Gå til innhold

850 bra motorer?

Ranger emnet


Kastel

Anbefalte innlegg

Går i stykker med en gang, snakker av erfaring 3 motorbyttet for kameraten min, han kjører som en harsj avhengig snegle på veien, og blåser den ut noen gang, han sine motorer raser jo fortere en twin towers raste!

 

Jeg voldtar Opelene min daglige, og det har jeg gjort i ja 4 år snart, ikke noe problem enda ;)

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vær så snill a sæther:P den første motoren hadde nesten gått 420000km som drosje. og den andre var en gammel polti motor som hadde gått 250000 syns ikke det er så dårlig, bare pass på åndinga. var det som tok knekken på de..

 

er glad i lappen min jeg sæther:P cruser;) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sæther bør få skriveforbud på 850-forumet!

 

850-motorene er som de fleste andre moderne motorer svært gode. De krever selvsagt vedlikehold som oljeskift og rengjøring av veivhusventilasjonen, men den tekniske kvaliteten og konstruksjonen er av høy klasse.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok det var eit filter som hadde tettet seg på gamlebilen min så hadde motoren mistet olje trykket. Nei trur jeg holder meg til b230 hehe takk for svar i hverfall

 

Dersom det er oljefilteret som er tett, så har eieren totalt neglisjert vedlikeholdet i svært lang tid. Da skulle det bare mangle at motoren tar skade, selv om dette ikke sier noe særlig om motorens kvalitet. Dersom du baserer dine bilvalg på slike episoder så begår du en stor feil er jeg redd.

 

Jeg har også kjøpt en 850 med havarert motor. Eieren hadde gitt faen i vedlikehold så lenge at aggregatreima som driver generator og servopumpe fliset seg opp og havnet mellom kamreim og kamdrev. Dette er selvsagt ingen grunn til å si at B5254 er en drittmotor. For meg betydde motorhavariet ingen ting, da motoren likevel skulle byttes ut med en annen.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei baserer meg ikkje på det. surfet på autodb etter 850 å da sto det en del med defekte motorer eller nettop byttet motor.Men ja har vel en god del å si med vedlikehold selvfølgeli.Bilene er ganske pene å gode å kjøre mye mer moderne en en b230 motor men i driftsikkerheten er vel ikke det samme? er det noen motorer som er bedre en andre feks 10 å 20 ventiler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns generelt 850-motorene er litt jalla jeg.

tror ikke jeg har vært borti en 850 eller første gen V70/S70 med 250 000+ på teller'n som ikke har oljeforbruk (3 stk jeg har kommet over)... værst er 2,5-20-ventileren (170hester'n).

10-ventiler'n (2,5-144hk) er noe mer stabil, men mye dauere da :)

Arbeidskompis av meg havarerte motoren i sin 1993 850 sedan m/automat ... røyk ett stempel da bilen ble starta en kald vinterdag, og knuste faktisk alle 4 ventila på den sylinderen :) (2,5-20v)

 

2,5 TDI-motoren er ikke å anbefale....bruker mye fuel kontra effekt.

 

Men, aldri hørt no kluss om de nyere V70-motorene bortsett fra de berømte dyre elektronikk-feila på TPS-sensorer, etz...

Mange boikotter nyere volvo... Sikkerhet er ikke alt uten pålitelighet :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bruke et uttrykk som nettopp har blitt populært i min bransje, så er det ganske tøvete å henvise til noen få tilfeller av oljeforbruk for å karakterisere en hel motorfamilie for jalla eller av dårlig kvalitet. Ingen av oss vet årsaken til oljeforbruket likevel.

 

Men jeg skal selvsagt ikke nekte dere å riste rundt i gamle 940s...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

850 er like gammel som 940 :) *prik,pirk*

 

Det er mulig det er dumt å basere seg på "andres erfaringer" med bilen, men på en annen måte kan dette få øynene opp for alternativer til 850... og slippe å erfare motorhavari pga en bagatell som tett veivhus ventilasjon... en konstruksjonsfeil etter min mening.

Ved tett veivhus vent på B230 blåser du pakninger, og motoren begynner å lekke olje...det er noe annet enn motorhavari det!

 

Men,men, Klart verden måtte videre etter 740-serien tok slutt.. og 850 med fwd ble retningen de valgte.

 

Jeg syns forøvrig det er en alvorlig skam at ikke volvo, som bmw&Mercedes (Som de konkurrerte med) satset videre på noe "eget" som rwd/4x4. Nå er det helt alminnelige biler... framhjulstrekk (og "halveis 4x4" på enkelte modeller), tverrstilt motor, med stort fokus på sikkerhet.

Selv sports-værstingene har litt halv-lunkene kjøre-egenskaper i forhold til konkurrentene, og når Aldri helt opp noe sted.

Ser ikke mye "premium" i volvo lenger, som er varmerket dems...de fleste har gått dem hus forbi på samtlige områder på fwd-siden. I Rwd-klassen kunne de forstsatt satset på Sikkerhet, og vært noe mer "unike"...

 

Men, skal slutte å banne i kirka ;) Fikk sagt meninga mi=P

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

850 er like gammel som 940 :) *prik,pirk*

 

Det er mulig det er dumt å basere seg på "andres erfaringer" med bilen, men på en annen måte kan dette få øynene opp for alternativer til 850... og slippe å erfare motorhavari pga en bagatell som tett veivhus ventilasjon... en konstruksjonsfeil etter min mening.

Ved tett veivhus vent på B230 blåser du pakninger, og motoren begynner å lekke olje...det er noe annet enn motorhavari det!

 

Men,men, Klart verden måtte videre etter 740-serien tok slutt.. og 850 med fwd ble retningen de valgte.

 

Jeg syns forøvrig det er en alvorlig skam at ikke volvo, som bmw&Mercedes (Som de konkurrerte med) satset videre på noe "eget" som rwd/4x4. Nå er det helt alminnelige biler... framhjulstrekk (og "halveis 4x4" på enkelte modeller), tverrstilt motor, med stort fokus på sikkerhet.

Selv sports-værstingene har litt halv-lunkene kjøre-egenskaper i forhold til konkurrentene, og når Aldri helt opp noe sted.

Ser ikke mye "premium" i volvo lenger, som er varmerket dems...de fleste har gått dem hus forbi på samtlige områder på fwd-siden. I Rwd-klassen kunne de forstsatt satset på Sikkerhet, og vært noe mer "unike"...

 

Men, skal slutte å banne i kirka ;) Fikk sagt meninga mi=P

 

 

Tja, for det første så 940 dagens lys i 1982 eller deromkring, da som 760. Det skal mer enn en front og muligens et nytt dasjbord for at det skal bli en ny bil.

 

For det andre blåser også 850 i hovedsak pakninger ved tett veivhusventilasjon, havarier skjer ikke så ofte.

 

Volvo har alltid vært en liten smågutt i forhold til BMW og Mercedes, men med tanke på størrelsen synes jeg de klarer seg meget bra. FWD har også sine fordeler, herunder lavere pris, mindre drivverkstap og bedre muligheter for å bygge inn god kollisjonssikkerhet.

 

Volvo 850 var da den kom en meget moderne bil med en rekke nyvinninger under skallet. Uansett er det ikke å komme bort fra at det har hendt en del siden begynnelsen av 90-tallet...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, for det første så 940 dagens lys i 1982 eller deromkring, da som 760. Det skal mer enn en front og muligens et nytt dasjbord for at det skal bli en ny bil.

 

Altså det er jo ganske gjennomgående kosmetiske endringer på en 760 og en 940... De hadde lik front ja, men forskjellig interiør, bakende og motoralternativer..

Volvo 940Turbo Classic 1997

[X]Volvo 240GL Sedan 1990 [X]Volvo 240Turbo Sedan 1984 [X]Volvo 242DL 1981

[X]Volvo 240GL Herregårdsvogn 1987 [X]Volvo 940SE Sedan 1992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså det er jo ganske gjennomgående kosmetiske endringer på en 760 og en 940... De hadde lik front ja, men forskjellig interiør, bakende og motoralternativer..

 

Ingen har benektet at det er kosmetiske endringer, men det skal mer enn kosmetiske endringer til før man kan kalle bilen for helt ny. Jeg hevder at 700 og 940 i det store er samme bil. Akkurat som 850 og første generasjons X70.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vær så snill a sæther:P den første motoren hadde nesten gått 420000km som drosje. og den andre var en gammel polti motor som hadde gått 250000 syns ikke det er så dårlig, bare pass på åndinga. var det som tok knekken på de..

 

er glad i lappen min jeg sæther:P cruser;) hehe

 

At en stempel ring ryker har vel ingen ting med åndingen og gjøre

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en stempel ring ryker har vel ingen ting med åndingen og gjøre

 

Ikke nødvendigvis, men jeg vil tro det kan ha en sammenheng. Tett veivhusventilasjon forurenser olja og kan gjøre den full av sludge. Og sludge smører dårlig. Dessuten kan det være en sammenheng mellom tett veivhusventilasjon og lange oljeskiftintervaller. Og tett veivhusventilasjon øker trykket i veivhuset, noe som trolig påvirker stempelringene.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår