Gå til innhold

AGU-sikringer

Ranger emnet

MannY

Anbefalte innlegg

Jeg presterte å knuse glasset på sikringen og ryke tråden mens jeg holdt på å montere sikringen.

Sikringen var på 25A, den stod i sikringsholderen som jeg fikk av karen som gav meg forsterkeren. Forsterkeren er en DLS CA51, og det sitter to 30A flatstiftsikringer i den.

Jeg finner ikke 25A AGU-sikringer NOE sted i Bergen ihvertfall, og jeg prøvde i dag å holde meg på den sikre siden og sette inn en 20A sikring, men da ble forsterkeren misfornøyd. Vil det gå greit å sette inn en 30A AGU-sikring uten at jeg risikerer å svi av forsterkeren?

1982 VW Transporter - Westfalia campinginnredning

16" pentafelger, 19" widescreen Daewoo LCD, Playstation 2

Performance by DLS Car Audio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den trekker vel kun de 90A hvis den drar alle fire kanaler pluss mono-kanalen på ganske høyt volum? Jeg har ikke mer enn to treveis høyttalere koblet til så langt, skal koble til en sub også.

Mener du at den burda ha en sikring på hva, 80-90A?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes nok det ja, så er det gjort... og ifølge din logikk om at den bare drar et par høyttalere nå, hvorfor er du da redd for å "svi av forsterkeren" om du går opp til en 30A sikring? Hovedsikringen er der for å sikre kabelen, om du mener du ikke drar ut mer enn 25A av den, be my guest. Siden du synes forsterkeren får for lite strøm med en 20A-sikring, er det da bare å kjøre på med større større sikringer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes nok det ja, så er det gjort... og ifølge din logikk om at den bare drar et par høyttalere nå, hvorfor er du da redd for å "svi av forsterkeren" om du går opp til en 30A sikring? Hovedsikringen er der for å sikre kabelen, om du mener du ikke drar ut mer enn 25A av den, be my guest. Siden du synes forsterkeren får for lite strøm med en 20A-sikring, er det da bare å kjøre på med større større sikringer...

Vel, dette er mitt første annlegg i min første bil, og jeg har lyst å være på den sikre siden da jeg ikke har særlig peiling på verken elektronikk eller montering av stereo. Du har kanskje ikke tenkt gjennom at det er en grunn til at jeg spør her? Siden jeg har så dum logikk så er det vel åpenlyst at jeg ikke har særlig peiling og er ute etter veiledning? Jeez.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da svært... eller jeez, for å holde meg til terminologien. ;) Du la nok endel mer ting i svaret mitt enn jeg mente ihvertfall. Jeg er fullt klar over hvorfor folk spør her, og jeg bestreber meg på å besvare så folk forstår utifra sitt eget nivå og interesse. Du skal bl.a. legge opp ekstra batteri med skilletrafo i loffen, så helt grønn er du ikke, og jeg prøver kun å forstå din logikk utifra ditt åpningsinnlegg, så du kan få et svar ut ifra dine kunnskaper og kanskje forstå din egen selvmotsigelse. Ingen grunn til å ta det ille opp, men ser det kan misforstås. :)

Og stram hjulboltene før du drar på tur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner ut kva som er samla sikringsstørrelse på forsterkeren(e) din(e) og bruker svaret som sikringstørrelse på kabelen. Finnes ikkje den størrelsen, so går du opp til nærmeste størrelse.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, jeg var faktisk ikke klar over at jeg sikret kabelen! Jeg har ikke gjort særlig med mekking før, og tar opp den kunnskapen jeg klarer å rake med meg underveis nå!

Hehe, TransMedia, mulig at jeg la litt mye i det! Uansett setter jeg pris på at du prøver å rettlegge svaret på mitt nivå! Å stramme hjulboltene har jeg rukket å erfare, første dag når bilen ble hentet av hurtigruta kom dunkingen etter noen få kilometer! Nå har jeg verktøy liggende i bilen til enhver tid ;)

Jeg er ikke heeelt sikker på kabeltykkelsen da jeg fikk kabelen rett i fanget, men mener at den ligger på rundt 20mm2.. Så, om jeg følger todleifs råd (det sitter 2x 30A sikringer i forsterkeren) så burde jeg ha en sikring på 60A?

Takker for svarene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider