Gå til innhold

Styringsenhet til 940 230ft

Ranger emnet


volevov

Anbefalte innlegg

Hei.

Prøver å få EU-godkjent min 940 turbo 1992.

Har en uoriginal katalysator samt eksos på 3".

Co på tomgang er ok, men biltilsynet klager over for høye lambdaverdier. De foreslo at det kunne komme av enten tette dyser, eller en styringsenhet som er tuklet med... Kan nok være det siste, tror forrige eier har chippa bilen.

 

Biltilsynet mente jeg skulle prøve å få tak i en original styringsenhet for å se om avgassverdiene ble bedre.

 

Er det noen som kan tipse meg om hvor jeg kan få tak i en slik?

 

mvh

Thor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det er den standard motronic-boksen, da kan den åpnes slik: http://911chips.com/Chip%20InstallC2.htm

 

var hvertfall akkurat sånn på 960'n min, bortsett fra at chipen satt på et litt annet sted i boksen enn på bildet på den sida.

 

 

Er Jetronic dette, ikke Motronic. Er bare å skru av lokket på hjernen så finner du chippen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lambdaverdier!? Er CO'en og NoX'en i orden, så skal vel BT gi faen i lambdaverdier?

 

Kan godt hende du kjører litt høyt bensintrykk, men da får du en høy co og... :)

 

Anyway, napp ut hjernen på bildet og ta ut chip...og sett i orginal-chip. Orginal-chip må være den EKSAKTE til den hjernen... ellers kan du like greit kikke etter ny hjerne med en gang.

 

Du kan bruke hvem som helst hjerne, bare den er for en turbo-maskin med LH 2.4 Jetronic.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har funnet chipen..

Har og funnet en nabo som kan brenne en originalprom til meg.

Dvs han trenger enten å låne en original chip for å kopiere fra, eller en kopi av filen som originalen har som utgangspunkt for brenningen...

 

Er det noen som kan hjelpe meg med å låne en originalchip, ev sende meg en fil med innholdet...?

 

th

chip.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror faktisk jeg har min gamle orginal-chip liggene på gutterommet hos mutter'n... men husker ikke nr på hjernen jeg satte i 740'n akkurat nå :) Kan finne det ut..

 

Bildet der er av hjernen din eller?

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror faktisk jeg har min gamle orginal-chip liggene på gutterommet hos mutter'n... men husker ikke nr på hjernen jeg satte i 740'n akkurat nå :) Kan finne det ut..

 

Bildet der er av hjernen din eller?

 

Ja, det er hjernen min... eeh eller 940en min da..

 

Supert om du har en gammel chip, hadde løst et problem da:-)

 

th

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sjekka...jeg brukte faktisk 937-hjernen akkurat som deg, og orginal-chip'en til den, lå i eska si akkurat der den skal ligge.

 

Send PM om du er interessert :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for originalchipen!

Den fungerer fint i min bil. Bilden ble faktisk mye jevnere og sivilisert å kjøre..

 

Men, på Biltilsynet var de dessverre ikke like imponert...

Co var OK - 0,2 - 0,3, men lambda verdi på 1,6 var ikke bra.

Forrige gang var den nok enda høyere...

 

Karene på biltilsynet foreslo på dyserens på tanken og å sjekke om lambdasonden fungerte.

 

Noen som har noen gode forslag?

 

Må vel nevne at bilen har 3" eksos med påsveiset katalysator fra Biltema.

 

th

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst.. har dere bytta det kull-svarte luftfilteret deres?

Dårlige plugger og luftfilter, samt gjerne en lunken olje, skaper OFTE høye eksosverdier :)

 

Lambdasonden er lett å sjekke... bruk multimeter og mål spennings-variasjonen på den "sorte" ledningen av de 3 ledningene fra lambdasonden.

Sett multimeteret på likespenning, plugg den røde inn i kontakta (skal kun berøre den sorte lederen altså!), så den får kontakt med noe der, den sorte til jord... og du skal se det variere mellom 0,4 til 0,8v. (mens motoren går)

 

Dere har ingen feilkoder regner jeg med? 940'n deres har en feilsøkings-boks med en diode og 6 hull på Venstre støtdempertårn.. bare å ta av lokket først om dere finner den ;)

Sett den "medfølgende" ledningen inn i spor 2, trykk på knappen i 1-3 sek, og deres skal få 1-1-1 (3 lange blink med jevnt mellomrom) om alt er ok.

Tennings-hjernen er vel hull nr 3 eller 6... :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei.

Stadig ikke løst dette....

Har bytta luftfilter, og en kjenning har tetta eksoslekkasje mellom turbo og eksosanlegg.

Nå kommer vi ned på lambda 1,2 som stadig er særs unormalt..

Motoren går og litt ujevnt på tomgang og svak belastning..

Han kjenningen min mente det kunne være luftmengdemåler..

 

Neste på programmet er å bytte ut lambdasonden med en fra Biltema (selv om spenningen ut fra den gamle er ok, forsåvidt...)

 

Noen som har meninger?

 

T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mhm....prøv annen lmm (kan være hvem som helst LMM fra både suge-motor og turbo-motor sålenge det siste tallet på bosch-nummeret er -016... alle andre sluttsiffer tilhører LH 2.2-sprutet, og det vil ikke fungere på LH 2.4.

Får ingen "check engine" lampe? (Vri tenninga der alle lampene lyser, og sjekk at "lambda" lampa lyser, så er dere sikre på at pæra ikke har gått)

 

Kan uanz lønne seg å lese av feilkoder uten at lampa lyser og, kan være noen sjulte feil man ikke ser....les mer om hvordan på linken under:

 

http://www.volvoclubofbc.com/technical/systemfaultcodes.html

 

 

Feilkodene her er som oftest ganske "store" feil, som at en føler har tatt HELT kvelden etz.

Dvs at feks en føler som er litt i ubalanse, vil ikke nødvendig vis bli oppdaget av sprutet/feilkode-systemet.

 

good luck..

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår