Gå til innhold

Liten test av chip til 960 3.0

Ranger emnet


Pappnese

Anbefalte innlegg

Bestilte meg chip fra Powerchip Group Australia. (Powerchipgroup.com, klikk Australia. Kosta ca 3500 inkl frakt). Tenkte andre kanskje ville vite litt om resultatene:

 

Jeg har en 92 modell original 960 sedan med 204hk 3.0 24v. Vognkortet sier 1685 kg inkl fører, men med 80 kg fører og litt ekstra lydisolasjon sier vi 1700kg.

 

Dem lover økning fra 204 til 234 hk, samt økning i moment fra originale 267 til 301 Nm. Dette er ca 15% økning i effekt, og litt mindre økning i moment. En kjapp før-og-etter-aksellerasjonstest på samme sted med samme vekt i bilen, viser en bedring på kanskje ca 5%. Det er mindre enn lovet, og omtrent samme utslag som en ekstra person i bilen, men andre veien, selvsagt :)

 

Jeg målte ved å filme speedometeret i aks fra stille til 100, og spilte så av filmen i 1/8 hastighet i VLC og tok tida fra nåla passerte 20 til den passerte 100. Dette ble gjort med AC på (glemte å skru av), og automaten i Economic mode (jeg så at jeg hadde glemt å putte i kontakten i velgeren etter at jeg hadde hatt av midtkonsollen, antar at den da står i econ. Oppfører seg hvertfall sånn). Det var slak motbakke på stedet, og jeg hadde full tank ca.

 

Aks fra 20-100 uten chip: 10,0 sek

Aks fra 20-100 med chip: 9,45 sek

 

Aks fra 80-100 uten chip: 3,4 sek

Aks fra 80-100 med chip: 3,3 sek

 

Det er en del som kan variere her, bl.a. inn- og utslag av AC (hvis denne ikke kobler ut på fullgass, det vet jeg ikke), målefeil, at chipen kanskje må "kjøres inn" (tviler på at det har noe å si på fullgass), og at motoren gikk på litt mindre enn 98-oktan som kreves slik at bankesensoren slo inn, men tviler her også. Kanskje enda mer. Men det gir hvertfall en liten pekepinn!

 

Edit: La inn info om bilen, sånn for ordens skyld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke sånn at 15% effektøkning gir 15% bedre aks. tider.

 

 

F.eks en bil med 100hk. som akser 0-100 på 10sek. så trimmes den til 100% høyere effekt,altså 200hk. tror du den vil kappe 0-100 tiden med 100%? ;)

 

Tror kanskje noen mil med bilen og f.eks. noen 201m. tider ville vise forskjellen bedre enn filming av speedom.

Eller annet egnet måleutsyr for tider/effekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks en bil med 100hk. som akser 0-100 på 10sek. så trimmes den til 100% høyere effekt,altså 200hk. tror du den vil kappe 0-100 tiden med 100%? ;)

 

Selvfølgelig er det ikke sånn, men dersom den får 100% høyere effekt, altså dobbelt så stor effekt, kan du dele tiden på 2, ideelt sett. Så bilen du nevner vil ideelt sett gå fra 0-100 på 5 sek etter trimming. I virkeligheten krymper dog ikke tiden du bruker på å clutche/gire, og du vil kanskje få problemer med veigrepet, osv, men aksen du har i gir med grep blir dobbelt så bra. For mindre økninger og rask giring (automat), er modellen ikke så halvgæren.

 

Gammel tid delt på ny tid = ny effekt i forhold til den gamle (gjennomsnittlig). Eks: 10,0 sek / 9.45 sek = 1.058 = 5.8 % økning. 10 sek / 5 sek = 2 = 100% økning. Litt kan vi kanskje legge til pga giringa, og så er nok ikke økninga det samme over hele turtallsregisteret heller, så økninga på toppeffekt kan godt være høyere.

 

Det er dog økninga i aks som spiller noen rolle uansett, og det ble det jo.

 

Og selvfølgelig, dynobenk eller 201/402m og slike ting er jo bedre, men som en kjapp fattigmannsmåling for å få en pekepinn, skulle jeg mene filmemetoden funker greit nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en spøk! Sjelden og aldri lagt merke til her på forumet,mye seriøse alvorlige menn her! No offence!

 

I en perfekt verden så kan det vel være som du sier i teorien ja.

 

Men sjelden man oppnår de resultatene pga. alle faktorene som spiller inn.. Hjulspinn,økt friksjon på flere steder osv..

 

Men du fikk jo en økning. da gjenstår det jo bare å sjekke hvor stor den er i såfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 6 months later...

hei, du vil nok tjene litt på chip.

Hvor mye, vet jeg ikke.. Men jeg har t.d. sett DYNO på b6304 (180hk utgaven).

 

Den kjørte på megasquirt og ble mappet.. Ingen mods på motoren.

Den fikk 30% mer dreiemoment og økte vel med noe over 20hk..

 

Du har jo gamle b6304, som har 204hk org.

Om du da kombinerer dette med bedre manifoiler (er noen bmw manifoiler du kan bruke, må bare borre de opp, så skrues de på motoren din), samt du bytter ut eksosen, slenger på racekat og fikser rør fra manifoiler ned til eksos++, så er du nok godt forbi 250hk.

 

250-300 N/A hk er mulig av b6304, men jeg vet ikke om du må ty til E85 og datasprut for å komme deg helt i mål. 250hk bør være mulig på en agressiv mapping (blyfri 98), med litt mods på eksos.

 

Org eksosen er VELDIG restriktiv!! Den er enda mer restriktiv på 95+ modellene. Motoren har originalt også veldig daff tenningsmap, for å gi en cruisemotor uten ketchupeffekt. Den er optimalisert for å gi moment i bunn, som de fleste andre volvo's.

 

Om du vil ha myyyye power, kjøp motoren min :-)

 

.---

 

PS:

Husk at før du kan "teste" chip mot ingen chip, må du la motronic'en "lære" på nytt. Dette tar lett et par dager! Du bør da kjøre den inn på forskjellige belastninger, kjøre, kjøre kjøre...

 

Du bør også ha autolatkassen i sport..

Kan være det er mer hensiktsmessig å h a den i Winter modus og høy hastighet, t.d. 70-120

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår