv.. 5000kr

SPM-råder.. 4000kr

dogbox.. 15.000kr?

utveksling+sperre.. 6000kr

Justering av motor.. XXXXkr

+ MASSE a'ant møkk som man kommer på sånn i ettertid og underveis!

 

Detta er bare prisene jeg tipper på og er ikke noe å sette opp en budsjett etter ;)

Du må nok regne med endel mer er jeg redd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du har nevnt der, er jo grovpriser.. :p

 

Er vel neppe _så_ dyrt, men sikkert ikke langt unna.

 

Joda, er mye man må ha i tillegg, slik som bensinpumpe, trykkregulator +++

 

Men det du har nevnt der, er jo for 46.000kr.. Hvis jeg monterer de delene der i en motor, hva slags HK-antall vil du regne med da? 250?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke blir dyrere enn hva RuZleBiFf sier, ta å hør med fjelling hvor mye motorn hans kom på. Mener å huske at det sto i tråden om bilen hans engang i tia, men kunne ikke finne det nå. Husker det var noe rundt 40-50000 motorn hans hadde kommet på, og det var vist billig.

Prosjekte hans: http://www.bilforumet.no/200-serien/158767-fjelling-1982-242-242-sugis.html

 

Hvis du tar en titt her: http://www.bilforumet.no/200-serien/164235-242-racecar-prosjekt-tr-ndelag-22.html#post2224246

Så kan du se hvor mye du kan komme ned til i vekt, så er det bare å høre med espen_mg hva han har gjort for å få den så lett.

 

Men du får nesten bare ta en titt på prosjektene til dem som har sugis, er ikke så veldig mange her på forumet da.

Som jeg kan huske så er det vel bare fjelling, texascom og han med den grønne 242 med svarte jp mk18 felger som jeg ikke husker hva kaller seg som har en skikkelig bygd sugemotor i volvoen.

 

Men ville trudd at det hadde vært billigere å kjøpe en ferdig rc bil enn å bygge en selv.

Og hvis du skal bygge så burde du ta å høre med noen av di gutta som kjører volvo i rally eller rc, mange av dem har nok noen gode tips til deg om åssen du skal bygge understell, motor og bilen for å få den til å funke skikkelig på bane. du får nok mer ut av det enn å spørre her!

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de dr grombyggene ligger vel rundt 100 lapper, da med rundt 280 hk..

texacom sa jo prisen på sin motor og det var ikke billig..

så du må nok ut med mer enn det der om du skal bryne deg på rasgeir sin m3 med mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fult klar over at sugis er svindyrt, å når man skal opp til rundt og over 300hk, er det enda dyrere.. :S

 

Har lest litt på forskjellige tråder rundt om ang både letting og sugisbygg, men er sjeldent det står priser på enkelte ting i tråder.

 

totte88, tenkte å få en slik motor som stod i den blå volvoen.. gikk jo stygg-godt t.o.m bedre enn m3.. :p

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hør med totto på http://www.bilcross-shop.com

han har div brukte/nye rcn motorer for salg komplette eller som kitt.Har kjøpt mitt prosjekt sugis motor derfra . betong fylt 2,6l rødblokk med 16v topp og ms sprut ca 250-300hk .Getrag kasse og 4,10 bakende med lammel sperre

76mod 242 bus bil

82mod 242 /prosjekt STOR sugis.

95mod 940 d24tic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40k for en holdbar motor og kasse kan du bare glemme...

For å sette det litt i perspektiv så tar Kent Karlson 120k for en værst preppa sugetopp på nytt emne, dette er ikke noe du har brukt for, men sugetrim koster mye..

Skal du i det hele tatt ha noen som helst tjans på å vinne noe i RCN så kan du regne rundt 300k for bil m motor og understell...

40k for dogboks er ikke unormalt...

Forskjell i kosten om du bare skal delta eller om du skal vinne, det sier seg jo selv...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår