Pappnese Skrevet Juni 2, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2008 Bestilte meg chip fra Powerchip Group Australia. (Powerchipgroup.com, klikk Australia. Kosta ca 3500 inkl frakt). Tenkte andre kanskje ville vite litt om resultatene: Jeg har en 92 modell original 960 sedan med 204hk 3.0 24v. Vognkortet sier 1685 kg inkl fører, men med 80 kg fører og litt ekstra lydisolasjon sier vi 1700kg. Dem lover økning fra 204 til 234 hk, samt økning i moment fra originale 267 til 301 Nm. Dette er ca 15% økning i effekt, og litt mindre økning i moment. En kjapp før-og-etter-aksellerasjonstest på samme sted med samme vekt i bilen, viser en bedring på kanskje ca 5%. Det er mindre enn lovet, og omtrent samme utslag som en ekstra person i bilen, men andre veien, selvsagt :) Jeg målte ved å filme speedometeret i aks fra stille til 100, og spilte så av filmen i 1/8 hastighet i VLC og tok tida fra nåla passerte 20 til den passerte 100. Dette ble gjort med AC på (glemte å skru av), og automaten i Economic mode (jeg så at jeg hadde glemt å putte i kontakten i velgeren etter at jeg hadde hatt av midtkonsollen, antar at den da står i econ. Oppfører seg hvertfall sånn). Det var slak motbakke på stedet, og jeg hadde full tank ca. Aks fra 20-100 uten chip: 10,0 sek Aks fra 20-100 med chip: 9,45 sek Aks fra 80-100 uten chip: 3,4 sek Aks fra 80-100 med chip: 3,3 sek Det er en del som kan variere her, bl.a. inn- og utslag av AC (hvis denne ikke kobler ut på fullgass, det vet jeg ikke), målefeil, at chipen kanskje må "kjøres inn" (tviler på at det har noe å si på fullgass), og at motoren gikk på litt mindre enn 98-oktan som kreves slik at bankesensoren slo inn, men tviler her også. Kanskje enda mer. Men det gir hvertfall en liten pekepinn! Edit: La inn info om bilen, sånn for ordens skyld Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet Juni 2, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2008 Er vel ikke sånn at 15% effektøkning gir 15% bedre aks. tider. F.eks en bil med 100hk. som akser 0-100 på 10sek. så trimmes den til 100% høyere effekt,altså 200hk. tror du den vil kappe 0-100 tiden med 100%? ;) Tror kanskje noen mil med bilen og f.eks. noen 201m. tider ville vise forskjellen bedre enn filming av speedom. Eller annet egnet måleutsyr for tider/effekt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pappnese Skrevet Juni 2, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2008 F.eks en bil med 100hk. som akser 0-100 på 10sek. så trimmes den til 100% høyere effekt,altså 200hk. tror du den vil kappe 0-100 tiden med 100%? ;) Selvfølgelig er det ikke sånn, men dersom den får 100% høyere effekt, altså dobbelt så stor effekt, kan du dele tiden på 2, ideelt sett. Så bilen du nevner vil ideelt sett gå fra 0-100 på 5 sek etter trimming. I virkeligheten krymper dog ikke tiden du bruker på å clutche/gire, og du vil kanskje få problemer med veigrepet, osv, men aksen du har i gir med grep blir dobbelt så bra. For mindre økninger og rask giring (automat), er modellen ikke så halvgæren. Gammel tid delt på ny tid = ny effekt i forhold til den gamle (gjennomsnittlig). Eks: 10,0 sek / 9.45 sek = 1.058 = 5.8 % økning. 10 sek / 5 sek = 2 = 100% økning. Litt kan vi kanskje legge til pga giringa, og så er nok ikke økninga det samme over hele turtallsregisteret heller, så økninga på toppeffekt kan godt være høyere. Det er dog økninga i aks som spiller noen rolle uansett, og det ble det jo. Og selvfølgelig, dynobenk eller 201/402m og slike ting er jo bedre, men som en kjapp fattigmannsmåling for å få en pekepinn, skulle jeg mene filmemetoden funker greit nok. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet Juni 2, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2008 Det var en spøk! Sjelden og aldri lagt merke til her på forumet,mye seriøse alvorlige menn her! No offence! I en perfekt verden så kan det vel være som du sier i teorien ja. Men sjelden man oppnår de resultatene pga. alle faktorene som spiller inn.. Hjulspinn,økt friksjon på flere steder osv.. Men du fikk jo en økning. da gjenstår det jo bare å sjekke hvor stor den er i såfall! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo-164E Skrevet September 19, 2008 Rapporter Share Skrevet September 19, 2008 Ehm...dem lover 15% effekt økning viss du skifter til race kat. og et bedre filter. Har du byttet det? Siter Volvo 164 e bilen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pappnese Skrevet September 24, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 24, 2008 Det nevnte de jeg kjøpte den av ikke noe om, noe sted. Men det er jo litt teit da, det blir som å si at denne chippen gir deg 15 hester mer enn originalt, men det forutsetter at du trimmer bilen din for å få de 15 hestene.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet April 8, 2009 Rapporter Share Skrevet April 8, 2009 hei, du vil nok tjene litt på chip. Hvor mye, vet jeg ikke.. Men jeg har t.d. sett DYNO på b6304 (180hk utgaven). Den kjørte på megasquirt og ble mappet.. Ingen mods på motoren. Den fikk 30% mer dreiemoment og økte vel med noe over 20hk.. Du har jo gamle b6304, som har 204hk org. Om du da kombinerer dette med bedre manifoiler (er noen bmw manifoiler du kan bruke, må bare borre de opp, så skrues de på motoren din), samt du bytter ut eksosen, slenger på racekat og fikser rør fra manifoiler ned til eksos++, så er du nok godt forbi 250hk. 250-300 N/A hk er mulig av b6304, men jeg vet ikke om du må ty til E85 og datasprut for å komme deg helt i mål. 250hk bør være mulig på en agressiv mapping (blyfri 98), med litt mods på eksos. Org eksosen er VELDIG restriktiv!! Den er enda mer restriktiv på 95+ modellene. Motoren har originalt også veldig daff tenningsmap, for å gi en cruisemotor uten ketchupeffekt. Den er optimalisert for å gi moment i bunn, som de fleste andre volvo's. Om du vil ha myyyye power, kjøp motoren min :-) .--- PS: Husk at før du kan "teste" chip mot ingen chip, må du la motronic'en "lære" på nytt. Dette tar lett et par dager! Du bør da kjøre den inn på forskjellige belastninger, kjøre, kjøre kjøre... Du bør også ha autolatkassen i sport.. Kan være det er mer hensiktsmessig å h a den i Winter modus og høy hastighet, t.d. 70-120 Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.