Gå til innhold

Noen spørsmål ang bakaksling..

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hei.. Holder på å montere en volvoaksling på en ford escort MK2... Har fått noen små problemer underveis som jeg trenger svar på..

 

Først; De stagene som går parallellt fremover over bærebrua, må dem ha en spesiell vinkel til en hver tid? Skal vinkelen være lik på staget som på bærebrua? Er isåfall slik jeg har gjort det nå. Når akslingen er helt oppjekket, og brua er vannrett, er også staget vannrett.. Når jeg slipper akslingen max ned (har værken dempere e.l som holder igjen akslingen), er vinkelen på det staget litt forandret kontra brua.. Staget går mer ned i bakkant.

 

 

Så over til panhardstaget.. Må dette ha en spesiell vinkel når bærebrua er vannrett?

 

Så kommer demperene.. Orginalt sitter jo demperene montert i mellom bærebrua.. Går det an å montere demperen på innsiden av bærebrua? Mot selve diffen altså.. Om jeg skal ha demperen på sin orginale plass, tar toppen av demperen oppi ramma på bilen.. Noe som er ugunstig da akslingen peker ca rett ned når demperen er helt utstrekt.

 

Hvordan blir det med bremsene på dette prosjektet..? Når jeg tok av den akslingen som stod på (ford aksling), løsnet jeg EN bremseslange som var tilkoblet til bakakslingen for så å dele seg til kaliperene..

 

Orginalt volvo er det jo 2 bremserør som går bakover til kaliperene.. kan jeg bruke det systemet som er på forden orginalt, eller vil dette gi for lite bremseeffekt?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men problemet er at bilen ikke kommer til å bli satt på bakken på ei stund.. Men ser på min volvo 240 som står på bakken.. Der er bærebrua ca vannrett, så om jeg har den ca vannrett på forden også, skal det jo bli bra vel? Har du noen spesiell vinkel på panhardstaget?

 

Bremsene til forden er ikke akkurat som på 240.. Forden er trossalt fra 76-77.. :p

 

Uansett, det går ett rør fra hovedsylinderen og bakover.. Der kobles den inn på et slags T-Stykke på bakakslingen som igjen deler seg til hver av kaliperene.. Skjønte du det bedre nå? :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skjønte det med bremsene, men jeg skjønte det ikke. Hvis du skjønner. :P

 

Panhardstaget skal jo sentrere bakakselen i forhold til sideveis bevegelse, så da må du nesten bare hekte på et par hjul og skyve akselen fra side til side, til du føler den er i midten. ;)

- 1998 Skoda Felicia Pickup 1.9D

- 1986 Volvo 740 Banebil, V8, Bilstein, multilink, poly ++

- 1986 Volvo 740 Turbo Intercooler - Langtidsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vet den skal stå i midten, men må vel være noen mål/vinkler den må stå i? Er det jeg er ute etter.. Samt de 2 andre stagene.. :p

 

Ikke at jeg er noen ekspert på hjulopphengsgeometri,men er vel best at panhardstaget står så lite på skrå som mulig for å ta opp mest mulig av sidekreftene..

Ellers så finnes det tjukke bøker som omhandler emnet med forslag på vinkler og etc...

 

Er jo pga. 240 bremsenes oppdeling akselvis og diagonalt mellom kretsene at det går to rør bak. Så hvis en krets går så har du bremsekraft på begge hjul foran og ett bak.

Skulle ikke være noe problem å sette de på med ett rør og t-stykke. Er jo to-krets på den forden vel? En krets på bremser foran og en til de bak. Altså delt akselvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å søkt etter mulige forslag til vinkler på hjuloppheng, men fant fint lite..

 

Ang bremser så er det 2 rør ja.. Ett til foran og ett til baken..

 

Panhardstaget skal alstå stå med så liten vinkel som mulig når bilen står på bakken? Altså med bærebruene vannrett?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mk2 så er bremsekretsen delt av med den ene kretsen på det ene forhjulet og begge bakhjula, mens den andre kretsen på det andre forhjulet.

 

Du kommer nok til å få ganske dårlig bremser bak med å bare sette inn et t-stykke bak, det trengs litt mer kraft for å presse ut alle 4 stempla på volvokaliperne enn det trengs for å presse ut di bremsesylinderne som er på escorten orginalt.

Tror det ville funka bedre hvis du hadde tatt et bakhjul og et forhjul i hver av kretsene.

 

Di vinklene er jo ikke akkurat så veldig lett å få målt hvis du ikke har apparat til å måle firehjulsmåling med.

Ville bare sveisa fast di festene på et passende sted jeg, også lagd justerbare panhard og momentstag, så kan du justere vinkelen som du selv vil etterpå.

Men di vinklene er da ikke så forbanna viktig når den bare skal brukes i bilcross, for det er vel det du skal?

Det som er mest viktig er at du får en grei vinkel mellom mellomaksel og bakakselen.

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er kanskje at panhardstaget står litt på skrå med bilen på bakken,så det da vil stå omtrent vannrett (hvis mulig) ved innfjæring/hard kjøring. Da belastningene er størst!

Hvis ikke så vil det jo løfte baken på bilen. tenker da om det høyeste punktet på staget er på chassi sef.

 

 

Vinkler på momentstag og bærebru i forhold til hverandre. hmmm ja si det. :)

 

Er vel best om de står mest mulig vannrett med biln på bakken. på grunn av rollcenter. Altså hvor akselen står i forhold til armenes innfestning på chassi.

 

Mulig jeg bedriver vranglære,da jeg egentlig ikke har så mye peil på dette og med dette bekrefter at jeg er en postwhore ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. Så jeg får altså dårlig med bremser bak?

 

Så litt på det med bremsene.. Er jo 2 rør som går ut av hovedsylinderen. Begge går til en slags "fordeler" som det går 2 rør av fra til hver av forhjulene.. Samt ett rør til bakakslingen der det igjen blir delt. :)

 

Ang justerbare stag, så har jeg allerede sveisa sammen.. Måtte korte de 2-3cm så dem er igjensveisa, så blir dårlig å dele dem igjen for å lage justerbare.. Dem er jo dessuten mer eller mindre i vater med bærebrua..

 

Panhardstaget har jo orginalt et feste i chassis på volvoen, så når den står på bakken er vel det ca 30grader oppover på det staget vil jeg tro.. Tenkte jeg skulle gjøre det samme på escorten..

 

Ang fjærene så må jeg jo bruke den orginale plassen på bakakslingen, å da kommer toppen av fjæra opp i rammevangen bak. Der tenkte jeg å skru/sveise fast det øverste fjærfestet slik at fjæra blir stående der..

 

På demperene har jeg kutta hull opp inn i bagasjerommet for å få toppen av volvodemperen opp der.. Skal så sveise et "hus" som demperen står i, med en passende bolt tvers gjennom.. Da vil demperen stå vannrett når akslingen er på "bakken". Demperene måtte jeg feste på festet der momentstagene er festet.

 

Hva sier folket om dette?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får prøve og se da vettu!

 

Kan dele opp kretsene pr. aksel. en krets til de foran og den andre til bremsene bak m/justerbar reduksjonsventil.

 

Hvis ikke bytt til større hovedsylinder evt. to separate med justerbar reduksjonsventil på bakbremsene.

 

Er det ikke bilcross dette skal brukes til da? er vel sjelden bruk for heftige bremser på de korte banene og med de hastighetene som oppstår der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, men hvis dere her mener det IKKE kommer til å funke, er det liten vits å prøve.. :P

 

Hvordan mener du jeg skal gjøre det med justerbar reduksjonsventil da? Mellom fram og bakkretsen eller?

 

Er til bilcross dette ja.. Men er jo kjekt å få stoppa bilen om det trengs også.. De fleste banene jeg kjører på er vel 12-1400meter lang, og man får grei fart på det.. Hvertfall 80km/t.. :p

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår