Gå til innhold

Angrerett.

Ranger emnet

Juniorg

Anbefalte innlegg

Fredag den 23/05-08 var jeg stad å kjøpte bil av en mann i Hamar. Selv er jeg fra Vigra en plass utenfor Ålesund.

Bilen jeg kjøpte var en Audi a4 1,6 B5 1995, til 55000 kr.

Jeg har igrunn ikke så god greie på bil, å trodde på de tingene han sa.

Jeg både prøvekjørte bilen, og fikk muligheten til å se bilen før jeg gjorde en avtale. Vi begynte å skrive kontrakten der vi blandt annet skrev at bilen var prøvekjørt, at den ikke hadde vært på noen tilstandssjekk. De feilene som var oppført var: Måtte ha nye dekk, frontlykt var sprukket og at EN børearm på høyre side måtte skiftes. Jeg ga han pengene kontant, å kjørte der ifra strålende fornøgd, inteanende om hva som kom til å treffe meg senere..

Idag 02/06-08 tok jeg inn bilen for å få en mangellapp, slik jeg fikk fikset de tingene som måtte være i orden til oktober ( EU-Kontroll). Når jeg for å hentet bilen, fikk jeg vite at bilen ikke er i bra stand. De tingene som må skiftes er:

Begge nedre bakre bærearmer def. Over fremre bærearmer, over bakre bærearmer, Y. Endeledd V.S. def, Senkesett skal innføres i vognkort, eksosfeste mangler. Dekk def, Stab. stag b.s. fremme. Aksel mansjetter, felgbredde 8" (maks7"), knust hovedlykt, parklys v.s def, br. lys def.

Mekanikeren sa at han reknet med om jeg skulle fikse alt på audiverksted ble det fort over 20000 kr. Men at de gjorde det sikkert litt billigere.

Som dere forstår så sitter jeg i en veldig lei situasjon nå. Akkurat funnet en bil jeg liker, men naiv og uerfaren som jeg er, var jeg ikke flink nok til å se etter tingene som ikke var bra på bilen..

Lurer på hvilke rettigheter jeg har, om jeg kan kreve noen form for pengekrav, eller rett og slett om jeg har noen angrerett?

Takk for alle svar, akkurat nå sikker jeg i en situasjon hvor jeg trenger hjelp..

Mhv En 20 år gammel gutt som aldri har følt seg så dum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojsann, var en liten skrivebom der gitt.. 23/05 skulle der stå :)

Prøver å lese meg litt frempå, men får på en måte ikke ett skikkelig svar på det jeg lurer på.

Mekanikeren sa blandt annet at han ikke kunne forstå annet enn den var grisekjørt i 1 og 1/2 år, og at dette var ting selger burde vite.

Han sa at om selger ikke ville betale de tingene han ikke opplyste om, eller ville ta tilbake bilen, burde jeg oppsøke advokat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojsann, var en liten skrivebom der gitt.. 23/05 skulle der stå :)

Prøver å lese meg litt frempå, men får på en måte ikke ett skikkelig svar på det jeg lurer på.

Mekanikeren sa blandt annet at han ikke kunne forstå annet enn den var grisekjørt i 1 og 1/2 år, og at dette var ting selger burde vite.

Han sa at om selger ikke ville betale de tingene han ikke opplyste om, eller ville ta tilbake bilen, burde jeg oppsøke advokat..

Står det noe om "kjøpes som den er" i kontrakten?

Problemet ditt er at du må BEVISE at selger visste om disse feilene og manglene når han solgte bilen.

MR.Simba: Det er ingen angrerett på privatkjøp.

Dette er en klassisk historie og du er ikke den eneste (meg inkl.) som har gått i den fella. Mitt tips til deg er å sjekke litt rundt om det er noen som kan hjelpe deg litt på kveldstid, har litt rabatter på deler etc.

Så får du det iallefall gjort rimeligere en 20k. :)

Parts and Retards - Størst på senk i Norge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner ikke med det skal bli 20000 kr selv, vil selvfølgelig gi han ett tilbud der han betaler deler. Har venner som vil hjelpe meg med å gjøre dette til en billig penge.

Men jeg leser at noen sier at selger må kun oppgi korekte opplysninger, som foreksempel; Senkesettet går fint gjennom eu-kontrollen så lenge du har papira på det, de ligger atmed vognkortet. Dette er feil opplysning, selv om dette kansje er noe jeg burde vist fra før, så får jeg en trygghet på at jeg slipper noen kostnader der. Men idag fikk jeg vite at bilen må på en 4-hjulskontroll, også må jeg få vist den på biltilsynet.

Gir meg falske opplysninger om at bilen skal gå fint igjennom eu-kontrollen som er i oktober. Og at den er i MEGET god stand. Dette har jeg svart på hvit. Det kan jo ikke være lov å gi feilinformasjon selv om han selv ikke vet det. Viss han ikke vet tilstanden på bilen kan han jo ikke si den er i MEGET god stand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner ikke med det skal bli 20000 kr selv, vil selvfølgelig gi han ett tilbud der han betaler deler. Har venner som vil hjelpe meg med å gjøre dette til en billig penge.

Men jeg leser at noen sier at selger må kun oppgi korekte opplysninger, som foreksempel; Senkesettet går fint gjennom eu-kontrollen så lenge du har papira på det, de ligger atmed vognkortet. Dette er feil opplysning, selv om dette kansje er noe jeg burde vist fra før, så får jeg en trygghet på at jeg slipper noen kostnader der. Men idag fikk jeg vite at bilen må på en 4-hjulskontroll, også må jeg få vist den på biltilsynet.

Gir meg falske opplysninger om at bilen skal gå fint igjennom eu-kontrollen som er i oktober. Og at den er i MEGET god stand. Dette har jeg svart på hvit. Det kan jo ikke være lov å gi feilinformasjon selv om han selv ikke vet det. Viss han ikke vet tilstanden på bilen kan han jo ikke si den er i MEGET god stand?

Det er jo akkurat slikt du må se etter FØR du kjøper bilen, kan hende du har gjort alt rett men uansett så blir det vanskelig.

Du kan jo prøve... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter i den heldige posisjonen at jeg leiger leilighet med en hjelsom advokat.

Spurte han nå når han kom hjem fra jobb hvilke rettigheter jeg sitter på, han sier at jeg bare burde skrive han ett reklamasjonsbrev, der jeg krever at han gjør opp for å få fikset tingene som var gale.

I og med bilen ikke var solgt som den sto (brukte denne kjøpskontrakten http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/kontrakt_skjema/bilkontrakt )

Kunne jeg gjøre krav på de klare manglene.

Selger sa til meg at der er en klirrelyd i hulene, men d er bare å skifte bærearm, han trodde d var venstre.

Selger skriver i annonsen ( skulle lagt ved bilde av annonsen om jeg viste hvordan jeg la ut bilder ) At bilen skal gå fint igjennom eu-kontrollen, å at bilen er i meget bra stand.

Mekanikeren som fikset bilen frarådet meg å kjøre bilen, sa det var farlig.

Meget bra stand = Farlig å kjøre?

Vet jeg har hatt god tid til å sjekke bilen, tatt den på nafkontroll eller liknende, men advokaten sier jeg har fått en form for garanti når selger sier den skal gå fint igjennom eu-kontrollen, og at den ellers er i meget bra stand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter i den heldige posisjonen at jeg leiger leilighet med en hjelsom advokat.

Spurte han nå når han kom hjem fra jobb hvilke rettigheter jeg sitter på, han sier at jeg bare burde skrive han ett reklamasjonsbrev, der jeg krever at han gjør opp for å få fikset tingene som var gale.

I og med bilen ikke var solgt som den sto (brukte denne kjøpskontrakten http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/kontrakt_skjema/bilkontrakt )

Kunne jeg gjøre krav på de klare manglene.

Selger sa til meg at der er en klirrelyd i hulene, men d er bare å skifte bærearm, han trodde d var venstre.

Selger skriver i annonsen ( skulle lagt ved bilde av annonsen om jeg viste hvordan jeg la ut bilder ) At bilen skal gå fint igjennom eu-kontrollen, å at bilen er i meget bra stand.

Mekanikeren som fikset bilen frarådet meg å kjøre bilen, sa det var farlig.

Meget bra stand = Farlig å kjøre?

Vet jeg har hatt god tid til å sjekke bilen, tatt den på nafkontroll eller liknende, men advokaten sier jeg har fått en form for garanti når selger sier den skal gå fint igjennom eu-kontrollen, og at den ellers er i meget bra stand.

Jaja, lykke til...

Du for fortelle hvordan det går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. Vet det er mange her ute som ikke liker folk som krever penger tilbake når de ikke klarer å sjekke en bil før de kjøper den. Men jeg er dessverre en slik kar, å jeg kan ikke la det gjør at han skal få fortelle meg at alt er vellstand, for så å si til meg at viss han viste at tingen var så gale, så hadde han solgt den billigere, men jeg skal skrive hvordan det går, sann at folk finner ut hvor gode retter en kjøper har, og hvor dårlige retter en selger har :)

Mvh, en som kommer til å få neste bil han kjøper skikkelig kontrollert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. Vet det er mange her ute som ikke liker folk som krever penger tilbake når de ikke klarer å sjekke en bil før de kjøper den. Men jeg er dessverre en slik kar, å jeg kan ikke la det gjør at han skal få fortelle meg at alt er vellstand, for så å si til meg at viss han viste at tingen var så gale, så hadde han solgt den billigere, men jeg skal skrive hvordan det går, sann at folk finner ut hvor gode retter en kjøper har, og hvor dårlige retter en selger har :)

Mvh, en som kommer til å få neste bil han kjøper skikkelig kontrollert :)

hehe..bare ikke ha for store forhåpninger noda.

Jeg har kjøpt bil med forhandler. Dashbordet var gåent. Har kontrakt der DET STÅR at de skulle utberede alle større feil. Forbrukerråd bla bla ..null og nix..

ikke ha for stor håp noda:)

VW Polo 1996 1.4SOLGT

Audi A6 2001 2,5QTDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er negativ av natur, så rekner igrunn med at det ikke går min veg.

Er enig med deg der mondeo, men nå hadde det seg slik at jeg kjørte i 7 timer for å hente bilen, ikke så lett å få med seg en som er så flink ditt akkurat. Men ja, jeg skulle spurt om tilstandraport.

Men når han sier ting som:

"yepp skal ikke være værre en det, det bæreleddet som er slitent går lenge enda, det er så vidt du hører en liten lyd når du kjører i dumper, eneste som kan prike på det er folka som godkjenner den i eukontrollen"

"Nei, det kan det umulig være, alt av elektisk er i orden, bremser er som sagt nytt, rust er det ikk på den omtrent, senkesettet er det tuv papier på, sikt bra, så det er bare å bytte lykten forran og få no nye dekk.. og det bæreleddet da såklart"

"Bilen skal vises i okt men skal gå fint igjenom"

"Ellers så er bilen i meget god stand"

Greit jeg er en håpløs kjøper, som kjøper de tingene han sier for god fisk, men han snakket som han hadde full kontroll. Bilen går ikke fint igjennom eukontrollen når du må skifte deler på forhjulsstillingen som koster 20000 mer enn han sier.

Men om dere vil så kan jeg holde dere oppdatert, for jeg kommer til å følge opp saken, skal sende brev i morgen, der han får 10 dagers frist til å svare skriftlig, om han ikke gjør det, så vil det dessverre bli en lei sak for begge parter..

Hadde søtte pris på hva juristen tenker angående situasjonen her, om at jeg fortjener den straffe å få minimum 20000 i tryne for jeg gjorde som sikkert de fleste andre her på forumet har gjort før, det å tro på hva selger sier.. Eller om selger bør få merke at du ikke skal gi opplysninger som du rett å slett ikke har grunnlag til å gi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider