Gå til innhold

Lite samarbeidsvillig verksted

Ranger emnet


Daniel999

Anbefalte innlegg

Her er historien, ønsker noen synspunkt

 

For litt over to uker siden var jeg og leverte min bil (Toyota Celica 90-modell) på ett godkjent Toyota verksted i byen hvor jeg bor. Ja sa ifra om at det måtte være noe feil framme på min bil rundt hjulene eller lignende. Jeg sa at styringen virket veldig merkelig og ba dem også om å prøve kjøre bilen for å sjekke dette ut. Etter dem hadde prøvekjørt dem, og gjort en sjekk av den kom dem fram til at jeg måtte ha ny drivakselmansjett og dem bestilte det. Jeg leverte bilen min inn på verkstedet og fikk arbeidet utført av dem.

 

Så bruker jeg bilen min i 4 dager før det smeller. Bremsene sluttet å virke, og venstre framhjul er på vei av hele bilen. Jeg får da bilen bortover til toyota og spør hva som har skjedd her.

Da viser det seg at hele drivakselen er knekt, hjulageret på venstre side er sprengt og senter bolten som holder hjulet på plass er borte.

 

Toyota nekter all skyld for at dette er deres feil, og vil ikke engang ta inn bilen på verkstedet for å se om det kan være noe dem har gjort galt. Dette var nokk en uheldig tilfeldighet påstår dem.

 

Her er fakturaen med oversikt over delene dem byttet:

 

- Drivakselmansjett, skiftet venstre ytre

- Rep. Sett, aksel

- Automatgirolje (jeg har ikke automatgir, men dem sa det var samme olja)

 

Det tok altså 4 dager ett reperasjonene at hele drivaskelen knakk. Jeg kjører med lavprofilsdekk, som gjør at jeg ikke kan drive med motorcross og ekstrem offroadkjøring. Jeg holdt en hastighet på 30 Km/t da dette skjedde.

 

Noen tanker/ideer om hva jeg skal gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering,

 

Har nå vært i kontakt med forbrukerrådet og fått litt råd og tips.

Har skrevet en skriftlig klage på saken som jeg har levert til reklamasjonskoordinatoren til Toyota.

 

Skal få bilen inn på NAF for kontroll av skaden også.

 

Har dere noen mekaniske synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hørtes ikke bra ut..

 

kan du ikke ta et bilde med mobilen og legge inn her.

 

sjekk gjengene på drivaksel hvis ikke den delen som knakk er borte da. pleier å være en splint som hindrer mutter å skru seg helt av

 

hmm et bra bilde av bruddet på drivakselen kan forklare litt ang om verkstedet har gjort noe feil.

 

man kan se på bruddet om det er materialtretthet eller annen type brudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele drivakselen?? Fra innerst til ytterst altså?

Sprengt hjullager? Bruker de dynamitt på Toyota?

 

Er det drivleddet eller selve akselen som er av?

 

Hjullageret kommer vel av at den manglende bolten i senter skal låse lageret, og den bolten kan ha vært løsnet i forb med mansjettskift. Merk: KAN! Vet ikke hvordan leddet er festet på disse

Men du klagde på styringen, det har lite med et drivakselbrudd å gjøre

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan få tatt noen bilder av drivakselen litt senere. Drivakselen er vist knekt tvert av på førersiden. Nå har jeg 0 mekanisk peiling så kan ikke svare på så mye :) Men tror det kan ha låget en liten dynamitt på akselen ja.

 

Toyota har forsovidt gitt meg en tilbakemelding idag på at det kan ikke være demmes arbeid som har forårsaket dette og vil ikke betale for skadene :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet ett hjullager 1 år før hendelsen, det fikk jeg riktignokk gjort på ett annet verksted. Og dem mener at når jeg har kjørt med ett ødelagt hjullager en tid før det ble byttet, så kan drivakselen ha fått skader av den grunn. Og såklart er det indre skader i drivakselen som ikke nødvendigvis kunne vises fra utsiden :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Legg også vekt på at du ba dem finne feilen:

sa ifra om at det måtte være noe feil framme på min bil rundt hjulene eller lignende. Jeg sa at styringen virket veldig merkelig
... og mener de da en defekt drivakselmansjett var grunnen til "merkelig" styring, har de visst ansvar når det 4 dager senere allikavel knekker sammen.

 

At Toyota mener arbeidet de utførte ikke medførte sammenbruddet anser jeg som irrelevant, de burde oppdaget feilen (som de mener er "kjørt med ett ødelagt hjullager en tid før det ble byttet, så kan drivakselen ha fått skader av den grunn") når de hadde bilen til undersøkelse OG prøvekjøring, og det er dét ansvaret de tydeligvis vil komme unna. Bilverkstedet har også et ansvar for ikke å sende trafikkfarlige biler ut på veien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår